Współpraca

poniedziałek, 8 kwietnia 2024

Zwierzęta wiejskie - konspekt zajęć w przedszkolu

Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Mają także zwierzaki. Uwierzycie?
I w swoich rodzinnych domach kochają się niesamowicie. 

Agata Bober

Przebieg zajęć 

1.  "Pewien rolnik farmę miał"- zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki

Podczas trwania piosenki, dz. naśladują dźwięki wydawane przez wspomniane zwierzęta i wykonują odpowiadające im gesty/ruchy:

krowa - dotykają się dłońmi po całym ciele – od głowy do stóp
świnka - z dłoni formują koło – ryjek, przykładają dłonie do ust i kucają
pies - zginają dłonie w nadgarstku, przykładają je do klatki piersiowej, po czym głową ruszają na boki
kura - wkładają ręce pod pachy i poruszają nimi
gęś - wyciągają szyje do przodu i rytmicznie poruszają głową
kaczka - robią tzw. kaczuszki
owca - kręcą spiralki palcami po bokach głowy
kot - naśladują lizanie łapek

2. "Rodzinki"- słuchanie wiersza Agaty Bober

Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Mają także zwierzaki. Uwierzycie?
I w swoich rodzinnych domach kochają się niesamowicie.
W stajni ogier, klacz i źrebiątko.
W chlewiku knur, locha i prosiątko.
W oborze byk, krowa i cielątko,
a w kurniku kogut, kura i żółciutkie kurczątko.
Wszystkie te rodzinki na wsi mieszkają,
pracują, jedzą i odpoczywają.
Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
pilnuje czy niczego im nie brakuje.

3. Rozmowa nt. wiersza.

- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? ( w młodszych grupach prosimy dz. o podanie nazw rodzin zwierząt).
- Jak nazywa się mama, tata i dziecko: krów, koni, świń i kur?
- Co te zwierzęta robią na wsi?
- Kto zajmuje się tymi zwierzętami na wsi?

4. "Raba raba" - zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki (sł. A. Bober, mel. A. Wolski).

Dzieci stojąc w kole:

Raba, raba,                                    rytmicznie klaszczą w dłonie
dyc, dyc, dyc.                                 rytmicznie uderzają w kolana    
Skacze koń przez płotki – hyc!      naśladują jazdę konną,
Ribi, ribi,                                       rytmicznie klaszczą w dłonie
cza, cza, cza.                                 rytmicznie uderzają w kolana       
Krowa czarne łaty ma.                  dotykają się dłońmi po całym ciele – od głowy do stóp.
Rubu, rubu,                                   rytmicznie klaszczą w dłonie
fi, fi, fi,                                          rytmicznie uderzają w kolana
mała świnka robi kwi.                   z dłoni formują koło – ryjek, przykładają dłonie do ust
                                                      i kucają, głośno mówiąc: kwi
Rebe, rebe,                                    rytmicznie klaszczą w dłonie
tyku, tyku,                                      rytmicznie uderzają w kolana
kogut pieje: kukuryku.                   stają na jednej nodze i głośno wypowiadają: kukuryku!

- Jakie zwierzęta wystąpiły w piosence?   

N-l rozkłada ilustracje zwierząt i prosi by wskazały na nich zwierzęta z piosenki. 

Zdjęcia zwierząt możecie pobrać STĄD 

W trakcie prezentacji zdjęć, można zaprezentować kilka ciekawostek i zaprosić dz. do zabaw ruchowych.

Krowy
Krowa umie iść po schodach w górę, ale nie w dół.
Zabarwienie futra krowy jest jak ludzkie odciski palców – nie ma dwóch jednakowych krów.
Większość krów daje więcej mleka, gdy słucha muzyki. Krowy codziennie spędzają około 8 godzin na jedzeniu.
Opis zabawy:
Podczas nagrania muzyki do marszu dzieci poruszają się na czworakach. Na pauzę w muzyce zatrzymują się, naśladują jedzenie trawy i wydają przy tym dźwięki krowiego muczenia (muuuu, muuuu, muuu).

Świnie
Lochy są bardzo troskliwymi matkami, a średnio rodzą około 11 prosiąt.
Świnie są obdarzone doskonałym węchem, porównywalnym z psim. Świnie lubią przytulać się do siebie.
Opis zabawy:
Podczas nagrania muzyki do marszu dzieci poruszają się na czworakach. Na pauzę w muzyce podbiegają do N., który wciela się w rolę mamy świnki, i chrumkają (chrum, chrum, chrum).

Konie
Koniom wystarczą niespełna 3 godziny snu na dobę. Klacze karmiące rozpoznają swoje źrebię po zapachu. Nigdy konie w stadzie nie śpią wszystkie w tym samym czasie; zawsze przynajmniej jeden
koń czuwa i alarmuje pozostałe zwierzęta w razie niebezpieczeństwa.
Gwałtowne uderzanie przez konia ogonem oznacza jego strach i złe samopoczucie.
Opis zabawy:
Dzieci biegają przy nagraniu muzyki do biegu, naśladując koński cwał. Na pauzę w muzyce zatrzymują się i wydają dźwięki: ihaaaa, ihaaaa.

Kury
Jeżeli w stadzie nie ma koguta, jedna z kur może przejąć jego rolę – przestaje nieść jajka
i zaczyna piać. Na świecie jest więcej kur niż ludzi. Kury mają 7 różnych typów grzebieni.
Opis zabawy:
Podczas nagrania muzyki do podskoków chłopcy naśladują koguty, a dziewczynki – kury.
Poruszają się po sali, spacerując i unosząc wysoko kolana. Na pauzę w muzyce przyklękają i udają, że dziobią ziarno. Dodatkowo, podczas czynności dziobania chłopcy wydają dźwięki charakterystyczne dla kogutów (kukuryku), a dziewczynki – dla kur (ko, ko, ko).

Następnie, n-l zachęca dz. do nazwania pozostałych zwierząt ze zdjęć.

5. "Zwierzęta i ich domy"- zabawa matematyczna.

Na dywanie układamy 4 obręcze i sylwety zwierząt wiejskich (dorosłe i dzieci). Prezentujemy dz. obrazki przedstawiające domki zwierząt, wspólnie je nazywamy i umieszczamy je nad obręczami. 

 

 Obrazki można pobrać STĄD

Następnie, chętne dzieci podchodzą, wybierają sobie zwierzę, nazywają je i naśladują dźwięki przez nie wydawane, po czym umieszczają w obręczy oznaczonej odpowiednim domkiem. 




Gdy już wszystkie zwierzęta znajda się w obręczach, wspólnie je przeliczamy 9lub wybieramy dziecko, by przeliczyło sylwety). 

Starsze dz. mogą oznaczyć liczbę zwierząt kartonikami z cyframi, młodsze z kropkami, lub jak w naszym przypadku pokazywaliśmy liczbę zwierząt na paluszkach. Określaliśmy także, w którym domku jest najwięcej zwierząt, w którym najmniej a w których tyle samo.

6. "Rodzinki" - zabawa orientacyjno - porządkowa. 

Na dywanie rozłóż obręcze, a wewnątrz nich umieść obrazki domków zwierząt:
stajni, obory, chlewika, kurnika. Zapytaj dz. o nazwy i mieszkańców zaprezentowanych domków.

Rozdaj dzieciom opaski z emblematami członków rodzin zwierząt: ogiera, klaczy, źrebaka, byka, krowy, cielaka, knura, lochy, prosiaka, koguta, kury, kurczaka. (Jeśli nie masz opasek, można zawiesić obrazki na tasiemce na szyi). 

Poinformuj dzieci, że podczas gry na tamburynie mają poruszać się swobodnie po sali. Jeśli natomiast przedszkolaki usłyszą dźwięk janczarów, muszą szybko dobrać się w rodziny zwierząt i ustawić wokół obręczy z odpowiadającym im domkiem. Następnie poproś dzieci, aby nazwały zwierzę, które widnieje na ich emblemacie. Zwróć uwagę na podawanie prawidłowych nazw zwierząt. W razie problemów naprowadzaj dzieci na poprawną nazwę, wypowiadając np. jej pierwszą sylabę. W przypadku dzieci młodszych wystarczy, że nazwą rodziny zwierząt. Podczas powtórzeń zabawy dzieci zamieniają się emblematami.





Zamiast wymiany emblematów, w pierwszej pauzie dz. mogą nazywać rodziny zwierząt, w drugiej naśladować wydawane przez nie dźwięki, a w trzeciej podawać nazwy domków (my tak robiliśmy :)

7. Rozwiązywanie zagadek  Agaty Bober.

W niej konie zasypiają
i pysznym siankiem się posilają
. (stajnia)
*
Jego żoną jest klacz, a dzieckiem źrebak.
Ciągnie wozy, jeśli zajdzie potrzeba.
(ogier)
*
Mają piękne grzywy,
a ogonów wszyscy im zazdroszczą.
To matki, które o źrebięta bardzo się troszczą.
(klacze)
*
Dzieckiem klaczy jest i ogiera,
gdy tylko się urodzi, od razu nóżkami przebiera.
(źrebię)
*
Dla krowiej rodziny to idealny dom do zamieszkania,
chociaż panuje często w nim chaos już od rana.
(obora)
*
Jego rogi odstraszą każdego,
więc nie drażnij go, kolego,
bo się szybko złości,
gdy na pastwisku ma nieproszonych gości.
(byk)
*
Gdyby nie ona, nie byłoby mleka, serów i bitej śmietany,
które do deserów i ciast dodają nasze mamy
. (krowa)
*
Na krok swej mamy krowy nie odstępuje,
często kręci ogonem, gdy trawę żuje.
(cielak)
*
Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą
i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą.
(chlewik)
*
Wielkością dzika przypomina,
locha i prosięta to jego rodzina.
(knur)
*
Ona swe prosiątka kocha,
wiadomo, bo to przecież…
(locha)
*
Mają śmieszne ogonki, małe jak sprężynki,
robią kwi, kwi – tak chłopcy, jak i dziewczynki.
(prosiaki)
*
Kury znoszą w nim jajka na grzędzie,
wszystkim kurczakom dobrze tu będzie.
(kurnik)
*
Kiedy zapieje: kukuryku,
nie musisz myśleć o innym budziku
. (kogut)
*
Po podwórku ze swoimi dziećmi dumnie spaceruje,
każdego kurczaczka bacznie pilnuje.
(kura)
*
Jest malutki i żółciutki.
Cóż więcej mogę powiedzieć.
Jak nazywa się dziecko kury,
każdy powinien wiedzieć.
(kurczak)
*
Na wiejskim podwórku porządku pilnuje,
w budzie przesiaduje.
(pies)
*
Po dachach domostwa z dumą spaceruje,
na myszy w zakamarkach poluje.
(kot)
*
Beczą w górach, beczą w zagrodzie,
beczą te wełniane zwierzątka co dzień.
(owce)
*
Do łabędzia jest podobna,
tylko taka trochę… drobna.
Po podwórku spaceruje,
czasem w stawie zanurkuje.
(gęś).

8. Kolorowanie obrazków przedstawiających wybrane zwierzęta wiejskie.


Kolorowanki możecie pobrać STAD


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz