Współpraca

wtorek, 1 grudnia 2015

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych- scenariusz zajęć w przedszkolu

Kolejny wartościowy dzień nietypowy już niedługo. Z tej okazji, warto porozmawiać z dziećmi na temat osób, które coraz częściej spotykamy na naszej drodze. Niepełnosprawność, nie jest już tabu. Można, a nawet trzeba o niej mówić, by uświadomić młodym pokoleniom, jak ważna jest akceptacja, zrozumienie i niesienie pomocy tym, z którymi los nie obszedł się łaskawie.



Poniżej przedstawiam scenariusz, który może być inspiracją do poruszenia tej jakże ważnej i trudnej tematyki. Niepełnosprawni są wśród nas. Choroba może dotknąć każdego. Tak jest i już! Uczmy więc sami siebie i  dzieci akceptacji, zrozumienia, życzliwości dla drugiego człowieka.


Cele ogólne:
- uwrażliwienie dzieci na problemy osób niepełnosprawnych,

Cele szczegółowe:
- ukazanie osób niepełnosprawnych jako w pełni wartościowych.
- budowanie atmosfery tolerancji i zrozumienia dla osób niepełnosprawnych.
- zachęcanie do otwarcia się na osoby niepełnosprawne .

Metody pracy:
- czynna (zadań oraz samodzielnych doświadczeń)
- oglądowe (pokaz ilustracji)
- słowne ( opowiadanie, rozmowa)

Formy pracy:
- zbiorowa, grupowa, indywidualna

Przebieg zajęć:

1. Zabawa tradycyjna " Lisek"

Chodzi lisek koło drogi,
Nie ma ręki ani nogi,
Kogo lisek przyodzieje,
Ten się nawet nie spodzieje.

Dzieci siadają po turecku w kręgu, każdy uczestnik kładzie ręce za plecami, na podłodze, dłońmi do góry.  W trakcie śpiewu „lisek” podkłada delikatnie piłeczkę jednemu z siedzących dzieci i szybko ucieka wokół kręgu. Obdarowane dziecko musi liska złapać, gonitwa trwa do momentu aż „lisek” okrąży krąg i siądzie na zwolnione przez dziecko miejsce. Dziecko z piłeczką zostaje nowym” liskiem” i zabawa zaczyna się od początku.

 2.Słuchanie opowiadania/ bajki poruszającej tematykę niepełnosprawności.

Z racji tego, iż większość wartościowych tekstów chronionych jest prawami autorskimi, postanowiłam poniżej zamieścić linki do tych, które możecie wydrukować na użytek własny, oraz recenzje popularnych publikacji do kupienia.

 "Jaśka pierwszy dzień nowej szkoły".

 Od autora: "Bajkę o niepełnoprawności napisana na konkurs prowadzony przez Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Wadami Rąk „W Naszych Rękach”. Dotyczy akceptacji dzieci niepełnosprawnych i generalnie niepełnosprawności."



 "Ośmiorniczka"

Od autorki: "Mała ośmiorniczka jest bardzo samotna z powodu swojego kalectwa. Zamiast ośmiu ramion, ma tylko sześć. Kto odmieni jej los, uświadamiając innym jak bardzo mogą się pomylić, gdy oceniają kogoś tylko po wyglądzie zewnętrznym i fizycznych ograniczeniach?"

 
"Tak jest i już" Rebecca Eliott

Od wydawnictwa: "Wzruszająca opowieść o dziecięcej wyobraźni, radosnej zabawie i bezwarunkowej miłości, niezależnie od wszystkiego. Tobi uważa, że jego siostra jest wspaniała, choć nie może robić wielu zwyczajnych rzeczy. Poznaj ich przygody i dowiedz się, dlaczego za sobą przepadają.Polecamy wszystkim polskim przedszkolakom!"


Od zeszłego roku jestem szczęśliwa posiadaczką zarówno powyższej książeczki jak i zbioru scenariuszy i kart pracy, będących uzupełnieniem pakietu edukacyjnego "Poznaję i akceptuję siebie i innych". Musze przyznać, że stanowi on bardzo interesujący i ciekawy materiał do pracy :)


Książkę i scenariusze możecie nabyć m.in. na stronie Fundacji Credo, która zajęła się publikacją materiałów.

"Right under my nose"

Na stronie możecie znaleźć książkę w wersji audio oraz PDF do wydruku. Jedyny mankament to taki, że publikacja jest w języku angielskim. Jednak nie jest to zaawansowany angielski, także każdy kto chociażby w stopniu średnim opanował owy język, nie będzie miał problemów z przetłumaczeniem treści :) Książka opowiada o chłopcu z niepełnosprawnością ruchową.


 "Tuż pod moim nosem"

Czyżby polski odpowiednik wcześniejszej propozycji? Otóż nie. Tytuł ten sam ( w polskim tłumaczeniu), jednak w tym przypadku mamy do czynienia ze zbiorem bajek psychoedukacyjnych, bohaterami których są osoby z różnymi niepełnosprawnościami.

Od autorów: "Po raz pierwszy w naszej polskiej rzeczywistości – bajek poruszających tematykę niepełnosprawności: od zespołu Downa, poprzez różne inne dysfunkcje, aż po niepełnosprawność ruchową. Każda z opowiastek jest w całości twórczością autorską osób związanych z Fundacją Oswoić Los. I każdy z autorów włożył w te historie cały swój talent, wiedzę i umiejętności, a przy tym duszę i serce" 

 " Leon i jego nie- zwykłe spotkania".


Recenzja "Dziecięce klimaty": " Leon i jego spotkania to inicjatywa wydawnicza Fundacji Verba, książeczka edukacyjna dla najmłodszych, mająca na celu zapoznanie dziecka z tematyką niepełnosprawności. Przygody Leona to lekka i zabawna opowieść o tym, jak bardzo liczy się osobowość, a nie wygląd zewnętrzny."


3. Rozmowa na temat usłyszanego tekstu. Wyjaśnienie terminu: "niepełnosprawność".

Za Wikipedią: " Według WHO osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie, częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego i społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej".

4. "Różne oblicza niepełnosprawności"- praca z obrazkiem.

Określanie rodzajów niepełnosprawności- odwołanie się do doświadczeń osobistych dzieci.
Praca z obrazkiem. Wskazywanie i nazywanie rodzajów niepełnosprawności.





Zdjęcia pochodzą z pakietu pomocy, dołączonego do jednego z numerów miesięcznika Bliżej Przedszkola.

5. " Jak by to było gdyby..."- zabawy umożliwiające doświadczenie problemów osób niepełnosprawnych.

- Drugą ręką
Dziecko podejmuje próbę narysowania człowieka ręką, którą na ogół się nie posługuje.

- Tor przeszkód
N-l łączy dzieci w pary. Jedno z dzieci zasłania oczy chustą. Druga osoba ma za zadanie bezpiecznie przeprowadzić "osobę niewidomą" do mety. Po wykonaniu zadania,  następuje zamiana ról.

- Tor przeszkód- zabawa z rekwizytem.
Dziecku zawiązuje się oczy oraz wręcza laske gimnastyczną. Przedszkolak musi przejść z jednego końca dywanu na drugi, omijając przeszkody poprzez wyczucie ich za pomocą laski.

- Podążaj za głosem
Dziecko z przepaską na oczach, porusza się zgodnie z instrukcją drugiego dziecka. ( dwa kroki do przodu, krok w lewo, trzy kroki do przodu...itp.)

- Kalambury
Dzieci w parach próbują przekazać sobie za pomocą gestów informację- słowo.

- Kto pierwszy na mecie
Dzieci siadają na dywanie tyłem do mety. Ich zadaniem jest przesuwać się w kierunku mety jedynie za pomocą rąk. Nie mogą odpychać. się nogami.

- Czołganie
Dzieci muszą przeczołgać się z jednego końca dywanu do drugiego.

- Na jednej nodze
Dzieci skaczą z jednego końca dywanu na drugi na jednej nodze.

- O czym mowa?
Dzieci wykonują zadania we wcześniej wyznaczonych parach. Jednemu z dzieci nauczyciel zasłania uszy. Drugie dziecko wypowiada normalnym tonem, nazwę dowolnego zwierzęcia. Zadaniem dziecka z zasłoniętymi uszami jest odgadnięcie z ruchu warg, o jakie zwierze chodzi.

- Gimnastyka języka.
Nauczyciel wypowiada trudne językowo zdania, a zadaniem dzieci jest ich powtórzenie:
 W puszczy piszczy puszczyk.
 Szeleszczą pszczoły w bluszczu.
Czcigodnym czcicielom czystości.
Jola lojalna, Jona nielojalna.
W Szczebrzeszynie, chrząszcz brzmi w trzcinie.
Stół z powyłamywanymi nogami.
Król Karol, kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

6. "Serce na dłoni"- praca plastyczna.
Ozdabianie w dowolny sposób poniższy szablon.



 7. Podsumowanie zajęć.
Rozmowa na temat tego, w jaki sposób można pomóc osobom niepełnosprawnym, by mogły przezwyciężyć napotykanie na co dzień przeszkody. Jak należy zachować się w kontakcie z osobą niepełnosprawną.

6 komentarzy:

  1. Piękne zajęcia, świetne pomysły;).Gratuluję serdecznie ;) Chętnie wykorzystałabym materiały w pracy z moimi uczniami, czy mogę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście :) proszę się częstować ;)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. cieszę się, że się podobają <3

      Usuń
  3. Witam mam pytanie jak można sciągnąć opowiadanie o Ośmiorniczce.ASIA M .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widać, opowiadanie nie jest już dostępne :( a ja nie potrafie go znaleźć w swoich zbiorach :(

      Usuń