Współpraca

wtorek, 26 stycznia 2016

Bezpieczne zabawy zimą- sanki. Konspekt zajęć w przedszkolu 5-latki

Ja z tą zimową tematyką normalnie nie potrafię się wpasować w warunki pogodowe ;)
No ale cóż, rozmawiać warto nawet jeśli na dworze zamiast białego puchu, mokro, szaro, buro i ponuro :) W tym tygodniu ruszyliśmy z tematyką bezpiecznych zabaw na śniegu, wplatając w nią sporty zimowe. Poniżej prezentuje nasz dzisiejszy konspekt zajęć. Miał być poniedziałkowy, ale z racji tego, że w poniedziałek jeszcze się kurowałam po weekendowym ataku choróbska, pozmieniałam sobie troszkę plany :)


I.

1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
 Organizowanie zabaw tematycznych według pomysłów dzieci, zachęcanie do przyjmowania określonych ról.

2.Czynności higieniczne przed i po posiłku.

3. „Wędrująca śnieżka” – zabawa w kole.
Rozwijanie zręczności i koordynacji ruchowej dzieci.

Dzieci siedzą w kole. N. trzyma piłkę, która w zabawie jest śniegową kulką. Dzieci mają za zadanie podawać ją sobie: obiema rękami bardzo wolno; obiema rękami bardzo szybko; tylko ręką lewą;piłka tylko ręką prawą; wysoko; nisko po podłodze. Nie wolno wypuścić śnieżki z rąk. Kto upuści – na jedno okrążenie odpada z zabawy.

II.

1. "Przygoda na sankach" – słuchanie bajki Urszuli Piotrowskiej. 
Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych. Omówienie bezpiecznych sposobów korzystania z sanek.
Dz. wie, że podczas zjeżdżania na sankach należy siedzieć spokojnie, patrzeć się przed siebie i dobrze kierować sankami i , że nie należy zjeżdżać w pobliży ulicy.


Oj, co śniegu napadało! Pajacyk Hopsalek aż skakał z radości, że w końcu przyszła  zima.
– Hopsa-  lala – zawołał i popędził z sankami na górkę, nie czekając na resztę swoich przyjaciół. Miś wraz  z lalą Amelką i słoniem Izydorem poszli za nim.
Ojej, jak wspaniale zabawki się bawiły. Zjeżdżały na sankach i szybko wdrapywały się z powrotem. Wtem podbiegła do misia Amelka. Była bardzo zdenerwowana.
– Misiu Anatolu, Hopsalek jest niegrzeczny, musimy coś zrobić. Naprawdę, trudno było zrozumieć, co ten pajacyk wyprawia. Usiadł tyłem na sankach i tak zjeżdżał,
– Nic nie widzę, a jadę, hopsa  -lala! – pokrzykiwał. I nagle: bum! Wjechał w sanki, na których siedział słoń Izydor. Słonik i Hopsalek wpadli w zaspę, a sanki pojechały na dół same.
– Co ty najlepszego zrobiłeś, Hopsalku? – narzekał Izydor.
– Mam pełno śniegu za kołnierzykiem, a ja tego bardzo nie lubię. I gdzie się podziały nasze saneczki?
– Przepraszam cię, słoniku. Nie pomyślałem wcześniej, że tak może się skończyć ta zabawa – tłumaczył zawstydzony Hopsalek. Pomógł Izydorowi otrzepać się ze śniegu, a potem przywiózł obydwie pary sanek. Miś spojrzał na pajacyka. Na czole pojawił mu się wielgachny siniak. Pewnie uderzył się, gdy wpadł na sanki słonika.
– Oj, Hopsalku, Hopsalku – westchnął Anatol.
– Jak zjeżdżasz z górki, to siedź spokojnie. Patrz przed siebie i uważaj, żeby dobrze kierować sankami.
A lala Amelka pogroziła mu paluszkiem i zawołała:
– Trzeba dbać o swoje bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych! O! I pamiętać, że na sankach zjeżdżać należy z górek które znajdują się z dala od ulicy!

2.  Rozmowa na temat treści opowiadania, kierowana pytaniami n-la.


3. „Dobre i złe zachowanie”- zabawa dydaktyczna.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami podczas opisywania ilustracji, dokonywania wyboru i uzasadniania swojego wyboru.

Dopasowywanie ilustracji przedstawiających zabawy z sankami, do napisów odnoszących się do danego rodzaju zachowań: TAK- właściwe zachowanie, NIE- niewłaściwe zachowanie.


4. „Saneczkowe wyścigi”-zabawa ruchowa.

Dz. łączą się w pary. Każda z par, po kolei, się na linii startu: jedno dziecko z pary siada na deskorolce, drugie będzie je ciągnęło. Na znak n-la, para rusza. Po dotarciu do wyznaczonego miejsca, następuje zamiana: dziecko, które wcześniej siedziało na sankach- deskorolce, teraz będzie je ciągnęło. W trakcie jazdy na saneczkach każdej z par, "kibice" odliczają czas, a n-l zapisuje poszczególne wyniki. Para, która pokona wyznaczony dystans w najkrótszym czasie zwycięża. Dodatkowo, wyłaniamy drugie i trzecie miejsce, W razie remisu, następuje dogrywka.





5. Praca z książką. 
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

Wycinanie wzdłuż wyznaczonych linii; układanie historyjki obrazkowej we właściwej kolejności.

6. „Zjeżdżamy na sankach” – zabawa ruchowa. Muzykę znajdziecie TUTAJ
Rozwijanie umiejętności ilustrowania muzyki ruchem; doskonalenia reakcji na sygnał.

N. zaprasza dzieci do zjeżdżania na sankach z górki i włącza muzykę. Gdy melodia jest wolna – dzieci wchodzą pod górkę i ciągną sanki – dzieci idą w średnim tempie, ręce z tyłu; gdy jest szybka – dzieci zjeżdżają z górki na sankach – biegną drobnymi krokami przed siebie.

7. „Saneczkowe sporty zimowe”- zabawa dydaktyczna.

Zapoznanie ze sportami zimowymi, w których wykorzystuje się sanki: prezentacja ilustracji:
saneczkarstwo, bobsleje.

Dopasowywanie obrazków prezentujących te sporty do odpowiedniego symbolu: sanki, łyżwy, narty.



8. „Zimowa olimpiada” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2, wg przewodnika „Tropiciele” cz.2
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych, tułowia, kształtowanie postawy ciała.

9. Zabawy dowolne   /   samoobsługa podczas ubierania się       / zabawy na śniegu
Zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się zgodnie z porą roku. Zabawy na śniegu – lepienie bałwanów, wyścigi na sankach.

10. Czynności higieniczna  / samoobsługa podczas obiadu.

III.

1. "Na sankach" - zabawa ruchowa.

Dzieci w parach tworzą "saneczki" i poruszają się po całej sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce zamieniają się w lodowe posągi. Przez 30 sek. pozostają w bezruchu. Para, która się poruszy odpada z gry.

2. „S jak sanki?” – zabawa słuchowa.
Kształtowanie słuchu fonematycznego.

Wyszukiwanie obrazków, których nazwy zaczynają się głoską s.


3. Praca z książką 
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej oraz pamięci słuchowej; rysowanie w tunelu i kreślenie szlaczków literopodobnych.

Czytanie globalne wyrazu sanki, dzielenie na głoski, oznaczanie miejsca głoski s w słowie. Zadanie dodatkowe – rysowanie w tunelu i kreślenie szlaczków literopodobnych

4. Zabawy dowolne

7 komentarzy:

  1. Akurat w tym tygodniu mam ten sam temat, więc kilka pomysłów na pewno wykorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam z podstawówki że zawsze przed feriami był maglowany temat zimowego bezpieczeństwa i wydawało się to mega nudne ;-) . Ale warto o tym rozmawiać, zwłaszcza z maluszkami ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. jakie jest hasło do obrania muzyki do zabawy ruchowej?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj nie wiem, bo to nie mój chomik. Jak wcześniej pobierałam z niego pliki, nie było żadnego hasła ;/

      Usuń
  4. czy mogłabym prosić o obrazku do opowiadania: Przygoda na sankach? milka43@onet.eu
    Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety, nie mam możliwości przesłania tych obrazków :( pozdrawiam

      Usuń