W dniu 29 listopada, w naszej grupie,
odbyły się zajęcia w ramach WDN.
Były to zajęcia podsumowujące tematykę
lasu, na których dzieci miały możliwość utrwalenia zdobytych już
wiadomości na temat zwierząt
i roślin będących nieodłącznym elementem
leśnego krajobrazu.
Poprzez zabawy rozwijające percepcję wzrokową,
przedszkolaki ćwiczyły przygotowanie do nauki czytania i
pisania,
a w organizowanych zabawach ruchowych,
dawały upust swojej
żywiołowości i uczyły się współpracy w grupie.
Zajęcia przebiegły w
miłej i przyjaznej atmosferze,
pod okiem przybyłych z innych grup i
zamiejscowych placówek naszego przedszkola, gości.
Poniżej prezentuję zabawy dydaktyczne i ruchowe, dotyczące zwierząt leśnych :)
1. „Na powitanie”- zabawa ruchowa wg M. Bogdanowicz
- Zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z ruchem.
- Dz. aktywnie uczestniczy w zabawie powitalnej.
N-l odtwarza melodię piosenki powitalnej. Dzieci ilustrują jej treść ruchem, tym samym witają się z przybyłymi gośćmi.
2. „Wizytówki”- zabawa dydaktyczna wg I. Majchrzak
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania napisu oznaczającego swoje imię.
- Dz. rozpoznaje napis oznaczający swoje imię.
N-l puszcza w obieg karteczki z imionami dzieci. Te, które odnajdą na nich swoje imię, zatrzymują wizytówkę i kładą ją przed sobą, następnie podają kolejne wizytówki dalej.
3. „Literkowe powitanie”- zabawa dydaktyczna
- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania zapisu graficznego poznanych samogłosek: A, I, O, U
- Dz. rozpoznaje poznane litery A, I, O, U na wizytówkach.
Zawieszki z poznanymi przez Boberki samogłoskami i literkami |
N-l wita się z dziećmi, które na swoich wizytówkach mają litery, prezentowane za pomocą karteczek.
4. „O czym będzie mowa”- zagadka wprowadzająca do zajęć.
- Rozwijanie umiejętności formułowania pojęć na podstawie podanej definicji.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania wyrazów wprowadzonych do czytania
globalnego w powiązaniu z obrazkiem.
- N-l odczytuje treść
zagadki i sprawdza poprawność odpowiedzi, odsłaniając planszę lasu.
Liściaste i iglaste drzewa w nim
rosną,
Wszystkie pięknie zielenią się
wiosną.
W ich otoczeniu, różne zwierzęta
mieszkają,
Mieszkańcami tego miejsca się
nazywają.
Znajdziesz też tam grzyby,
poziomki , jagody i borówki
Wiecie o czym mowa? Ruszcie swoje mądre główki!
5. „Kto w
lesie mieszka?- zagadki słowne
- Rozwijanie
umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem i rozpoznawania cyfr 1-7
- Ćwiczenia pamięci i percepcji wzrokowej.
- Dz.
rozwiązuje zagadki słowne dotyczące zwierząt leśnych i rozpoznaje cyfry 1-7.
- Dz. dopasowuje nazwy do poszczególnych zwierząt i
układa napis z rozsypanki literowej.
N-l prezentuje
koperty oznaczone cyframi. Prosi chętne dzieci, by podeszły i którąś wybrały.
N-l odczytuje treść zagadki, a dzieci starają się ją rozwiązać. Poprawność
odpowiedzi sprawdzana jest, poprzez odsłonięcie ilustracji oznaczonej tą samą
cyfrą, co koperta z zagadką.
Jest brunatny, bardzo duży,
nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód. (niedźwiedź)
On jest dziki, on jest zły
On ma bardzo ostre kły.
Gdy go ktoś w lesie spotyka, to na drzewo szybko zmyka. (dzik)
Podobno jest chytry, do kurników się wkrada
Codziennie rude futerko zakłada.
Ma pociągły pyszczek i puszysty ogonek
Podobny do pieska, lecz w lesie ma swój domek. (lis)
Jest zgrabna i płochliwa
W lesie je trawkę, liście zrywa.
Jest zwinna jak panna.
Kto to taki? To jest ...(sarna)
Mądre oczy, duża głowa
w nocy łowi w dzień się chowa.
Zgadniesz po tych paru słowach,
że ten ptak to … (sowa)
Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę
Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)
Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje. (jeż)
Następnie, n-l odczytuje kolejno napisy oznaczające
nazwy zwierząt. Zadaniem dzieci jest zapamiętanie nazw i dopasowanie ich do
odpowiednich ilustracji, następnie układają wyrazy z rozsypanki literowej.nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód. (niedźwiedź)
On jest dziki, on jest zły
On ma bardzo ostre kły.
Gdy go ktoś w lesie spotyka, to na drzewo szybko zmyka. (dzik)
Podobno jest chytry, do kurników się wkrada
Codziennie rude futerko zakłada.
Ma pociągły pyszczek i puszysty ogonek
Podobny do pieska, lecz w lesie ma swój domek. (lis)
Jest zgrabna i płochliwa
W lesie je trawkę, liście zrywa.
Jest zwinna jak panna.
Kto to taki? To jest ...(sarna)
Mądre oczy, duża głowa
w nocy łowi w dzień się chowa.
Zgadniesz po tych paru słowach,
że ten ptak to … (sowa)
Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę
Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)
Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje. (jeż)
6. „ Pocięte
obrazki”- zabawa ruchowa
- Rozwijanie
percepcji wzrokowej.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Dz. składanie
obrazka pociętego na 10 pasków.
Dzieci
zostają podzielone na 5 drużyn: niedźwiedzie. liski, wiewiórki, sarny, sowy.
Podczas trwania
muzyki, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w muzyce, dzieci
gromadzą się przy kopertach rozłożonych na dywanie, oznaczonych symbolem
drużyny i starają się złożyć obrazki pocięte na paski. Jeśli któraś z drużyn skończy układać obrazek przed końcem zabawy zajmuje miejsce wokoło koperty i
cierpliwie czeka na resztę drużyn.
7. „
Gdzie znajdują się zwierzęta”- praca indywidualna.
- Rozwijanie
orientacji w przestrzeni- rozumienia i stosowania pojęć: nad, pod, z prawej
strony, z lewej strony, obok.
- Dz.
umieszcza sylwety poszczególnych zwierząt wg instrukcji słownej n-la.
N- l
rozdaje dzieciom rysunki drzew oraz sylwety zwierząt. Dzieci umieszczają sylwety
w odpowiednim miejscu w stosunku do drzewa wg polecenia n-la. Przyklejanie
sylwet i podpisywanie prac.
8. „Zwierzęta
i ich cienie zwierząt”- zabawa dydaktyczna.
- Utrwalenie
wiadomości na temat zwierząt leśnych.
- Rozwijanie
percepcji wzrokowej.
- Dz.umieszcza w
odpowiednim miejscu, na planszy lasu, sylwety zwierząt.
- Dz. dopasowuje sylwetę zwierzęcia do jego cienia.
N-l odsłania
sylwety zwierzą i ich cienie. Chętne dzieci umieszczają zwierzęta na planszy
lasu, w miejscach z nimi się kojarzącymi ( przy paśniku, na gałęzi, w dziupli,
obok gawry, między liśćmi, na polanie), po czym dopasowują do nich cienie.
Plansza składa się z 15 kartek A4 ;) |
9. „Sowy i dziki”- zabawa ruchowo- słuchowa.
- Ćwiczenie umiejętności rozumienia i posługiwania się
pojęciem „szereg”.
- Dz.
rozpoznaje członków swojej drużyny, po wydawanych przez nich dźwiękach.
Dzieci
ustawiają się w szeregu. N-l kolejno
wskazuje dziecko i mianuje „sową” lub „dzikiem”
i wskazuje ich domki. Podczas trwania muzyki, dzieci poruszają się po
„lesie” wydając dźwięki charakterystyczne dla danych zwierząt. Zadaniem dzieci
jest odnaleźć wszystkich członków swojej rodziny i zająć miejsce w odpowiednim
„domku”.
10. „Leśne
rytmy”- karta pracy
-
Rozwijanie
umiejętności kontynuowania rytmów.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Dz.
wycina obrazki ze zwierzętami i nakleja je na karcie pracy,
kontynuując zamieszczone na niej rytmy.
N-l
prezentuje wykonanie zadania.: wycinamy obrazki, po czym naklejamy je na
pustych polach w ten sposób, by były one kontynuacją rozpoczętych rytmów.
Następnego dnia, wykonaliśmy tematyczną pracę plastyczną. Dzieci odrysowywały swoje dłonie, po czym je wycinały i doklejały do sylwety jeża. Następnie, w grupach ( chłopcy kontra dziewczynki ;), boberki malowały jeża akwarelami.
Jeśli podobały Wam się zajęcia i wykorzystane w nich pomoce,
zapraszam do zostawienia po sobie śladu w postaci komentarza :)
A jeśli chcielibyście wzbogacić się o materiały wykorzystane na zajęciach to zapraszam TUTAJ
Hasło do folderu to: leśne zwierzaki
Zajęcia bardzo ciekawe i pomysłowe, super!!!
OdpowiedzUsuńdziękuję <3
UsuńFantastyczne ,aż miło się patrzy a co dopiero dzieci 😀Już widzę te ich buźki 😄Pomoce po prostu piękne 😀👍
OdpowiedzUsuńdziękuję Pani Iwonko <3
UsuńDużo włożonej pracy, ale i świetny efekt! :-) A co najważniejsze w ciekawy sposób zaplanowano zabawy z różnych sfer: i matematycznej i językowej! EKSTRA! :))
OdpowiedzUsuńdziękuję <3
Usuńjak zawsze piękne pomoce i cudowne zajęcia
OdpowiedzUsuńzagadka o sarnie - ona nie ma męża jelenia - to dwa osobne gatunki :)
OdpowiedzUsuńpierwszy raz trafiłam na twoją stronę i jestem zauroczona, pomoce piękne a pomysły rewelacyjne, na pewno skorzystam z pomysłu pozdrawiam
OdpowiedzUsuńdla mnie bomba! bardzo pomocne i przejzyste,dziekuje
OdpowiedzUsuńcieszę się, że przypadły do gustu :)
UsuńWśród dzieci zwierzeta to temat rzeka. U nas w przedszkolu, podczas wakacyjnego tygodnia przyrodniczego scenariusz o zwierzętach leśnych sprawdził się jak znalazł! Genialny, kipiący pomysłami blog. Zaglądam regularnie i zaglądac zamierzam :) Pozdrawiam gorąco!
OdpowiedzUsuńAgnieszka
jak to się stało, że wcześniej nie odczytałam tego komentarza ;/ dziękuję za te wszystkie miłe słowa, i za wykorzystanie mojego scenariusza na Pani zajęciach :)
UsuńPiękne i ciekawe zajęcia. Wspaniałe i pomysłowe pomoce!
OdpowiedzUsuńdziękuję ! <3
UsuńJoleczka! 18.10.2016r.
OdpowiedzUsuńSuper zajęcia. Bardzo kreatywne i pomysłowe. Niektóre pomysły wykorzystam w mojej pracy. Bardzo dziękuję i proszę o więcej!!!!!!!
to ja dziękuję, za miłe słowa :)i zapraszam częściej <3
UsuńSUPER ZAJĘCIA .BARDZO CIEKAWE I KREATYWNE POMYSŁY .WYKORZYSTAM JE W MOJEJ PRACY .BARDZO DZIĘKUJE ZA PUBLIKACJE I PROSZĘ O WIĘCEJ .POZDRAWIAM JOLA
OdpowiedzUsuńWspaniałe pomysły :)
OdpowiedzUsuńWitam gdzie Pani znalazła taką świetną kolorowankę?? Pozdrawiam i gratuluję pomysłów są wspaniałe :)
OdpowiedzUsuńKolorowanka to dzieło mojego brata :D
UsuńDzień dobry, trafiłam na pani blog, szukajac pomysłòw na zajęcia z moimi trzylatkami w polskiej szkole. Wspaniałe pomysly i zagadki, piękne prace. Gdzie mogłabym pobrac pliki puzzli i rytmow i drzewa? :)
OdpowiedzUsuńGratuluję, świetna robota:)
OdpowiedzUsuń