Część z Was wie, że w ostatnim numerze Przedszkolne ABC, zostały opublikowane moje pomysły na zabawy z wykorzystaniem sylwet lodów.
Niestety, redakcji nie udało się zamieścić załączonych do tekstu pomocy. Robię to zatem ja :)
Zanim jednak je zamieszczę, gorąco zachęcam do zapoznania się z całym artykułem, gdyż proponowanych zabaw jest nieco więcej, niż to co widać na zdjęciu. Poza tym, polecam prenumeratę tego wartościowego czasopisma. Możecie być pewni, że będzie ono dla Was skarbnicą wiedzy i pomysłów, niezbędną w pracy pedagoga.
Na pierwszy ogień idą lody, do wykorzystania podczas zabaw dydaktycznych i dowolnych, rozwijających lub doskonalących umiejętność rozpoznawania i nazywania kolorów podstawowych i pochodnych.
Pomysły na zabawy z wykorzystaniem lodów-kolorów znajdziecie zaś w artykule :)
Druga propozycja, to sylwety gałek z kropkami- rodzynkami, oraz rożków z cyframi. Idealne do wykorzystania podczas zabaw matematycznych.
Oprócz pomysłów zamieszczonych w artykule, propozycja dodatkowej zabawy z wykorzystaniem owych sylwet:
1. „Im więcej/mniej rodzynek, tym
lepiej”.
Dzieci dopasowują cyfry i liczbę 10, znajdujące się na rożkach do
odpowiadającej im liczby kropek- rodzynek. Następnie dzieci, które lubią
rodzynki układają lody w odpowiedniej kolejności: od najmniejszej liczby
rodzynek/cyfry do największej liczby rodzynek/cyfry. Natomiast przedszkolaki,
które za rodzynkami nie przepadają, układają lody w kolejności, od największej
liczby rodzynek/cyfry do najmniejszej liczby rodzynek/cyfry.
Trzecia propozycja do wykorzystani przy starszakach, którzy wprowadzeni zostali już w świat liter.
I tutaj też, na zachętę, propozycja zabaw z wykorzystaniem sylwet lodów z literkami.
1. „Co tu nie pasuje”.
Nauczyciel umieszcza na tablicy dydaktycznej lub
dywanie, lody w szeregu ( na początku może być ich mało: 2- 3 sztuki; z czasem
szereg można wydłużać). Jeden z lodów jednak nie ma odpowiednio dopasowanej „gałki”-
małej litery do „rożka”- litery dużej. Zadaniem dziecka jest odszukać i wskazać
niepasującego loda.
2. „ Samogłoski i spółgłoski”.
Nauczyciel wybiera spośród lodów te, na
których znajdują się poznane już przez dzieci samogłoski i spółgłoski. Na
dywanie umieszcza 2 obręcze, w których znajdują się: w jednej- niebieski
prostokąt (spółgłoski), w drugiej- czerwony prostokąt ( samogłoski). Dzieci
otrzymują opaski z „gałkami” i „rożkami” z poznanymi literami. Podczas trwania
muzyki, poruszają się swobodnie po sali. Na pauzę w muzyce, muszą ustawić się
przy odpowiedniej obręczy: te osoby, które mają „rożki” lub „gałki” z
samogłoską- ustawiają się przy obręczy z czerwonym prostokątem. Natomiast
dzieci z „rożkami” lub „gałkami” ze spółgłoskami, ustawiają się przy obręczy z
niebieskim prostokątem.
Na dzisiaj to by było wszystko. Ale wyczekujcie kolejnych postów. Materiały na nie już powstają :)
Pomoce zawsze ciekawe i interesujące. Arbuzy na czasie ��Cieszę się ,że mogę czasami skorzystać z pomysłów.I teraz też bym poprosiła justyna jaworska
OdpowiedzUsuń