Współpraca

wtorek, 25 lutego 2014

Poznajemy świat za pomocą zmysłów- scenariusz zajęc przedszkolnych


Scenariusz zajęć
Prowadząca: A. B
Data: 24. 02. 14
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Poznajemy świat za pomocą zmysłów
Temat zajęć: Zmysł wzroku

Cele kształcenia:


– Rozwijanie percepcji wzrokowej;
– Uwrażliwianie na konieczność dbania o zmysł wzroku;
– Zapoznanie dz. z budowa oka; wyodrębnienie tęczówki, powieki i rzęs;
– Rozpoznawanie i nazywanie kolorów: żółty, zielony, czerwony i figur: koło, trójkąt
– Rozwijanie sprawności manualnej.

Cele operacyjne:

Dziecko:
– dz. uczestniczy w grach i zabawach rozwijających jego percepcje wzrokową;
 – potrafi powiedzieć, jak dbać o wzrok,
– wie, z czego składa się oko i co je chroni,
– rozpoznaje i nazywa kolory: żółty, zielony, czerwony,
– skleja 2 rolki papieru toaletowego, ozdabia lornetkę według własnego pomysłu,

Metody pracy:

– słowna,
– oglądowa,
– czynna,
– poszukująca;

Formy pracy:
– zbiorowa
– indywidualna

Pomoce dydaktyczne: płyta CD, wiersz B. Formy „ Części ciała”, sylweta chłopca, wiersz B. Szelągowskiej „Oczy”, ilustracja oka, różne rodzaje okularów, lusterka, obrazek motyla na patyczku, obrazki z widocznymi różnicami, pary obrazków z ilustracjami postaci z bajek, ilustracje zabawek,  rolki po papierze toaletowym, zielone kartki, emblematy z figurami geometrycznymi 

Przebieg zajęć

1.      Piosenka na powitanie ,,Chodźcie wszyscy tu dokoła”.
Chodźcie wszyscy tu do koła,
zabawimy się wesoło.
Witamy się wszyscy wraz,
na zabawę nadszedł czas.
Jedna ręka, druga ręka
jedna noga, druga noga
cały tułów oraz głowa
Witamy się!
2.      Wiersz B. Formy „Części ciała”

Mamy głowę, na niej uszy
więc wszyscy słuchamy.
Mamy oczy do patrzenia
i nos, którym wąchamy.

Mamy ręce i paluszki,
wszyscy mamy miękkie brzuszki.
Są też nogi i kolana,
no i stopki do biegania.

Wszystkie części ciała znamy,
więc zabawę zaczynamy.

4. Rozmowa w oparciu o wiersz- wskazywanie poszczególnych części i elementów ciała na sylwecie chłopca.

- Co znajduje się na głowie?
- Do czego służą uszy?
- Jak nazywa się zmysł związany ze słuchem?
- Do czego nam służą oczy?
- Jak nazywa się zmysł związany ze wzrokiem?
- Czym wąchamy?
- Jak nazywa się zmysł związany z węchem?
- Jakie części ciała mamy poza głową?
- Do czego służą nam stopy?
- Jaki zmysł nie został wymieniony w wierszu?

5.  Wiersz B. Szelągowskiej „ Oczy”.

Zielona trawa, niebieskie niebo,
Piękny czerwony kwiat.
Rozglądasz się ciekawie wokoło…
To dzięki oczom widzisz świat.


6. Rozmowa na temat wiersza.

- Jakiego koloru jest trawa?
- Jakiego koloru jest niebo?
- Jakiego koloru jest kwiat?
- Dzięki czemu widzimy świat?
- Za pomocą jakiego zmysłu widzimy świat?

7. „Jak zbudowane są nasze oczy?”- zabawa dydaktyczna.

Dzieci otrzymują lusterka. Nauczycielka prosi, aby dz. obejrzały swoje oczy w lusterkach.
- próba określenia koloru oczu;
- próba określenia, z czego składa się oko
- prezentacja sylwety oka, wyjaśnienie elementów składowych oka (powieka, tęczówka, rzęsy)- umieszczanie przez dzieci strzałek wskazujących poszczególne elementy oka; wyklaskiwanie nazw- sylabizowanie.

8. „ Dobieranka- wskazywanka”- zabawa ruchowa.

Dzieci otrzymują emblematy z kwadratami w 3 kolorach: zielony, czerwony, żółty. Podczas trwania muzyki swobodnie maszerują, na pauzę w muzyce odnajdują swoja parę: kwadrat w tym samym kolorze i na polecenie n-la, dz. wskazują poszczególne części ciała.
 
             9.      Rozmowa na temat higieny narządu wzroku w oparciu o ilustracje.

– Jak myślicie, dlaczego niektórzy ludzie noszą okulary?
– Dlaczego ludziom psuje się wzrok?
– Co należy robić, aby mieć zdrowe oczy i dobrze widzieć? (nie należy zbyt długo siedzieć przed telewizorem lub komputerem, nie oglądać bajek i rysować przy słabym świetle, jeść owoce i warzywa (Wit. A), odwiedzać okulistę, aby zbadać wzrok).

10. „Okularowo”- zabawa dydaktyczna

Nauczycielka pokazuje pudełko, w którym jest niespodzianka (okulary: lecznicze, przeciwsłoneczne, pływackie). Wybrane dziecko wyjmuje z pudełka okulary i podejmuje próby określenia ich zastosowania. Nauczycielka uzupełnia wypowiedź.

11. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową.

- „Na łące”- składanie obrazka pociętego na 4 części.
- „ Znajdź różnicę”- wyszukiwanie różnic na obrazkach..
„ Tworzymy pary”- dobieranie w pary ilustracji z bajek.
- Czego brakuje?
Nauczycielka umieszcza w szeregu na tablicy edukacyjnej kilka sylwet przedstawiających różne przedmioty, dzieci przyglądają się ich układowi, a następnie zamykają oczy. W tym czasie nauczycielka zabiera jeden (albo więcej) przedmiotów, a zadaniem dzieci jest odgadnąć, czego brakuje. Dziecko liczy ile widzi przedmiotów.

12. „Gimnastyka dla oczu”

- ,,Lata motyl”. Nauczycielka trzyma w ręku obrazek motyla, którym porusza: w prawo, w lewo, w górę, w dół. Dzieci śledzą wzrokiem ruch motyla.
- energiczne mruganie oczami,
- kierowanie wzroku na sufit, bez poruszania głową, a następnie przenoszenie wzroku z sufitu  i patrzenie przed siebie, by po chwili przesunąć spojrzenie w dół
- Leniwa ósemka- kreślenie znaku nieskończoności w powietrzu i wodzenie wzrokiem za palcem kreślącym ( z gimnastyki mózgu)

13. Zabawa ruchowa pt. ,,Odpoczynek dla oczu”

„Nasz wzrok bardzo lubi kolor zielony, gdy patrzycie na przedmioty w kolorze zielonym, wówczas oczy odpoczywają. Rozejrzyjcie się i powiedzcie, co jest w zielonym kolorze”. Dzieci otrzymują zieloną kartkę - okienko. Kartki kładą na podłodze i biegają pomiędzy nimi przy dźwiękach muzyki, na przerwę dzieci wracają do swoich kartek, kładą się na brzuchu z podparciem na łokciach, wyglądają przez okienko liczą do pięciu.

14. „Lornetki”- praca przestrzenna.

 Nauczycielka prezentuje sposób wykonania lornetek z rolek po papierze toaletowym.
Dziecko skleja dwie rolki po czym ozdabia je według własnego pomysłu.

15.  „Znajdź swoją parę”- zabawa ruchowa.

Dzieci otrzymują opaski z emblematami figur geometrycznych: koła, trójkąty. Podczas trwania utworu muzycznego maszerują po sali. Na przerwę w muzyce odszukują dziecka z takim samym emblematem. 

12. Podsumowanie.

,,Rozejrzyjcie się dookoła, jak wygląda świat widziany przez lornetki? Czy podobały się Wam zajęcia, co Ci się najbardziej podobało?”

Na zdjęciach widoczna część pomocy dydaktycznych oraz lornetki. A poza tym, Boberkowa rodzina w komplecie, w nowym domku i z nowymi przyjaciółmi :)



1 komentarz: