Współpraca

sobota, 31 stycznia 2015

Karnawał - konspekt zajeć dla 4- latków

 Poniższy konspekt realizowany był podczas dwóch zajęciach.

Przebieg zajęć:
 
1. "Co to jest karnawał?"- burza mózgów.  
Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia.

Propozycje moich czterolatków:
- czas tańców;
- to wtedy, kiedy mamy bal przebierańców w przedszkolu,
- to taki Pan, co przynosi zabawy i konkursy no i oczywiście imprezki :D.

2. "Z czym kojarzy Ci się karnawał?- zabawa dydaktyczna.
Rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych w sytuacjach zadaniowych.
Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez dopasowywanie napisów do wyrazów umieszczonych na ilustracjach.
Doskonalenie percepcji słuchowej poprzez dzielenie wyrazu na sylaby.

Dzieci podają przykłady tego, co kojarzy im się z karnawałem.
( Musze nadmienić, że wstrzeliłam się w ich propozycje idealnie :) wszystkie ilustracje przeze mnie przygotowane, zostały wymienione przez moje przedszkolaki ).
Następnie, oznaczają poszczególne ilustracje za pomocą kartoników z kropeczkami i cyframi (jeśli znają cyfry).
Kolejnym etapem zabawy jest odczytywanie globalne wyrazów na ilustracjach oraz dopasowywanie napisów do  danej ilustracji- w dowolnej kolejności.
Np. nauczyciel prosi, by dzieci "przeczytały" co jest napisane na 4 ilustracji, później na pierwszej, piątej, itd.
Później, dzieci dopasowują napisy do ilustracji i dzielą je na sylaby, których liczbę oznaczają za pomocą białych prostokącików.








3. " Kto pierwszy ten lepszy"- zabawa ruchowa.
Nauczyciel rozdaje dzieciom opaski z mini- ilustracjami z poprzedniej zabawy i ustawia krzesełko na środku sali. Podczas trwania muzyki, dzieci poruszają się zgodnie z jej tempem. Na pauzę w muzyce, nauczyciel podaje pierwszą sylabę tego, co znajduje się na rozdanych mini- ilustracjach: ba, prze, ma, ta, ser, mu. Dzieci, których ilustracje rozpoczynają się od podanej sylaby, muszą jak najszybciej zająć miejsce na krzesełku. W międzyczasie, dzieci mogą wymieniać się emblematami.

4. " Komu pasuje ten strój"- zabawa dydaktyczna.
Rozwijanie percepcji wzrokowej.
Kształtowanie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych.

Zadanie 1.
Dopasowanie do siebie połówek strojów.


Zadanie 2.
Umieszczenie poszczególnych strojów pod sylwetami chłopca i dziewczynki. Zwrócenie uwagi na rodzaj rzeczowników.


Ten chłopiec: ten tygrysek, ten pingwin, ten pies, ten pirat, ten klaun, ten banan, ten kurczaczek;
Ta dziewczynka: ta księżniczka, ta czarownica, ta gruszka.

5. " Zamień się w podaną postać"- zabawa pantomimiczna.
Dzieci tańczą w parach do piosenki. Na przerwę w muzyce, nauczyciel podaje nazwę zwierzęcia lub osoby. Zadaniem dzieci jest wcielenie się w daną rolę i wykonywanie ruchów, gestów, dla niej charakterystycznych.

6. Słuchanie wiersza M. Terlikoweskiej, pt. : " Bal baloników"
Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza i wypowiadania się na temat utworu literackiego.

Był sobie raz balonik,
niebieski w kropki złote.
Nie umiał wcale latać,
choć wielką miał ochotę.
Aż przyszła noc gwiaździsta,
noc tańca i muzyki.
Tej nocy sam karnawał
sprzedawał baloniki.
Na złotych były nitkach,
Na cienkich, srebrnych sznurkach.
Fruwały i tańczyły
leciutko niby piórka.
Już całe miasto tańczy
walczyka w takt muzyki.
Wirują nad głowami
wesołe baloniki.

Zamiast wiersza, można puścić dzieciom piosenkę, którą możecie znaleźć TUTAJ.

7. "Balonik"- zabawa popularna.

8. " B jak balonik"- zabawa dydaktyczna.
Ćwiczenie analizy słuchowej- wysłuchiwanie pierwszej głoski w słowach.

Dzieci wysłuchują pierwszą głoskę w słowach podanych przez nauczyciela i po usłyszeniu "b" unoszą kciuki do góry.

9. „Gdzie jest balonik?” – zabawa dydaktyczna
 Utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, w, obok, nad).

Nauczycielka informuje, iż dzieci postanowił odwiedzić gość. Tym gościem jest grupowa maskotka- pacynka, Pajacyk Fik Mik.
Pajacyk „Mam dla Was zadanie."
N.: " Pajacyku, powiedz o co chodzi.”
Pajacyk: „Chciałbym, żebyście powiedzieli mi, gdzie położyłem balonik.”
Pajacyk kładzie balonik – na pudełku, - w pudełku, - obok pudełka itd., a dzieci mówią, gdzie znajduje się balon.

Nauczycielka mówi: „Chciałabym, żeby teraz ktoś pomógł Pajacykowi położyć balonik tam, gdzie on chce”
Kilkoro dzieci podchodzi do pudełka i przy pomocy Pajacyka umieszcza balon w wybranym miejscu.

Nauczycielka mówi: „Ja i Pajacyk chcemy sprawdzić, czy każde z Was potrafi bawić się tak, jak Fik-Myk”. Każde dziecko ma krzesełko i woreczek. Wykonuje polecenia Pajacyka i nauczycielki

Pajacyk dziękuję dzieciom za zabawę i ucieka na półkę, by obserwować dalszy przebieg zajęć.

10. „Balony” zabawa wg B. Formy
Dzieci zajmują dowolne miejsca w sali. Przechodzą do przysiadu, głowa swobodnie opuszczona między kolana. Słychać cicho płynącą muzykę z płyty CD.
Kiedy muzyka staje się coraz głośniejsza, dzieci "balony" powoli wciągają powietrze nosem, przechodzą do pozycji stojącej, wyciągają ręce nad głowę "balony są duże". Muzyka zostaje gwałtownie przerwana "balony pękają" dzieci przechodzą do pozycji wyjściowej, energicznie wypuszczają powietrze ustami.

11. "Balonik do balonika"- zabawa matematyczna.
Rozwijanie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania w zakresie 6, posiłkując się liczeniem na liczmanach i placach.


Sylwety baloników do wydrukowania, autorstwa Pani Ani :)


12. "Magiczny balonik"- zabawa wg K. W. Vopla
Nauczyciel ustala z dziećmi, że są zaczarowanymi balonikami. Każde dziecko mówi, jakiego jest kolou i kładzie się na dywanie. Dzieci są balonami bez powietrza. Nauczyciel głośno dmucha- "pompuje" baloniki, Dzieci podczas wdmuchiwania powietrza przez n-la powoli się podnoszą, utrzymując daną pozycje do następnego dmuchnięcia. Cały czas nadmuchiwane baloniki powiększają się. i prostują. Kiedy wszystkie dzieci wstaną, nauczyciel "wypuszcza powietrze- sssss, a dzieci stają się coraz mniejszymi balonikami i w miarę wypuszczania powietrza stopniowo opadają na dywan.

13. "Rakieta"- ćwiczenia oddechowe z balonami.

Każde dziecko dostaje balonik, który nadmuchuje i wypuszcza z reki. Powietrze gwałtownie wydostające się z balonika powoduje jego poruszanie się i charakterystyczny dźwięk przypominający odgłos rakiety.

14. „Zabawy ruchowe z balonami".
- odbijanie balonika przez każde dziecko tak, aby nie spadł na podłogę,
- dzieci ustawione w kole przekazują sobie balonik, a nauczyciel klaśnięciem zatrzymuje zabawe; osoba, u której zostanie balonik, przejmuje rolę nauczyciela; zabawe powtarzamy kilka razy.
- kopanie baloników do bramki zrobionej np. z obręczy opartej o ścianę.

15. " Jaki jest balon"- zabawa dydaktyczna.
Rozwijanie umiejętności podawania cech charakterystycznych dla danych przedmiotów.

Dzieci trzymają w rękach nadmuchane balony i próbują podać jedną cechę, którą owy balon się charakteryzuje.
W razie ewentualnych problemów, n-l może dzieci naprowadzać, każac skupić się np. na:
- kolorze, wielkości, grubości, ciężarze, odczuciach zmysłowych: jaki jest w dotyku, jaki ma zapach, itp.

16. Karty pracy- przepraszam za jakość wykonania, ale nie potrafię lepiej ;/


Zakoloruj tyle kwadracików, ile jest sylab w wyrazach określających to, co znajduje się na obrazku.
 (maska, balon, muzyka, serpentyny)


Połącz baloniki o takiej samej liczbie kropek.


W wykropkowanym prostokącie narysuj tyle kropek, ile razem jest baloników.
Jeśli potrafisz, obok zapisz wyniki za pomocą cyfry.


6 komentarzy:

  1. Czy jest mozliwe przesłanie w pliku pdf ilustracji baloby przebierańcy... Justyna2527@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety, nie ma takiej możliwości. To pomoce pochodzące z gazety, nie mam ich w formie pdf :9

      Usuń
  2. Super pomysły. Wielkie dzięki za pomoc!

    OdpowiedzUsuń
  3. super materiał do pracy!

    OdpowiedzUsuń