środa, 14 stycznia 2015

Pory roku- rytmiczna organizacja czasu. Konspekt zajęć dla 4- latków.

 Przebieg zajęć właściwych:

1.Rozmowa z dziećmi o nadejściu nowego roku.
- Jakie wydarzenie świętowaliśmy ostatnio?
- Po czym poznać, że rozpoczął się nowy rok? ( zmiana kalendarza)
- Kot powie jaki rok mamy obecnie?
- Na co dzieli się rok?/ Z czego składa się rok?


2. Słuchanie wiersza „Pory roku”, M. Bogdanowicz.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania powtarzalności następstw czasu- pór roku.
Dz. wie, że w każdym roku występują te same pory roku;
nazywa bieżącą porę roku.

Co Ty dasz nam nowy roku?
- Dam wam cztery pory roku.
Puchem sypnę, dam bałwanki,
Łyżwy narty no i sanki.
Potem wiosny czas radosny,
Dam sasanki i pierwiosnki.
Kiedy już was zmęczy szkoła,
Wakacyjny czas przywołam.
A gdy w sadach moc kolorów,
Dam pogodę na czas zbiorów

3. Rozmowy na temat treści wiersza.
Określanie liczby pór roku, podanie nazw poszczególnych pór roku.

4.„ Jaka to pora roku”- zagadki słowne

To jest pani w sukni białej.
Sypie śniegiem na świat cały,
a malutkie te dziewczynki
to córeczki jej, śnieżynki.

Maluje liście kolorowo,
na czerwono i pomarańczowo.
Słonko świeci gdy ona się śmieje,
kiedy płacze, to deszcz leje.

Ma dla wszystkich złote plaże,
chłód jeziora, w lesie cień.
A dla dzieci, jakie ma  atrakcje?
Dla dzieci – słoneczne wakacje!

Jaka to pora roku rozrzuca
zieleń wokół? Kaczeńce złoci
na łąkach i słucha pieśni skowronka.

5.„Pory roku”- praca z obrazkiem
Prezentacja ilustracji przedstawiających określone pory roku- nazywanie ich, określanie cech charakterystycznych.
Czytanie globalne nazw: wiosna, lato, jesień, zima. Dopasowywanie karteczek z napisami do poszczególnych obrazków.
Dzielenie nazw na sylaby. Określanie i zaznaczanie liczby sylab za pomocą białych prostokącików.
Oznaczanie liczby sylab za pomocą kartoników z kropeczkami i cyframi.


6. „Pory roku”- karta pracy w opracowaniu M. Bogdanowicz
Dopasowanie wyrazów do ilustracji przedstawiających cechy charakterystyczne pór roku.


7. Zestaw zabaw ruchowych nr III wg M. Cieśla
Zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z ruchem.
Dz. uczestniczą w zabawach i stosują się do instrukcji słownych N.

8. "Jakie kolory mają pory roku?- burza mózgów.

9. „Kolory pór roku”- zabawa dydaktyczna.
Dopasowywanie kolorów do ilustracji pór roku- praca z obrazkiem.

10. „Zawody pór roku”
Dzieci zamieniają się w poszczególne pory roku. Otrzymują emblematy z kolorami odpowiadającymi poszczególnym porom roku: zielony- wiosna, żółty- lato, czerwony- jesień, niebieski- zima.. Podczas trwania muzyki, dz. maszerują zgodnie z rytmem. Na pauzę n-l podaje nazwę danej pory roku, a zadaniem dzieci, które ową porą są, jest jak najszybsze zajęcie miejsca na krzesełku postawionym na środku dywanu


Wiersz oraz karta pracy pochodzą z publikacji: "Dni tygodnia, pory roku i miesiące. Zabawy i scenariusze zajęć rozwijające funkcje językowe. Karty ćwiczeń dla ucznia", M. Bogdanowicz, M. Rożyńska.

Pozostałe publikacje związane z rytmiczną organizacją czasu:
1. Pory roku- 5 latki
http://boberkowy-world.blogspot.com/2016/01/cztery-pory-roku-konspekt-zajec-dla-5.html
2. Dni tygodnia- 5 latki
http://boberkowy-world.blogspot.com/2016/01/dni-tygodnia-konpekt-zajec-w.html
3.  Miesiące- 5-6 latki
http://boberkowy-world.blogspot.com/2016/01/dwanascie-miesiecy-konspekt-zajec-i.html
4. Sylwestrowe inspiracje z Internetu- z zeszłego roku.
http://boberkowy-world.blogspot.com/2015/12/sylwestrowe-pomysy-przeglad.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz