Współpraca

poniedziałek, 13 kwietnia 2020

Układ Słoneczny - propozycje aktywności w ramach zdalnego nauczania

Układ Słoneczny z butów wyrywa:
SŁOŃCE i osiem planet ukrywa!
Ewa Dafner


Tematyka tygodniowa: „Nie jesteśmy sami w kosmosie”
Temat dnia:  „Układ Słoneczny”, wtorek, 14.04.2020 r.

Propozycje aktywności:

1. "Poranna gimnastyka" - ćwiczenia ruchowe.

Włączcie filmik i poćwiczcie z Fruzią.


2. "W planetarium" – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller "Spacerkiem po Drodze Mlecznej".

Już sama myśl o planowanej od dawna wycieczce do planetarium wprawiała Adę w doskonały humor.
– Pani obiecała, że będziemy oglądać planety – opowiadała mamie, podskakując przy każdym
słowie. – I zobaczymy taką białą drogę…
– Drogę Mleczną – poprawił ją Olek. – Byliśmy na takiej wycieczce w tamtym roku. I widzieliśmy…
– Może nie zdradzaj wszystkich szczegółów – poprosiła mama. – Niech Ada ma niespodziankę.
I miała. Jeszcze jaką! Już sam budynek planetarium z kosmiczną kopułą zrobił na niej
duże wrażenie. Kiedy na sali zgasły światła, Duśce zrobiło się trochę nieswojo, ale gdy ujrzała
nad sobą niebo pełne gwiazd, jej zachwyt nie miał granic.
– Oto nasz Układ Słoneczny – usłyszała płynący z głośników wyraźny głos lektora. – Ta najjaśniejsza
gwiazda w samym środku to Słońce.
– Gwiazda? – zdziwiła się Ada.
Nikt do tej pory nie powiedział jej, że Słońce jest gwiazdą… Z tym większą uwagą słuchała dalej.
– Nasza Ziemia krąży wokół Słońca – płynęła z głośnika opowieść ilustrowana ruchem planet
w przestrzeni kosmicznej (czyli nad głowami dzieci). – Możemy żyć na niej, ponieważ nie
jest ani tak zimna jak Uran czy Neptun, gdzie temperatura może spaść do dwustu stopni poniżej
zera, ani tak gorąca jak Wenus, gdzie urządzenia pomiarowe odnotowują ponad czterysta stopni na plusie.
W pewnej chwili nad głową Ady pojawiły się wszystkie planety Układu Słonecznego. Po kolei
każda z nich stawała w świetle reflektorów jak na jakiejś kosmicznej scenie.
– Oto Merkury – najmniejsza, znajdująca się najbliżej Słońca, planeta; zaraz po niej Wenus,
Ziemia, Mars, następnie Jowisz – największa ze wszystkich planet, otoczona gromadą kilkudziesięciu
księżyców, za nią Saturn, Uran i Neptun.
Pokaz tak się podobał Adzie, że przez cały dzień nie potrafiła myśleć i opowiadać o niczym innym.
Nazajutrz w przedszkolu czekała na nią kolejna niespodzianka. Po śniadaniu pani przeczytała
fragment książki o Małym Księciu, który miał własną planetę.
– Wyobraźcie sobie, że i wy macie… swoją planetę – uśmiechnęła się pani, rozdając wszystkim
styropianowe kule. – Możecie ją sami zaprojektować i ozdobić. Oto farbki, klej, bibuła, folia
aluminiowa, kolorowa plastelina i różne drobiazgi, które mogą wam się przydać. „Biedronki”
z zapałem zabrały się do pracy i już po chwili białe globy zaczęły nabierać kolorów. Wojtuś
postanowił, że jego planeta będzie podobna do Księżyca. Owinął ją srebrną folią, wyżłobił nawet
kratery. Adaś oblepił swoją planetę błękitną bibułą i poprzyczepiał do niej papierowe łódki,
żeby móc żeglować do woli. Kasia pomalowała swoją kulę na zielono i oblepiła ją kolorowymi
kwiatkami. Na planecie Zosi zamieszkały małe zwierzątka, a Ada stworzyła planetę zabawek.
– Tu będą mieszkały lalki – opowiadała, obracając ją w dłoniach – a tu misie. Zawsze o piątej
będę zapraszała swoje koleżanki na podwieczorek.
– A kolegów? – upomniał się Bartek.
– To będzie dziewczyńska planeta – wyjaśniła z naciskiem Ada. 

– Będę odpoczywać na niej od kolegów… i od Olka.


 Książka "Nowe Przygody Olka i Ady". Czterolatek, Poziom A+,s. 48–49.

3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Rodzic zadaje pytania:
− Jak nazywa się miejsce, które odwiedziła grupa Ady?
− Czy byliście kiedyś w planetarium?
− Co ciekawego można zobaczyć w planetarium?

4. "Planety"- animacja edukacyjna.

Obejrzyjcie krótki filmik:


Spróbujcie powtórzyć nazwy planet. Podzielcie te nazwy na sylaby.

5. „Układ Słoneczny” - zabawa ruchowa z piłką.

Dziecko siada na przeciwko rodzica. Rodzic rzuca piłką do dziecka  i podaje nazwę planet np. Jowisz, Mars.
Zadaniem dziecka jest złapać piłkę i odrzucić do rodzica.
Dopiero kiedy padnie słowo „Słońce” to nie można łapać, a jeśli dziecko złapie to musi zrobić tyle:
- przysiadów/podskoków/pompek/pajacyków/skłonów- do wyboru 1 rodzaj ćwiczeń za każdą skuchę.

6."Układ Słoneczny"- działania plastyczne

Rodzic rysuje zróżnicowane w wielkościach koła na kartce papieru-tyle, ile jest planet w Układzie Słonecznym.
Dziecko koła koloruje/maluje/rozciera plastelinę- do wyboru- zgodnie z kolorystyką z wcześniejszego filmiku.
Następnie wycina koła i nakleja na ciemny karton.


7. "Mój jest ten kawałek kosmosu"- zorganizowanie kącika kosmicznego.

Wspólnie zgromadźcie albumy i książki na temat kosmosu, obrazki przedstawiające np.: Słońce, Księżyc, planety w Układzie Słonecznym, kosmonautę, rakietę, globus.
Rodzic z dzieckiem wybiera miejsce i urządza w nim kącik kosmiczny.
Umieszcza w kąciku globus oraz albumy i książki związane z kosmosem, a także stworzoną planszę z Układem Słonecznym.
Rodzic zachęca dziecko do ich oglądania. Prowadzi z nimi rozmowy.

Inne propozycje aktywności związanych z Układem Słonecznym znajdziecie TUTAJ

Udanej zabawy <3

***
Post powstał w ramach cyklu:

https://boberkowy-world.blogspot.com/search/label/edukacja%20domowa

 Drodzy rodzice,
Zdajemy sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki,
dlatego też powyżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości bądź wybiórczo.
Możecie Państwo także całkowicie z nich zrezygnować
i według własnego pomysłu zorganizować zabawy w proponowanych kręgach tematycznych.
Chcemy być dla Państwa wsparciem, a nie dodatkowo Państwa obciążać.
Dlatego z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Życzymy cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami
i z utęsknieniem czekam na powrót do przedszkola!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza