1. Zabawy dowolne.
2. Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 wg M. Cieśla, M. Słojewska
-Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Zabawki”. Nauczyciel gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym rytm do podskoków, dzieci podskakują swobodnie po sali. Kiedy muzyka milknie, postępują zgodnie z poleceniami: chodzą ciężko jak misie, tańczą lekko jak lale, turlają się jak piłki, podskakują jak pajacyki.
-Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dzieci chodzą na palcach, jednocześnie wyciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.
-Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dzieci naśladują ruchy zająca, przenosząc ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.
-Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
-Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dzieci stają wyprostowane i naśladują bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Starają się utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie.
-Ćwiczenie stóp ,,Stopa za stopą”. Dzieci chodzą po sali stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie stają na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarzając ćwiczenie, odmierzają sześć stóp i zmieniają nogę, na której stał bocian.
-Ćwiczenie wyciszające „Marsz w parach”. Dzieci maszerują w parach po obwodzie koła z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do sześciu, następnie zatrzymują się na chwilę i znów maszerują.
3. Czynności higieniczne.
4. Zabawa ruchowa: „ Boogie Woogie”.
II. Zajęcia dopołudniowe
1. „Sen zabawek”- zabawa ruchowa.
Dzieci wybierają sobie dowolną zabawkę z Sali ( lub korzystają z tych, które przyniosły z domu). Przy głośnej muzyce, swobodnie poruszają się w różnych kierunkach. Przy cichej, spokojnej muzyce, układają maskotki do snu i razem z nimi „zasypiają”.
2. Kalendarz pogody – uzupełnienie. Jak go zrobić dowiesz się TUTAJ
3. „Przedszkolne pomieszczenia”- praca z obrazkiem.
Nauczyciel prezentuje ilustracje pomieszczeń, które znajdują się w przedszkolu. Zachęca dzieci do wypowiadania się na ich temat.
Trudno znaleźć takie ilustracje w Internecie. Jeśli się ktoś uprze, to może pościągać obrazki "każdy z innej parafii". Ja niestety takowych nie lubię. U mnie wszystko musi być z jednej serii. Całe szczęście w swoich pomocach posiadam ilustracje z Nauczycielki Przedszkola ( nr 73, Październik 2012).
Zdjęcie: http://dodatkiwkiosku.blogspot.com/2012/09/nauczycielka-przedszkola-pazdziernik.html
4. „Spacerkiem po przedszkolu”- zwiedzanie przedszkola.
Nauczyciel zabiera dzieci na wycieczkę po przedszkolu. Pokazuje wszystkie pomieszczenia: szatnię, salę gimnastyczną, łazienkę na piętrze , gabinet pani dyrektor, gabinet logopedyczny, rewalidacyjny, basen z kulkami i zjeżdżalnią, kuchnię. Przedstawia inne grupy przedszkolne i ich sale.
Refleksje dzieci, na temat tego, co zobaczyły: co się im najbardziej podobało podczas zwiedzania, co zaś nie przypadło im do gustu, itp.
5. Zajęcia dydaktyczne.
Kształtowanie umiejętności grupowania obiektów.
Dz. grupuje przedmioty, nazywa je i uzasadnia, dlaczego do siebie pasują: klocki, gry, lalki, misie, piłki, samochody.
Wprowadzenie: „Dzieci w przedszkolu”- wiersz B. Formy
Krzyś i Marysia wybrali dzisiaj,
do swej zabawy lalkę i misia.
Już po dywanie mkną samochody,
zaraz się zaczną wielkie zawody.
Na spacer lalki zabrała Zosia,
razem z nią idzie mała Małgosia.
Książki w kąciku Kamil układa,
dzielnie mu w pracy Ola pomaga.
A po zabawie, każdy o tym wie,
zabawki na swoje miejsce odkłada się.
„Porządkujemy zabawki”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel umieszcza na tablicy sylwety koszy na zabawki. Każdy z nich oznaczony jest innym rodzajem zabawek: lalka, miś, auto, klocki, puzzle. Obok, przykleja sylwety zabawek: różne rodzaje lalek, misiów, pojazdów, klocków i układanek. Zachęca dzieci, aby uporządkowały ten bałagan i umieściły zabawki w odpowiednich koszach.
6. „Nasze zabawki”- zabawa rytmiczna.
Dzieci spacerują po przy melodii piosenki. Podczas przerwy, razem z nauczycielem rytmicznie klaszczą w ręce i rytmizują tekst: O zabawki dbamy, zawsze je sprzątamy. Ponowny dźwięk melodii to sygnał do ruchu.
7. „ Co tu nie pasuje?”- praca z obrazkiem i karty pracy.
Nauczyciel prezentuje ilustracje, przedstawiające różne przedmioty. Zadaniem dzieci jest wskazanie, który element nie pasuje do reszty i uzasadnienie swojego wyboru.
Następnie wręcza karty z zadaniem, do samodzielnej pracy.
8. „Mam laleczkę”- zabawa ze śpiewem.
Chętne dziecko spaceruje po kole z lalką w ręce śpiewając wraz z nauczycielem piosenkę, na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”.
Mam laleczkę, bardzo miłą,
Zawsze jest wesoła.
Komu oddam teraz lalkę,
Ten wejdzie do koła.
9. „Domek dla lalek”- praca przestrzenna.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się pędzlem i farbami.
Dz. maluje farbami wnętrze pudełka po butach. Nauczyciel następnie skleja poszczególne pudełka, tworząc w ten sposób domek dla lalek.
Sama z niecierpliwością czekam na efekty naszej pracy :) zwłaszcza, że w zeszłym roku zakupiłam moim maluchom zestaw: domek (malutki) plus mebelki- dużo mebelków. Teraz w końcu będzie je gdzie postawić :)
Marzy mi się coś podobnego :) Zdjęcie znalezione dawno temu, w sieci.
10. Przypomnienie nazw poszczególnych przedmiotów w sali (metoda globalnego czytania wg Domann’a): lalki, klocki, samochody, książki, kuchnia, ( w kolejnych tyg. Prezentujemy kolejne wyrazy: stragan, kącik przyrody, tablica, biurko, krzesło, stół, itp).
11. Zabawy dowolne.
12. Czynności higieniczne.
13. Czynności samoobsługowe- obiad.
14. Czynności samoobsługowe- ubierani/rozbieranie.
15. Spacer.
16. Czynności higieniczne.
17. Relaksacja- słuchanie odgłosów natury. Przykładowe utwory znajdziecie TUTAJ.
III. Zajęcia popołudniowe
1. Czynności higieniczne.
2. „Co to za zabawka?”- zabawa rozwijająca zmysł dotyku.
Nauczyciel zawiązuje chętnemu dziecku oczy i daje do rąk zabawkę. Zadaniem dziecka jest zgadnąć za pomocą dotyku, jaka to zabawka.
3. Utrwalanie słów i melodii piosenki „ Jestem sobie przedszkolaczek”.
4. Zabawy dowolne.
5. Czynności gospodarczo- porządkowe.
Utrwalanie treści rymowanki: „Porządki”.
O zabawki zawsze dbamy,
Po zabawie je sprzątamy.
Każdy przedszkolak o tym wie,
Po zabawie sprząta się.
Scenariusze powstają w oparciu o następujące publikacje:
„Przedszkole trzylatka”- przewodnik metodyczny”. M. M. Skrobacz, MAC Edukacja, Kielce 2009
„Przedszkole czterolatka”- przewodnik metodyczny”. Małgorzata Marczak, Grażyna Szadkowska, Grupa Edukacyjna S.A .2008
„Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, Warszawa 1997
„Świat trzylatka- zbiór zabaw ruchowych”. Marzanna Cieśla, Monika Słojewska, Wyd.JUKA, Warszawa 2009, a także materiały znalezione w Internecie i serwisie internetowym www.chomikuj.pl
Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń