Współpraca

sobota, 4 maja 2024

Zabrze i śląscy artyści - konspekt zajęć w przedszkolu

Obok Rudy Śląskiej, miasto Zabrze wita,
teraz o tym Zabrzu, pani wiersz Wam czyta.
Jego herb przedstawia, trzy wieże czerwone
Nad którymi koło, zębate wzniesione.

Agata Bober

Przebieg zajęć:

1. "Zabrze"- Słuchanie wiersza Agaty Bober.

Obok Rudy Śląskiej, miasto Zabrze wita,
teraz o tym Zabrzu, pani wiersz Wam czyta.
Jego herb przedstawia, trzy wieże czerwone
Nad którymi koło, zębate wzniesione.

Czerwony, niebieski i żółty, licząc od góry
To są barwy flagi zabrzańskiej, powiewającej pod chmury.
W samym sercu Śląska, Zabrze się znajduje
Piękne swe zabytki, wkoło prezentuj.

Najstarsze na Śląsku, kino tutaj mamy,
Do Romy na seans, chętnych zapraszamy.
Także do Muzeum Górnictwa Węglowego,
oraz do pięknego, Ogrodu Botanicznego.

Jest też Górnik Zabrze, piłkarska drużyna,
której kibicuje niejedna rodzina.

Jest tam wieża ciśnień i kopalnia Guido,
Którą czasem zwiedzać, przedszkolaki idą.
Jest też Filharmonia oraz Teatr Nowy,
Muzyki i Tańca Dom bardzo szałowy.


2. "W Zabrzu" - praca z obrazkiem.
 
- wskazywanie miejsc wymienionych w wierszu,

- prezentacja flagi i herbu.

Wszystkie zdjęcia potrzebne do zajęć znajdziecie TUTAJ


3. “Koła autobusu”-  zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki.

4. "W Teatrze Nowym: Kraina Lodu" - oglądanie teatrzyku kukiełkowego.

 



O pomocach do wystawienia teatrzyku więcej dowiecie się TUTAJ

5. “Olaf pochodzi z Zabrza!” - rozmowa kierowana. 

Informujemy dzieci, że osoba podkładająca w bajce głos Olafa, to muzyk Czesław Mozil - prezentacja zdjęć.


6. “Lód w lecie" - zabawa do piosenki w parach.


7. Śląscy artyści.

Informujemy, że nie tylko w Zabrzu, ale także w innych miastach Śląska, urodzili się lub mieszkają sławni piosenkarze i muzycy, których możemy kojarzyć z piosenek dla dzieci.

8. “Artur Rojek z Mysłowic i Rodzinka Robinsonów”.

Odtworzenie piosenki dzieciom leżącym na dywanie, na plecach z zamkniętymi oczami.

Po wysłuchaniu piosenki:
- opisywanie odczuć związanych z usłyszana piosenką,
- rozmowa nt. bajki (Czy dzieci oglądały? Czy im się podobała?) - można nieco przybliżyć treść bajki

Dwunastoletni Leon wychowuje się w domu dziecka. Chłopiec ma niezwykłe zdolności techniczne i cały swój wolny czas poświęca na konstruowanie różnego rodzaju maszyn i urządzeń. Mały geniusz jest jednak samotny i nie przestaje marzyć o tym, że pewnego dnia znajdzie w końcu prawdziwą rodzinę. Tymczasem zbliża się dzień rozpoczęcia targów wynalazków, na których malec ma zamiar zaprezentować swoje największe osiągnięcie – maszynę do podróży w czasie. Na wystawie Leon poznaje chłopca z przyszłości – Alberta Robinsona – który ostrzega go przed grożącym mu niebezpieczeństwem. Na targi przybył bowiem największy wróg młodego wynalazcy, Paskudny Koleś w Meloniku, który chce wykraść wehikuł czasu. Wkrótce na wystawie powstaje duże zamieszanie, w wyniku którego Albert i Leon przenoszą się do przyszłości. Tam nastoletni konstruktor poznaje członków ekscentrycznej rodziny Robinsonów: dziadka Mariana i jego żonę Luizę, wuja Joego i ciotkę Misię, a także Leonarda i Franny – rodziców Alberta. Dzięki nim chłopiec przeżywa wiele zabawnych przygód. Niestety, Paskudny Koleś w Meloniku za wszelką cenę stara się uniemożliwić mu powrót do teraźniejszości. Wkrótce okazało się, że Paskudny Koleś w Meloniku to tak naprawdę kolega Leona z sierocińca. Na koniec Leon poprawia kilka wydarzeń z przeszłości i adoptuje go rodzinka Robinsonów.

- prezentacja zdjęcia artysty i plakatu z bajki.


9. “Rodzinka” - zabawa paluszkowa.

10. “Kasia Moś z Bytomia i Kinder Niespodzianka”

Odtworzenie piosenki z musicalu “Świat pełen Niespodzianek” - taniec swobodny.

- opisywanie odczuć związanych z wykonanym tańcem,

- prezentacja zdjęcia artysty i obrazka.


 11. " Poszukiwacze niespodzianek" - zabawa.

Przed zajęciami, n-l umieszcza w sali jajka po Kinder Niespodziankach, wewnątrz których znajdują się jakieś drobne upominki. W naszych jajkach były gumy Mamby i jedno jajko miało oryginalną figurkę z Kinderki.

 
 

Dzieci maja możliwość zebrania dowolnej ilości jajek (dlatego fajnie, gdyby było ich więcej niż przedszkolaków w grupie).

Dzieci przeliczają zebrane przez siebie jajka. 

W sytuacji, gdy któremuś dziecku nie uda się znaleźć ani jednego jajka, zachęcamy dzieci, które mają ich więcej do podzielenia się swoimi znaleziskami :)

Przy okazji, przedszkolaki maja możliwość ćwiczenia swoich palców i rączek podczas otwierania jajek.

12. “Dawid Podsiadło z Dąbrowy Górniczej - trójkąty i kwadraty”.

Przed zajęciami, n-l umieszcza w różnych miejscach w sali obrazki z figurami: trójkąt i kwadrat.

- prezentacja figur - obrazki i pomysły na zabawy z figurami znajdziecie TUTAJ
- prezentacja zdjęcia artysty i obrazka.


13. "Trójkąty i kwadraty" zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.

M-l odtwarza piosenkę. dzieci poruszają się po całej sali wypatrując rozmieszczonych figur. 

Podczas pauzy w piosence, n-l podaje nazwę figury (młodsze dzieci można wesprzeć obrazkiem z figurą), a zadaniem dz. jest podejście do wskazanej figury.

14. “Dopasuj”- zabawa rozwijająca pamięć i percepcję wzrokową.

Pomieszamy zdjęcia artystów i obrazków  i chętne dz. dopasowują postaci do obrazków.




15. "Wracamy do domu" - zabawa ruchowa do piosenki.

16. Pamiątka z Zabrza - kolorowanki.

Dzieci kolorują herb Zabrza wg wzoru zawieszonego na tablicy, lub wg kodu.



A po wykonanym zadaniu, "częstują się" kolorowanka ze swoja ulubiona postacią z bajki "Kraina Lodu".



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz