Współpraca

niedziela, 10 maja 2020

Wyprawa na łąkę - propozycje aktywności w ramach zdalnego nauczania

Łąka  tylu  ma  mieszkańców ,
zwierząt , roślin  kolorowych .
Tu  motylek , a  tam pszczółka
tutaj  kwiatek – O ! Różowy !
I. Salach


Tematyka tygodniowa: „Łąka w maju”
Temat dnia:  „Wyprawa na łąkę”; poniedziałek, 11.05.2020 r.

Propozycje aktywności:

1. Poranna gimnastyka dla smyka.

2. "Smok łąkowy wielogłowy" - słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller.


– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci.
– O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik…
– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych.
– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. 

A dokąd się wybieracie?
– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą.
– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda.
Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka.
– Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku.
– Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj... Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu.
– Jak tu ślicznie… – westchnęła Zuzia.
Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały… Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze.
– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę.
Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki.
– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię.
– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie.
Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki.
– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi.
– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy… Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.
– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. 

– To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy.
Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie.
– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka.
– Spokojnie, to tylko wiatr… – próbowała uspokoić chłopców pani.
– Na… na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś.
– Oczywiście! – usłyszał.
– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.


3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Rodzic zadaje pytania:
− Co można robić podczas pobytu na łące?
− Jakie zwierzęta można spotkać na łące?


4. "Chmurkowe twory" - ćwiczenia oddechowe.

Przedszkolaku z 10 płatków kosmetycznych mamy (chmurek) stwórz na niebieskiej kartce dowolną całość (dowolny kształt).
Nazwij to, co powstało.
Następnie dmuchnij ile sił w płucach tak, by rozdmuchać wszystkie chmurki.
Po rozdmuchaniu możesz ponownie ułożyć z nich dowolny kształt i znów go rozdmuchać.


5. "Łąka"- improwizacja taneczna.

Przedszkolaku, zatańcz do muzyki. Może zamienisz się w jakiegoś mieszkańca łąki?


6. "Na łące" - karta pracy.


Dzieci:
− oglądają obrazek; mówią, co dzieje się na łące w maju,
− łączą fragmenty obrazka znajdujące się na dole karty z ich miejscami na obrazku,
− nazywają zwierzęta na obrazkach i dzielą ich nazwy rytmicznie (na sylaby).

7. "Na majowej łące" - osłuchanie się z piosenką, sł. i muz. Joanna Pietrzak.

Piosenka dostępna TUTAJ, po wcześniejszym zalogowaniu.

* Ja nagrałam piosenkę na dyktafon i wysłałam rodzicom, by nie musieli zakładać specjalnie konta na stronie Maca

8. "Wyprawa na łąkę" - wycieczka połączona z zabawami badawczymi.

Jeśli w pobliżu Waszego miejsca zamieszkania znajduje się łąka, koniecznie wybierzcie się na wycieczkę w to miejsce.
Weźcie ze sobą (jeśli posiadacie):
- lupę/ szkło powiększające,
- woreczki strunowe lub śniadaniowe,
- koc i przekąski,
- aparat fotograficzny/telefon z aparatem.

Etapy wycieczki:
1). Przypomnienie zasad bezpieczeństwa:
- chodzenie w parze z rodzicem,
- nieoddalanie się od rodziców,
- uważne słuchanie poleceń rodzica,
- szanowanie przyrody.
2). Zabawy na łące.
- Określanie kolorów łąki; opisywanie wrażeń, jakie budzi w dziecku widok łąki; wykonanie zdjęcia dziecka na tle łąki,
- bieganie, skakanie, swobodny taniec na łące,
3). Obserwacja:
Kwiaty
- rozpoznawanie i nazywanie znanych dziecku gatunków kwiatów (nieznane gatunki sprawdźcie np w Internecie i starajcie się zapamiętać ich nazwę);
- wąchanie kwiatków, opisywanie wrażeń estetycznych,
- wykonanie zdjęć wybrany kwiatom,
Zwierzęta
- opisywanie wyglądu zwierząt zamieszkujących łąkę (np.: mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka),
- opisywanie zauważonych cech, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczbę kropek na pancerzyku biedronki,
- odnajdywanie i wskazywanie miejsca, w których poszczególnych zwierząt jest najwięcej, np. na
jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków,
- wykonanie zdjęć wybranym zwierzętom,
4). Relaksacja
- Dz. i R. kładą się na kocu, zamykają oczy i wsłuchują się w odgłosy dochodzące z łąki,
- rozpoznają i nazywają dźwięki; opisują swoje wrażenia słuchowe.
5). Zbieranie skarbów
- dz. zbiera np. muszelki po ślimakach, patyczki, suche rośliny, kamyki i wkładają do torebek,
- wykonuje bukiet z kwiatów rosnących na łące.

9. "Mój zielnik" - tworzenie albumu z zebranymi okazami.

Opis wykonania i możliwość pobrania zielnika znajdziecie TUTAJ

10. "Wędrówki Skrzata Borówki- łąka"- filmik edukacyjny.


Jeśli nie macie możliwości udać się na prawdziwą wycieczkę na łąkę, 
zachęcam do obejrzenia filmiku.
Filmik może służyć także jako podsumowanie wiadomości z całego dnia, 
jak również daje sposobność do dokonania porównań na temat łąki z wycieczki a tej z filmiku.

 Udanej zabawy <3

***
Post powstał w ramach cyklu:
 
https://boberkowy-world.blogspot.com/search/label/Zdalne%20nauczanie

 Drodzy rodzice,
Zdajemy sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki,
dlatego też powyżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości bądź wybiórczo.
Możecie Państwo także całkowicie z nich zrezygnować według własnego pomysłu zorganizować zabawy w proponowanych kręgach tematycznych.
Chcemy być dla Państwa wsparciem, a nie dodatkowo Państwa obciążać.
Dlatego z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Życzymy cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami
z utęsknieniem czekam na powrót do przedszkola! 

1 komentarz:

  1. ABSOLUTNIE WSZYSTKO W JEDNYM...:) DZIĘKUJĘ Z CAŁEGO SERCA! :)

    OdpowiedzUsuń