Z racji tego, iż daaawno daawno temu, na studiach musiałam przygotować grę dydaktyczna rozwijającą umiejętność słupkowego rozwiązywania działań matematycznych w zakresie 1000, stworzyłam wraz ze swoją drugą połówką, grę matematyczną. Minęło trochę czasu, a gra niestety nie została wykorzystana do pracy z żadnym dzieckiem (z racji podjęcia pracy zawodowej z dużo młodszymi berbeciami) i zbierała jedynie kurz.
Dziś postanowiłam po nią sięgnąć i zaprezentować ją szerszemu gronu odbiorców :)
Jak stworzyć Matematyczne puzzle"?
Otóż zaczynamy od tworzenia karty z działaniami, tzw. tablic z działaniami matematycznymi.
Prostokątny kawałek kartki, dzielimy na dowolną ilość równych części ( wszystko zależny od ilości działań, jakie ma rozwiązać gracz). My podzieliśmy naszą tablicę na 12 części. Na każdej z części zapisujemy jedno działanie matematyczne w słupku.
Następnie, na osobnej kartce zapisujemy wyniki i je wycinamy w postaci małych prostokącików.
W Internecie, gazecie, starej książce, szukamy ciekawego obrazka.
Obrazek dzielimy na tyle części, na ile podzieliliśmy tablicę działań.
Wcześniej wycięte prostokąciki z wynikami działań naklejamy na części obrazka. Jednak nie możemy tego zrobić w sposób dowolny. Naklejanie wyników należy rozpocząć od lewej strony pociętego obrazka. Podam przykład.
Na tablicy działań, wynik działania w lewem górnym rogu wynosi: 459. Prostokącik z tym wynikiem naklejamy zatem na lewą górną część pociętego obrazka.
Gdy już mamy wszystkie wyniki naklejone, tniemy obrazek na części i przygotowujemy sobie dwie tekturki.
Zanim zaprosimy do gry dziecko, musimy sprawdzić, czy czasem nie pomyliliśmy się przy naklejaniu wyników. Zatem sami musimy zagrać w "Matematyczne puzzle".
Oto co zawiera instrukcja stworzona do "Matematycznych puzzli"
"ELEMENTY:
- 4 dwunastoelementowe plansze (puzzle)
- 24 tablice z działaniami matematycznymi ( po 6 dla każdej planszy)
- 2 tekturki,
CEL ZABAWY:
Gracz, poprzez rozwiązywanie działań matematycznych, dąży do prawidłowego ułożenia całego obrazka.
PRZEBIEG ZABAWY;
Po wybraniu jednego z czterech zestawów puzzli o 3 stopniach trudności ( bo tyle stworzyliśmy do naszej gry), gracz wyciąga z woreczka wszystkie elementy należące do danego zestawu.
Trzeba tutaj pamiętać, że układanie puzzli wykonuje się rewersem do góry, czyli nie są widoczne części obrazka, ale liczby na ich odwrocie.
Następnie gracz losuje jeden z zestawów zadań (tablicę działań) i rozwiązuje go, działanie po działaniu na dodatkowej kartce bądź też ołówkiem na tablicy ( by po całej grze można było wyniki zmazać i wykorzystać do kolejnej zabawy za jakiś czas).
W momencie otrzymania jakiegoś wyniku, gracz odnajduje element puzzli z owym wynikiem i umieszcza go w odpowiednim miejscu układanki. Puzzle należny układać na jednej tekturce.
Przykładowe plansze z działaniami i prawidłowe ułożenie puzzli:
Po ułożeniu całego obrazka, gracz przykrywa go kolejną tekturką i odwraca do gory nogami, uważając, aby znajdujące się w środku puzzle nie wypadły.
Następnie zdejmuje wierzchnią tekturkę i sprawdza, czy jego obliczenia były poprawne, czyli czy puzzle tworzą prawidłową ilustracje.
Jeśli jakiś elementy nie są na właściwym miejscu, obrazek trzeba ponownie odwrócić i sprawdzić pisemnie swoje obliczenia."
Gdy upewniliśmy się, że wyniki zostały naklejone na odpowiednich elementach puzzli, możemy przystąpić do zabawy z naszymi pociechami.
Mimo, iż nie miałam możliwości sprawdzić tego w praktyce, to jestem przekonana, że będzie to świetny sposób na naukę poprzez zabawę :)
P.S. By elementy gry służyły na dłużej, można je naklejać na tekturki lub kartki z bloku technicznego bądź wszystkie zalaminować.
Enjoy it!
Taka fajna gra:) A ostatnio w Wychowaniu w Przedszkolu był konkurs na grę, którą w nagrode miała wyprodukowac Granna:) Miałaby duże szanse;)
OdpowiedzUsuń