Współpraca

niedziela, 26 lutego 2023

Dzień Dinozaura: Ślady przeszłości - konspekt zajęć w przedszkolu


Paprocie tutaj rosły,
paprocie wielkie jak sosny.
Aż spłynął lodowiec z północy.
Wparł się w gęstwinę paproci.
Paprocie przyjęła ziemia.
Cały las w ziemi kamieniał.
Zapadał głębiej i głębiej.
Czerniał i twardniał na węgiel.

M. Terlikowska

*Prosimy, aby w tym dniu dzieci przyniosły ze sobą figurki dinozaurów.


Przebieg zajęć:

1. "Świat sprzed milionów lat" - słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej.

Opowiadanie pochodzi z Przewodnika "Nowe przygody Olka i Ady", od MAC Edukacja, cz. 2, s. 45   i możecie je znaleźć TUTAJ

2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.

 link do ilustracji


- W jaki sposób powstała bryła węgla, którą przyniosła pani Olka do przedszkola?

3. "Jak powstał węgiel?" - historyjka obrazkowa.

Układanie ilustracji wg kolejności zdarzeń.


Historyjki możecie znaleźć TUTAJ


4. "Spacer po prehistorycznym lesie" - opowieść ruchowa do muzyki.

N. proponuje dzieciom cofnięcie się w czasie i odwiedzenie lasu sprzed milionów lat.
Rozkłada na podłodze, w dużych odstępach od siebie, zielone pachołki. Są to paprocie. Włącza nagranie

Dzieci spacerują po sali między pachołkami. Nasłuchują odgłosów lasu i opowieści snutej przez n-la. Na dźwięk ryku dinozaura, dzieci chronią się w ustalonym miejscu.

5. Rozmowa na temat przeprowadzonej zabawy i wcześniej nabytych wiadomości.

- Jak brzmiał prehistoryczny las?
- Czym dźwięki z niego dochodzące różniły się od naszych dzisiejszych lasów?
- Kto żył w takich prehistorycznych lasach?


6. "Skamieniałości" - oglądanie filmiku/ Prezentacja zdjęć różnych rodzajów zachowanych skamieniałości.

- Czy tylko na węglu można znaleźć ślady prehistorycznych czasów? (bursztyny, kamienie, skały).
- Czy wy także chcielibyście mieć taki skarb z dawnych czasów?


7. „Dino- skamieliny”- praca plastyczna.

Nauczyciel rozdaje dzieciom kulkę masy solnej. Masę do wyrobienia można śmiało dać dzieciom :)

Oto proporcje dla dwójki dzieci:

- 1/2 szklanki soli
- 1/2 szklanki wody
- 1 szklanka mąki

Dzieci manipulują nią w dłoniach i w efekcie formują lekko spłaszczony owal, w którego wciskają figurkę wybranego dinozaura.

*W masie można także odcisnąć różnego rodzaju muszle i muszelki 😊

Jeśli jest taka możliwość, to masę solną można wypiec w piekarniku, ew. można ją podsuszyć na kaloryferze :)

8. „Kamienne figurki” – zabawa pobudzająco – hamująca. 

Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wystukiwany przez nauczyciela na tamburynie. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i przybierają dowolną, wymyśloną przez siebie pozycję.

9. Zorganizowanie wystawy skamieniałości.

10. Wręczenie medali za udział w obchodach dnia dinozaura.

Ja swoje medale pobrałam z Printoteki.


Ale w sieci można znaleźć mnóstwo propozycji takich pamiątek.

W czasie wolnym, dz. mogą pokolorować obrazki związane z wykopaliskami i skamieniałościami :)

***

Co jeszcze dorzucilibyście do tego konspektu?

Jaką ciekawą aktywność związaną z rodzajami dinozaurów byście polecili?
Dajcie znać w komentarzu.
Chętnie się jeszcze zainspiruję :)

Pozdrawiam <3


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz