Pogoda w marcu zmienna jest.
Raz świeci słonce, raz pada deszcz.
Czasem i tęcze można zobaczyć,
lub mokrym śniegiem się uraczyć.
Raz świeci słonce, raz pada deszcz.
Czasem i tęcze można zobaczyć,
lub mokrym śniegiem się uraczyć.
Agata Bober
1. „Coraz cieplej”- masażyk wg B. Gawrońskiej.
Słonko świeci na niebie rysowanie koła
Uśmiecha się do ciebie rysowanie półkola (uśmiechu)
Topią się sopelki, przeciąganie końcami palców obu rak z góry w dół pleców
Kapią z nich kropelki: pukanie końcami palców po całych plecach
Kap, kap, kap
2. "Zjawiska pogodowe' - rozwiązywanie zagadek A. Bober.
Kropelka do kropelki,
i już spada wielki.
Potrafi trwać godzinami,
kałuże są jego śladami. (deszcz)
***
Tu zagrzmi,
tam błyśnie.
Przed nią się chowamy
pod kołderkami. (burza)
***
Nie tylko maluszki
opalają sobie nim brzuszki.
Ciepło w dzień nam daje,
kuszą nim egzotyczne kraje. (słońce)
***
Lepimy z niego bałwana.
Z sankami na nim jest zabawa udana. (śnieg)
***
Po niebie płyną, zasłaniają słońce,
odrobinę chłodu przynoszą w dni gorące.
Mogą być burzowe, mogą być deszczowe,
a czasem wyglądają jak lody śmietankowe. (chmury)
***
Zrywa liście z drzew,
jemu się kłania każdy krzew.
Potrafi porwać parasolkę
niesioną do przedszkola przez Mariolkę. (wiatr)
***
Kolorowa, na niebie się rysuje,
gdy deszcz ze słońcem tańcuje.
Na jej końcu podobno jest skarb,
którego szukał niejeden szkrab. (tęcza)
3.„Słońce świeci – deszczyk pada”- zmodyfikowana zabawa ruchowa wg K. Wlaźnik.
Dzieci na widok ilustracji słońca biegają w rozsypce po sali na paluszkach z uniesionymi w górę rękoma, gdy nauczyciel pokaże ilustrację parasola przykucają, chowają głowę pod parasolkę z dłoni.
Słonko świeci na niebie rysowanie koła
Uśmiecha się do ciebie rysowanie półkola (uśmiechu)
Topią się sopelki, przeciąganie końcami palców obu rak z góry w dół pleców
Kapią z nich kropelki: pukanie końcami palców po całych plecach
Kap, kap, kap
2. "Zjawiska pogodowe' - rozwiązywanie zagadek A. Bober.
Kropelka do kropelki,
i już spada wielki.
Potrafi trwać godzinami,
kałuże są jego śladami. (deszcz)
***
Tu zagrzmi,
tam błyśnie.
Przed nią się chowamy
pod kołderkami. (burza)
***
Nie tylko maluszki
opalają sobie nim brzuszki.
Ciepło w dzień nam daje,
kuszą nim egzotyczne kraje. (słońce)
***
Lepimy z niego bałwana.
Z sankami na nim jest zabawa udana. (śnieg)
***
Po niebie płyną, zasłaniają słońce,
odrobinę chłodu przynoszą w dni gorące.
Mogą być burzowe, mogą być deszczowe,
a czasem wyglądają jak lody śmietankowe. (chmury)
***
Zrywa liście z drzew,
jemu się kłania każdy krzew.
Potrafi porwać parasolkę
niesioną do przedszkola przez Mariolkę. (wiatr)
***
Kolorowa, na niebie się rysuje,
gdy deszcz ze słońcem tańcuje.
Na jej końcu podobno jest skarb,
którego szukał niejeden szkrab. (tęcza)
3.„Słońce świeci – deszczyk pada”- zmodyfikowana zabawa ruchowa wg K. Wlaźnik.
Dzieci na widok ilustracji słońca biegają w rozsypce po sali na paluszkach z uniesionymi w górę rękoma, gdy nauczyciel pokaże ilustrację parasola przykucają, chowają głowę pod parasolkę z dłoni.
4. „Chmurka i słonko” – zabawa matematyczna.
Potrzebne będą: Miseczka dla każdego dziecka z: 3 kropelkami i 3 prostokątnymi, żółtymi klockami drewnianymi (mogą też być paski papieru).
Plansze dwustronne: z chmurką z jednej strony i żółtym kołem z drugiej.
Początkowo n-l prezentuje zabawę przy tablicy, następnie każde dziecko indywidualnie.
Teraz każdy z Was otrzyma swoje słonko, promyki, chmurkę i kropelki. Powtórzymy sobie raz jeszcze wcześniejsze zabawy, jednak tym razem Wy będziecie odpowiednio umieszczać promyki i kropelki na swoich słonkach i chmurkach.
Nauczyciel opowiada a dzieci postępują zgodnie z instrukcją.
Pewnego marcowego dnia, na chmurce siedziała jedna kropelka deszczu (dz. układa na chmurce 1 kroplę deszczu, pokazywanie liczby kropelek na palcach).
Po chwili dołączyła do niej koleżanka (dz. dokłada drugą krople). Ile kropel deszczu jest na chmurce? (wspólne rozliczanie kropelek i pokazywanie ich liczby na palcach).
Nagle zawitała do nich jeszcze jedna kropelka deszczu (dz. dokłada 1 kropelkę na chmurkę). Ile kropel deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne rozliczanie kropelek i pokazywanie ich liczby na palcach).
Po chwili, 3 kropelki spadły z chmurki. Ile kropelek zostało?
Dzieci odwracają plansze. Na drugiej stronie znajduje się słoneczko.
Po tym chmurka rozpłynęła się na niebie i wyszło słoneczko. Świeciło jasno swoimi trzema widocznymi promieniami (dz. układają wokół żółtego koła trzy klocki/paski papieru wspólne przeliczając i pokazując ich liczbę na palcach).
Jednak po chwili, silny wiatr przywiał chmurkę, która zakryła jeden promyk (dz. zabierają jeden klocek/pasek). Ile promyków ma teraz słoneczko? (wspólne przeliczanie i pokazywanie liczby na palcach).
Następnie, przywędrowała druga chmurka i zakryła znów jeden promyk (dz. zabiera promyk). Ile promyków ma słoneczko? (podawanie wyniku i pokazywanie go na palcach).
Nagle, pojawiła się kolejna chmurka i zasłoniła ostatni promyk (dz. zabiera trzeci promyk). Ile promyków zostało słoneczku?
Po tym chmurka rozpłynęła się na niebie i wyszło słoneczko. Świeciło jasno swoimi trzema widocznymi promieniami (dz. układają wokół żółtego koła trzy klocki/paski papieru wspólne przeliczając i pokazując ich liczbę na palcach).
Jednak po chwili, silny wiatr przywiał chmurkę, która zakryła jeden promyk (dz. zabierają jeden klocek/pasek). Ile promyków ma teraz słoneczko? (wspólne przeliczanie i pokazywanie liczby na palcach).
Następnie, przywędrowała druga chmurka i zakryła znów jeden promyk (dz. zabiera promyk). Ile promyków ma słoneczko? (podawanie wyniku i pokazywanie go na palcach).
Nagle, pojawiła się kolejna chmurka i zasłoniła ostatni promyk (dz. zabiera trzeci promyk). Ile promyków zostało słoneczku?
Na koniec przyszła duża chmura deszczowa i zasłoniła całe słońce (dz. znów odwracają plansze na stronę chmurki).
* Zabawa została przeprowadzona w grupie 3- latków. Ze starszymi dziećmi można wykorzystać większą liczbę kropel deszczu i promieni.
5. „Pogodowa joga” – ekspresja ruchowa z ćwiczeniami gimnastycznymi.
N-l prezentuje dz. karty obrazkowe z pozycjami jogi i wyjaśnia wykonywanie poszczególnych ćwiczeń.Następnie odtwarza muzykę A. Vivaldiego “Wiosna”.
Na głośnych dźwiękach dz. porusza się “całym sobą”, zaś na cichych - na paluszkach jak baletnica. Na pauzę w muzyce, n-l podaje nazwę zjawiska i pokazuje kartę obrazkową. Dz. wykonują zaprezentowaną pozycję.
Karty z pogodowa joga można pobrać STĄD
6. „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej
W górze słonko świeci dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami
Ptaszek sobie leci dz. przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i
poruszają dłońmi tak jak skrzydłami
szumią, szumią drzewa dz. prostują ręce i wyciągają je do góry, machając jak gałęzie na wietrze
każdy nadejścia wiosny rytmicznie klaszczą w dłonie
się już spodziewa
7. "Słońce, deszcz i tęcza"- ćwiczenia grafomotoryczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz