Według kalendarza dni nietypowych, jutro ( 9 października) obchodzimy Światowy Dzień Poczty i Znaczka Pocztowego. Zaś 18 października, świętujemy Dzień Listonosza i Dzień Poczty Polskiej. Jeśli planujecie w tym czasie prowadzić zajęcia związane z tą tematyką, polecam mój zeszłoroczny post, który znajdziecie TUTAJ. Dziś natomiast, propozycja zabawy dydaktycznej z figurami, listami, znaczkami i skrzynkami pocztowymi w roli głównej :)
Z racji tego, że w dalszym ciągu kilkoro z moich dzieci ma problem z nazywaniem kształtów i figur geometrycznych, postanowiłam wykorzystać tematykę poczty do przeprowadzenia zabawy, w której poćwiczylibyśmy rozpoznawanie i nazywanie figur podstawowych.
Do przeprowadzenia zabawy potrzebne nam były:
- koperty ze znaczkami, na których umieszczone są figury;
- skrzynki na listy, zrobione z czerwonego brystolu i np.: szarej tekturki z figurami ( na brystolu wycinamy "okienko", po czym brystol i tekturkę sklejamy u dołu i po bokach);
- opcjonalnie- ilustracje z figurami;
Pierwszy etap zabawy to dopasowanie ilustracji figur do poszczególnych skrzynek.
Następnie, nazwanie figur zarówno na skrzynkach i obrazkach.
Etap drugi: każde dziecko podchodzi i wybiera dowolna kopertę, podaje nazwę figury znajdującej się na znaczku i wrzuca do odpowiedniej skrzynki, ponownie podając nazwę figury, np.: "List z kołem wędruje do skrzynki z kołem", "List z kwadratem, wędruje do skrzynki z kwadratem". Tym samym ćwiczymy wypowiadanie się pełnymi zdaniami.
Następnie, nazwanie figur zarówno na skrzynkach i obrazkach.
Etap drugi: każde dziecko podchodzi i wybiera dowolna kopertę, podaje nazwę figury znajdującej się na znaczku i wrzuca do odpowiedniej skrzynki, ponownie podając nazwę figury, np.: "List z kołem wędruje do skrzynki z kołem", "List z kwadratem, wędruje do skrzynki z kwadratem". Tym samym ćwiczymy wypowiadanie się pełnymi zdaniami.
Gdy już wszystkie dzieci "wyślą listy", opróżniamy skrzynki i wspólnie sprawdzamy, czy listy zostały wrzucone do odpowiednich skrzynek. Raz jeszcze powtarzamy nazwy figur, w celu ich utrwalenia.
Moim zdaniem fajna i łatwa do przeprowadzenia zabawa, która nie tylko pomaga w nauce, ale i stanowi ciekawą i atrakcyjną pod względem wizualnym i manipulacyjnym, propozycję do wykorzystania tak na zajęciach jak i podczas zabaw dowolnych.
Poniżej, znajdziecie materiały, które możecie wykorzystać podczas tworzenia pomocy do owej zabawy. Zdjęcia można pobrać bezpośrednio z bloga, zapisać na komputerze i wydrukować :)
Poniżej, znajdziecie materiały, które możecie wykorzystać podczas tworzenia pomocy do owej zabawy. Zdjęcia można pobrać bezpośrednio z bloga, zapisać na komputerze i wydrukować :)
Superaście! 😀Dziękuję
OdpowiedzUsuńCzym Pani przyczepia te wszystkie plansze to wykładzinki? Bo widzę, że są laminowane a wiadomo szkoda ich dziurawić.
OdpowiedzUsuńrzepem na kleju , do kupienia w pasmanteriach i na allegro :)
UsuńFajny pomysł :) Ja planuję zrobić tydzień z Listonoszem końcem listopada dopiero, ale może jednak coś przełożę?
OdpowiedzUsuńBardzo fajny pomysł na połączenie nauki figur z pocztowym tematem :-)
OdpowiedzUsuńoo powedz mi czy ta tablica jest zrobiona przez ciebie ? Podpowiedz jak zrobic , mam w przedszkolu korkową która mnie denerwyje a z tymi rzepami to super sprawa
OdpowiedzUsuńnie, to akurat wyposażenie każdej sali. Na ścianie wisiała ogromna wykładzina dywanowa, która służyła nam jako tablica :) ale w najnowszym wpisie fejsbukowym podpowiem, jak samemu zrobić podobną tablice :)
UsuńJaki wiek dzieci przy tej zabawie?
OdpowiedzUsuńzdjęcia pochodzą z zajęć w grupie 5 latków, ale w tym roku przeprowadziłam dokładnie tę sama zabawę w grupie 3-4 latków i też się świetnie sprawdziła : https://www.facebook.com/pg/Ciuciubabka-Przedszkole-Niepubliczne-Sala-Zabaw-233956856749471/photos/?tab=album&album_id=1338508782960934
UsuńSuper pomysły!
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł. Skorzystam na jutrzejszych zajęciach w grupie 3-4 latków :)
OdpowiedzUsuń