Współpraca

sobota, 31 października 2015

Zwierzęta leśne- konspekt zajęć w przedszkolu + pliki do pobrania

W dniu 29 listopada, w naszej grupie, odbyły się zajęcia w ramach WDN. 
Były to zajęcia podsumowujące tematykę lasu, na których dzieci miały możliwość utrwalenia zdobytych już wiadomości na temat zwierząt 
i roślin będących nieodłącznym elementem leśnego krajobrazu. 
Poprzez zabawy rozwijające percepcję wzrokową, 
przedszkolaki ćwiczyły przygotowanie do nauki czytania i pisania, 
a w organizowanych zabawach ruchowych, 
dawały upust swojej żywiołowości i uczyły się współpracy w grupie. 
Zajęcia przebiegły w miłej i przyjaznej atmosferze, 
pod okiem przybyłych z innych grup i zamiejscowych placówek naszego przedszkola, gości.

Poniżej prezentuję zabawy dydaktyczne i ruchowe, dotyczące zwierząt leśnych :)


1. „Na powitanie”- zabawa ruchowa wg M. Bogdanowicz

- Zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z ruchem.
- Dz. aktywnie uczestniczy w zabawie powitalnej.


N-l odtwarza melodię piosenki powitalnej. Dzieci ilustrują jej treść ruchem, tym samym witają się z przybyłymi gośćmi. 

2. „Wizytówki”- zabawa dydaktyczna wg I. Majchrzak

- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania napisu oznaczającego swoje imię.
- Dz. rozpoznaje napis oznaczający swoje imię.


N-l puszcza w obieg karteczki z imionami dzieci. Te, które odnajdą na nich swoje imię, zatrzymują wizytówkę i kładą ją przed sobą, następnie podają kolejne wizytówki dalej.


3. „Literkowe powitanie”- zabawa dydaktyczna

- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania zapisu graficznego poznanych samogłosek: A, I, O, U
- Dz. rozpoznaje poznane litery A, I, O, U na wizytówkach.

Zawieszki z poznanymi przez Boberki samogłoskami i literkami

N-l wita się z dziećmi, które na swoich wizytówkach mają litery, prezentowane za pomocą karteczek. 

4. „O czym będzie mowa”- zagadka wprowadzająca do zajęć.

- Rozwijanie umiejętności formułowania pojęć na podstawie podanej definicji.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania wyrazów wprowadzonych do czytania globalnego w powiązaniu z obrazkiem.


- N-l odczytuje treść zagadki i sprawdza poprawność odpowiedzi, odsłaniając planszę lasu.


Liściaste i iglaste drzewa w nim rosną,
Wszystkie pięknie zielenią się wiosną.
W ich otoczeniu, różne zwierzęta mieszkają,
Mieszkańcami tego miejsca się nazywają.
Znajdziesz też tam grzyby, poziomki , jagody i borówki
Wiecie o czym mowa? Ruszcie swoje mądre główki!    

- N-l prezentuje kartki z różnym układem liter:L, A, S. Chętne dziecko odszukuje spośród nich tej, która prezentuje napis LAS.


5. „Kto w lesie mieszka?-  zagadki słowne

- Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem i rozpoznawania cyfr 1-7
- Ćwiczenia pamięci i percepcji wzrokowej. 

- Dz. rozwiązuje zagadki słowne dotyczące zwierząt leśnych i rozpoznaje cyfry 1-7.
- Dz. dopasowuje nazwy do poszczególnych zwierząt i układa napis z rozsypanki literowej.

N-l prezentuje koperty oznaczone cyframi. Prosi chętne dzieci, by podeszły i którąś wybrały. N-l odczytuje treść zagadki, a dzieci starają się ją rozwiązać. Poprawność odpowiedzi sprawdzana jest, poprzez odsłonięcie ilustracji oznaczonej tą samą cyfrą, co koperta z zagadką.


Jest brunatny, bardzo duży,
nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód. (niedźwiedź)

On jest dziki, on jest zły
On ma bardzo ostre kły.
Gdy go ktoś w lesie spotyka, to na drzewo szybko zmyka. (dzik)

Podobno jest chytry, do kurników się wkrada
Codziennie rude futerko zakłada.
Ma pociągły pyszczek i puszysty ogonek
Podobny do pieska, lecz w lesie ma swój domek. (lis)


Jest zgrabna i płochliwa
W lesie je trawkę, liście zrywa.
Jest zwinna jak panna.
Kto to taki? To jest ...(sarna)

Mądre oczy, duża głowa
w nocy łowi w dzień się chowa.
Zgadniesz po tych paru słowach,
że ten ptak to …  (sowa)

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę
Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)

Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje. (jeż)



Następnie, n-l odczytuje kolejno napisy oznaczające nazwy zwierząt. Zadaniem dzieci jest zapamiętanie nazw i dopasowanie ich do odpowiednich ilustracji, następnie układają wyrazy z rozsypanki literowej.






6. „ Pocięte obrazki”- zabawa ruchowa 

- Rozwijanie percepcji wzrokowej.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

- Dz. składanie obrazka pociętego na 10 pasków.
 

Dzieci zostają podzielone na 5 drużyn:  niedźwiedzie. liski, wiewiórki, sarny, sowy. 
Podczas trwania muzyki, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w muzyce, dzieci gromadzą się przy kopertach rozłożonych na dywanie, oznaczonych symbolem drużyny i starają się złożyć obrazki pocięte na paski. Jeśli któraś z drużyn skończy układać obrazek przed końcem zabawy zajmuje miejsce wokoło koperty i cierpliwie czeka na resztę drużyn.
 7. „ Gdzie znajdują się zwierzęta”- praca indywidualna.

- Rozwijanie orientacji w przestrzeni- rozumienia i stosowania pojęć: nad, pod, z prawej strony, z lewej strony, obok.
- Dz. umieszcza sylwety poszczególnych zwierząt wg instrukcji słownej n-la.


N- l rozdaje dzieciom rysunki drzew oraz sylwety zwierząt. Dzieci umieszczają sylwety w odpowiednim miejscu w stosunku do drzewa wg polecenia n-la. Przyklejanie sylwet i podpisywanie prac.


 8. „Zwierzęta i ich cienie zwierząt”- zabawa dydaktyczna.

- Utrwalenie wiadomości na temat zwierząt leśnych.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej.

- Dz.umieszcza w odpowiednim miejscu, na planszy lasu, sylwety zwierząt. 
- Dz. dopasowuje sylwetę zwierzęcia do jego cienia.


N-l odsłania sylwety zwierzą i ich cienie. Chętne dzieci umieszczają zwierzęta na planszy lasu, w miejscach z nimi się kojarzącymi ( przy paśniku, na gałęzi, w dziupli, obok gawry, między liśćmi, na polanie), po czym dopasowują do nich cienie.

Plansza składa się z 15 kartek A4 ;)















9. „Sowy i dziki”- zabawa ruchowo- słuchowa.

- Rozwijanie percepcji słuchowej i pamięci. 
- Ćwiczenie umiejętności rozumienia i posługiwania się pojęciem „szereg”.

- Dz. rozpoznaje członków swojej drużyny, po wydawanych przez nich dźwiękach.


Dzieci ustawiają się w szeregu. N-l  kolejno wskazuje dziecko i mianuje „sową” lub „dzikiem”  i wskazuje ich domki. Podczas trwania muzyki, dzieci poruszają się po „lesie” wydając dźwięki charakterystyczne dla danych zwierząt. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wszystkich członków swojej rodziny i zająć miejsce w odpowiednim „domku”.

10. „Leśne rytmy”- karta pracy

- Rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów.  
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

- Dz. wycina obrazki ze zwierzętami i nakleja je na karcie pracy, kontynuując zamieszczone na niej rytmy. 

N-l prezentuje wykonanie zadania.: wycinamy obrazki, po czym naklejamy je na pustych polach w ten sposób, by były one kontynuacją rozpoczętych rytmów. 



Następnego dnia, wykonaliśmy tematyczną pracę plastyczną. Dzieci odrysowywały swoje dłonie, po czym je wycinały i doklejały do sylwety jeża. Następnie, w grupach ( chłopcy kontra dziewczynki ;), boberki malowały jeża akwarelami.






Jeśli podobały Wam się zajęcia i wykorzystane w nich pomoce, 
zapraszam do zostawienia po sobie śladu w postaci komentarza :)
 
A jeśli chcielibyście wzbogacić się o materiały wykorzystane na zajęciach to zapraszam TUTAJ 
Hasło do folderu to:  leśne zwierzaki 

23 komentarze:

  1. Zajęcia bardzo ciekawe i pomysłowe, super!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczne ,aż miło się patrzy a co dopiero dzieci 😀Już widzę te ich buźki 😄Pomoce po prostu piękne 😀👍

    OdpowiedzUsuń
  3. Dużo włożonej pracy, ale i świetny efekt! :-) A co najważniejsze w ciekawy sposób zaplanowano zabawy z różnych sfer: i matematycznej i językowej! EKSTRA! :))

    OdpowiedzUsuń
  4. jak zawsze piękne pomoce i cudowne zajęcia

    OdpowiedzUsuń
  5. zagadka o sarnie - ona nie ma męża jelenia - to dwa osobne gatunki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. pierwszy raz trafiłam na twoją stronę i jestem zauroczona, pomoce piękne a pomysły rewelacyjne, na pewno skorzystam z pomysłu pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. dla mnie bomba! bardzo pomocne i przejzyste,dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  8. Wśród dzieci zwierzeta to temat rzeka. U nas w przedszkolu, podczas wakacyjnego tygodnia przyrodniczego scenariusz o zwierzętach leśnych sprawdził się jak znalazł! Genialny, kipiący pomysłami blog. Zaglądam regularnie i zaglądac zamierzam :) Pozdrawiam gorąco!
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak to się stało, że wcześniej nie odczytałam tego komentarza ;/ dziękuję za te wszystkie miłe słowa, i za wykorzystanie mojego scenariusza na Pani zajęciach :)

      Usuń
  9. Piękne i ciekawe zajęcia. Wspaniałe i pomysłowe pomoce!

    OdpowiedzUsuń
  10. Joleczka! 18.10.2016r.
    Super zajęcia. Bardzo kreatywne i pomysłowe. Niektóre pomysły wykorzystam w mojej pracy. Bardzo dziękuję i proszę o więcej!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to ja dziękuję, za miłe słowa :)i zapraszam częściej <3

      Usuń
  11. SUPER ZAJĘCIA .BARDZO CIEKAWE I KREATYWNE POMYSŁY .WYKORZYSTAM JE W MOJEJ PRACY .BARDZO DZIĘKUJE ZA PUBLIKACJE I PROSZĘ O WIĘCEJ .POZDRAWIAM JOLA

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniałe pomysły :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam gdzie Pani znalazła taką świetną kolorowankę?? Pozdrawiam i gratuluję pomysłów są wspaniałe :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzień dobry, trafiłam na pani blog, szukajac pomysłòw na zajęcia z moimi trzylatkami w polskiej szkole. Wspaniałe pomysly i zagadki, piękne prace. Gdzie mogłabym pobrac pliki puzzli i rytmow i drzewa? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Gratuluję, świetna robota:)

    OdpowiedzUsuń