Współpraca

środa, 11 listopada 2020

U żródła Wisły - konspekt zajęć w przedszkolu


 Zgodnie z fejsbukową obietnicą, dzielę się z Wami pierwszym konspektem z zajęć realizowanych w ramach naszego przedszkolnego programu "Z Misiem Uszatkiem podróżujemy wzdłuż Wisły".

W moich konspektach znajdą się zarówno materiały, które już wcześniej pojawiły się na blogu, ale będą także moje propozycje aktywności, które zawarłam w jednym z rozdziałów książki dołączonej do "Pudła Inspiracji".

 Oczywiście, znajdą się także cosiki znalezione w czeluściach Internetu, jednak w dużej mierze, opierać się będę na tym co już wymyśliłam, stworzyłam, opracowałam i opublikowałam we wspomnianej książce dla Mac Edukacja.

Z tego co widzę, na oficjalnej stronie księgarni wydawnictwa Mac, "Pudło Inspiracji" nie jest już dostępne. Dlatego, jeśli nie jesteście jego szczęśliwymi posiadaczami, to pozostaje Wam jedynie wpadać na bloga :D

PS. Zajęcia opracowane są z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Jeśli jednak takowej nie posiadacie, można śmiało sięgnąć do starego i sprawdzonego rzutnika czy samego laptopa :)

Przebieg zajęć:

1. Legenda o powstaniu Wisły.

2. "Wisła - królowa rzek" - praca z mapą.

Przedszkolaku, zobacz mapę Polski.

 
Połóż palec na czerwonej kropce u dołu mapy - w górach.
Następnie rysuj palcem po śladzie Wisły, aż do czerwonej kropki u góry mapy - do morza.
Co zauważyłeś?
(Wisła przepływa przez całą Polskę).

3. „Płynie Wisła płynie” – zabawa do piosenki

Odtwarzamy piosenkę TUTAJ
Przedszkolaki poruszają się cwałem przez cały czas trwania piosenki.

4. "Długość Wisły" - zabawa matematyczna.

N-lu przygotuj: sznurek, metr, mazak i wydruk planszy do pomiarów (do znalezienia TUTAJ)

Przedszkolaki, zbudujcie z niebieskich klocków najdłuższy pasek jaki Wam się uda.
Wyobraźcie sobie, że siedzicie teraz nad Wisłą (
Dz. siadają po bokach paska z klocków)
Siedzisz, odpoczywasz i zastanawiasz się, jak długi jest ten kawałek Wisły, który widzisz.
Chciałbyś go zmierzyć? A wiesz jakimi sposobami możemy dokonać tych pomiarów?
- kroki, stopa za stopą, łokcie, sznurki, centymetry.


Podział na grupy pomiarowe – stolikami.

Spróbujcie tymi sposobami długość waszej Wisły i zapiszcie pomiary na kartach.
Jak myślicie, dlaczego te pomiary różnią się od siebie ?





5. „Wisła” – zabawa z apaszkami do piosenki. 

6. "Co nieco o Wiśle" - filmik edukacyjny.

 Zapoznanie ze źródłem rzeki Wisły znajdującym się na Baraniej Górze.

7. „Pociągiem do Wisły”- zabawa ruchowa do piosenki.

Zapraszamy dz. na wycieczkę pociągiem do miasta Wisła. Można dz. rozdać bilety, które następnie jako konduktor, kasujemy. Możemy też na rączkach zrobić pieczątki z datą wycieczki :)

 

8. „Atrakcje turystyczne Wiły” – filmik

N-lu, poinformuj dzieci, że będziecie zwiedzać Wisłę jeżdżąc autokarem. Poustawiajcie krzesła tak, jakby były to siedzenia w autokarze i obejrzyjcie film. 

Przypomnijcie zasady bezpiecznej jazdy i sprawdźcie, czy przedszkolaki zapięły pasy. Dz. muszą siedzieć oparte o krzesełka i trzymać się rękoma siedziska- nauczyciel przechyla lekko do przodu krzesło, sprawdzając, czy dziecko nie spadnie z fotela - moje dzieci były zachwycone, a ile było śmiechu i radości przy tej zabawie :)

Róbcie w trakcie trwania filmiku kilka pauz - udajcie się na zwiedzanie. Dzieci mogą udawać, że robią zdjęcia, oglądają daną atrakcję z bliska, itp.

9. "Skoki narciarskie" – zabawa tematyczna.

Udajcie się na kolejną wycieczką w rytm piosenki "Koła autobusu kręcą się".

Informacje od przewodnika ( "Pani z autokaru" - jak to nazwały mnie dzieci :D przywdziewa np. apaszkę, marynarkę):

Miasto Wisła leży w paśmie gór Karpat. W Wiśle znajduje się źródło największej polskiej rzeki o tej samej nazwie. W tym mieście co roku organizowane są zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich. W Wiśle urodził się najpopularniejszy polski skoczek narciarski, Adam Małysz. Za chwileczkę spotkamy się z panem Adamem i zobaczymy jego najlepsze występy.

Pokazujemy dzieciom zdjęcie A. Małysza. Prosimy, aby każdy podszedł do niego i ładnie się przywitał. Następnie odtwarzamy z You Tuba filmik ze skokami. 

Później, poinformuj dzieci, że odbędą teraz szybki kurs skoków połączony z konkursem. 

Za pomocą szarfy oznacz miejsce wybicia (początek skoku). Każde dziecko po kolei ustawia się na miejscu wybicia ( wcześniej, na krzesełku udaje, że zakłada narty), przyjmuje odpowiednią postawę: nogi złączone, kolana ugięte, i z tej pozycji wyjściowej wykonuje skok do przodu. Po wykonaniu skoku szarfą zaznaczamy miejsce lądowania zawodnika, odmierzamy za pomocą miarki odległość od miejsca wybicia do miejsca lądowania, zapisujemy wynik na kartce. Na koniec zawodów wyłaniamy trójkę najlepszych skoczków, stawiamy ich na podium z krzeseł, wręczamy puchary ( u nas były to kręgle), wykonujemy pamiątkowe-fotoreporterskie zdjęcia i zachęcamy pozostałe dzieci do nagrodzenia zwycięzców brawami.



10. "Maskotki - symbole Wisły" - zapoznanie z najpopularniejszymi symbolami miasta.

Niedźwiadek Wiślański - zdjęcia do pobrania z grafiki Google 

Wiślaczek – zdjęcia do pobrania z grafiki Google

Ja dodatkowo zaprezentowałam dzieciom także swoje zdjęcia z wycieczki do Wisły, na których akurat "pozowałam" z niedźwiadkiem :) Mimo, iż zdjęcia zrobione były ok. 15 lat temu, dz. od razu mnie rozpoznały, twierdząc, że przecież mam np. te same spodnie i okulary, w których chodzę do przedszkola :D


11. "Niezwykłe podróże z Wiślaczkiem" - wręczenie dzieciom prezentów od maskotki - kolorowanek.

12. Powrót do przedszkola - zabawa do piosenki "Jedzie pociąg z daleka"

Dzielenie się wrażeniami z wycieczki. Kolorowanie kolorowanek

 I co sadzicie o naszych zajęciach? Dodalibyście coś jeszcze do nich?  Chętnie "posłucham" Waszych pomysłów :)

I już teraz zapraszam pod koniec listopada na kolejny konspekt związany z naszym programem :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz