Współpraca

niedziela, 1 maja 2016

Pociagiem po Polsce - konspekt zajęć w przedszkolu

Poniższe konspekt został wykorzystany podczas zajęć otwartych dla rodziców. Z racji tego, że sporo w nim zabaw i zadań, można śmiało go podzielić na kilka dni, w trakcie których "odwiedzane" będą poszczególne miasta i krainy Polski. Literaturę do tematyki o Polsce znajdziecie TUTAJ.

1. „Jesteśmy Polką i Polakiem”- zabawa ruchowo-naśladowcza z rodzicami. / płyta CD  „Niezwykłe lekcje rytmiki”.
Rozwijanie umiejętności ilustrowania ruchem treści piosenki.

N-l odtwarza piosenkę. Dzieci ilustrują jej treść ruchem, a rodzice naśladują ruchy dzieci.





2. „Wizytówki”- zabawa dydaktyczna wg I. Majchrzak/ koperty z imionami dzieci.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania napisu oznaczającego swoje imię.

N-l posyła w obieg koperty z imionami dzieci. Te, które odnajdą na nich swoje imię, zatrzymują kopertę i kładą ją przed sobą, te z nieswoim imieniem podają dalej.


3. „Zagadki kształtów”/ koperty z kształtami; obrazki symboli; .
Rozwijanie umiejętności formułowania pojęć na podstawie podanej definicji.

N-l prezentuje 3 koperty oznaczone kształtami: owal, romb, pięciokąt. Chętne dz. wybiera kopertę, nazywa znajdujący się na niej kształt i wyjmuje z niej kartkę z zagadką, dotyczącą jednego z symboli Polski. Poprawność rozwiązanej zagadki sprawdza kolejne dz. poprzez osłonięcie planszy z tym samym kształtem, co koperta z zagadką.



4. „Drużyny symboli”/ koperty z imionami; sylwety symboli; podpisy do symboli;.
Rozwijanie umiejętności dzielenia nazw obrazków na głoski i czytania globalnego.


Dz. wyjmują z kopert z wcześniejszej zabawy, emblematy z symbolami. Łączą się w drużyny: godła, flagi, hymnu.


Chętne dz. z każdej drużyny dzieli nazwę swojego symbolu na głoski. Wybrane dz. dopasowuje napis do odpowiedniego symbolu.

Chciałam Was dziś zaprosić na wycieczkę po Polsce. Odwiedzimy niektóre z miast i krain naszego państwa. Tam czekać będą na Was różne zabawy i zadania, które pozwolą sprawdzić Wasze  umiejętności matematyczne i sportowe. Zwycięskie drużyny nagradzać będziemy punktami w postaci uśmiechniętych buziek.
Nie zwlekajmy zatem. Wsiadamy do pociągu i ruszamy w Polskę! W trakcie jazdy pociągiem wypatrujcie naszych przystanków, które oznaczone będą kopertami z cyframi. Pierwszy przystanek to koperta z numerem jakim?
(1).”

5. „Jedzie pociąg”- zabawa ruchowa do piosenki / nośnik z piosenką; koperta nr 1 i treść zagadki.



1. Są wysokie, skaliste, pokryte lasami.
Poznać je możemy wędrując szlakami. (góry)

Pyt. Dodatkowe
A jak się nazywają się góry w Polsce, których stolicą
jest miasto Zakopane?
Pierwszy przystanek: Tatry.
 

6. „Wspinaczka”- zabawa z elementem czworakowania./ plastikowe drabinki, punkty.
Rozwijanie umiejętności prawidłowego poruszania się na czworakach.

„Jako, że jesteśmy w górach, wstydem byłoby, gdybyśmy nie wspięli się na któryś ze szczytów. W wspinaczce pomogą nam drabinki. Ustawcie się na brzegu dywanu drużynami w rzędzie. Zobaczymy, która drużyna zdobędzie szczyt górski jako pierwsza.  Musimy pamiętać, by po drabinkach wspinać się na czworakach.  Do pomocy zaprosimy trojkę chętnych rodziców. Będą oni dbać o nasze bezpieczeństwo podczas wspinaczki, poprzez trzymanie drabinki, by nie spadła z góry.”



7. „Matematyczne szczyty”- zabawa matematyczno- konstrukcyjna/ puszki po czipsach; plastikowe kubeczki z napisanymi markerem działaniami; stoper; punkty./Pomysł na zabawę znalazłam TUTAJ
Rozwijanie umiejętności ustalania wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10.
Rozwijanie umiejętności wznoszenia budowli z wykorzystaniem niekonwencjonalnych materiałów.

„Uff, udało nam się wspiąć na szczyt ! Zmęczeni? Jeśli nie, to mam dla Was zabawę, w
której sprawdzimy Wasze umiejętności odczytywania działań matematycznych i
wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania. Pozwolą nam one zbudować górskie wzniesienie. Drużyna, która wzniesie najwyższy szczyt zwycięża."


N-l wręcza drużynom pudełka, wewnątrz których znajdują się plastikowe kubeczki z napisanymi markerem działaniami na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Po kolei, członkowie każdej z drużyn wyjmują po 1 kubeczku, odczytują działanie, obliczają wynik. Jeśli wynik jest poprawny, mogą użyć kubka do rozpoczęcia wznoszenia górskiego szczytu. Jeśli podany wynik jest zły, kubek odkładają na bok. Nad poprawnością wykonywanych zadań czuwają rodzice, którzy nie mogą podpowiadać, a jedynie oceniają, czy działanie zostało poprawnie odczytane i obliczone. Drużyny mają określony czas na wykonanie zadania.





„Świetnie poradziliście sobie z tym zadaniem. Gratulacje dla drużyny, która wzniosła najwyższy szczyt. Nie ma na co czekać, zeskakujemy z góry i wsiadamy do pociągu, który zawiezie nas do kolejnego, ciekawego miejsca. Po drodze wypatrujcie drugiego przystanku naszej wycieczki. Jaką cyfrą będzie on oznaczony? Zatem ruszamy w drogę”.

8. „Jedzie pociąg”- zabawa ruchowa do piosenki/ koperta nr 2 i treść zagadki.



2. To miasto kiedyś stolicą Polski było,
W nim zionące ogniem smoczysko żyło. (Kraków)

Drugi przystanek: Kraków

9. „Owce dla smoka”- zabawa z elementem rzutu i celowania./ plastikowe piłeczki, kosze na śmieci; punkty
Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.

„Pamiętacie legendę o szewczyku i smoku wawelskim? Pobawimy się teraz w troszkę inną  jej wersję. Będziemy naszego smoka wawelskiego karmić. Każdy z Was weźmie sobie jedną piłeczkę- owieczkę i będzie próbował umieścić ją w brzuchu smoka, wykonując rzut do  kosza. Zobaczymy, która drużyna nakarmi głodną bestię największą liczbą owieczek.”




10. „Smok z figur”- zabawa twórcza/ 3 zestawy klocków Dienesa
Rozwijanie wyobraźni umiejętności twórczych.

„Jako, że smoki są najedzone i nie będą nam zagrażały, możemy sobie chwilę odpocząć i pobawić się. Mam tu dla Was klocki w kształcie figur. Zobaczymy, czy uda Wam się ułożyć z ich wykorzystaniem smoczą postać."







 
Następnie, członkowie poszczególnych drużyn wymieniają figury, jakich użyli do wykonania zadania. Przeliczają też liczbę poszczególnych figur. Wszystkie drużyny otrzymują punkty za kreatywność.

„Cudowne smoki stworzyliście. Jestem pewna, że niejeden szewczyk by się ich przestraszył. Posprzątajcie klocki i wsiadajcie do pociągu. Przed nami trzeci przystanek naszej podróży”.

11. „Jedzie pociąg”- zabawa ruchowa do piosenki / koperta nr 3 i treść zagadki.



3. Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki Sawy i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa?

Przystanek trzeci: Warszawa


12. „Syrenie skoki”- zabawa ruchowa z elementem skoku./ bandaże, punkty
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

 „ Czy chcielibyście poczuć się jak syrenka i zobaczyć, jak to jest poruszać się z rybim ogonem? Zapraszam zatem wszystkich rodziców, którzy pomogą zamienić Wasze nogi w syreni ogon”.

N-l prosi rodziców, by obwiązali bandażem nogi swoich dzieci. Dz. ustawiają się jedno za drugim w swoich drużynach. Zadaniem członków drużyn jest przeskoczenie z jednego brzegu dywanu na drugi. Chętni rodzice pełnią funkcję szlabanu, który wypuszcza kolejne dz., gdy wcześniejsze dotarło do mety. Zwycięża drużyna, która jako pierwsza znajdzie się po drugiej stronie dywanu.




„I co myślicie, łatwo jest żyć na lądzie z takim ogonem? Całe szczęście, że syrence Sawie ogon zamienił się w nogi, bo inaczej miałaby duże problemy z poruszaniem się prawda? Ściągajmy zatem nasze syrenie ogony."

13. „Długość Wisły”- zabawa matematyczna./ 3 równe paski niebieskiej wstążki (Wisła), plansze do zapisywania pomiarów, mazaki suchościerne, 3 zestawy miarek (sznurki, centymetry krawieckie), punkty.
Rozwijanie umiejętności dokonywania pomiarów za pomocą prostych sposobów.
 
"A pamiętacie, jak nazywa się rzeka która przepływa  przez Warszawę i dodatkowo, jest najdłuższą rzeką w Polsce? Tak, to Wisła. Wyobraźcie sobie, że siedzicie teraz nad Wisłą (n-l rozwija niebieskie tasiemki przed każdą z drużyn). Siedzicie, odpoczywacie i zastanawiacie się, jak długi jest ten kawałek Wisły, który widzicie. Chcielibyście go zmierzyć? A jakimi sposobami możemy dokonać tych pomiarów?"- dz. wymieniają znane sposoby mierzenia długości (kroki, stopa za stopą, łokcie, sznurki, centymetry).

N-l wręcza drużynom zestawy miarek i plansze do zapisywania pomiarów. Zadaniem dzieci jest dokonanie pomiarów tasiemki (Wisły) i zapisanie wyników na planszy. Porównywanie wyników. Ustalanie, dlaczego niektóre pomiary są jednakowe, a inne różnią się między sobą. Nagrodzenie buźkami wszystkich drużyn.








"Skoro zaspokoiliśmy już naszą ciekawość, dotyczącą  warszawskiego odcinka Wisły,  możemy ruszać dalej. Przed nami czwarty  przystanek naszej podróży. Wsiadamy w pociąg i zobaczymy, gdzie tym razem nas zabierze.”

14. „Jedzie pociąg”- zabawa ruchowa do piosenki/ koperta nr 4 i treść zagadki.



4. Chętnie wyjeżdżamy nad nie na wakacje,
Czekaja tam na nas wspaniałe atrakcje.
Możemy po nim pływać statkami,
Jego brzegi wypełnione są muszelkami. (morze)

Pyt. Dodatkowe
A jak się nazywa się Polskie morze, nad którym leży m.in.
miasto Gdańsk?
Czwarty przystanek: Bałtyk.

15. „ Rybackie łowy”- zabawa z rekwizytem./ stoper, 3 obręcze, wędki, rybki, punkty.

Rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.

 „Jak wiadomo, w morzu pływa mnóstwo ryb, które łowione są na rybackich kutrach. Chciałam Was zaprosić na wycieczkę takim kutrem, w trakcie której wcielicie się w role rybaków i postaracie się złowić jak najwięcej ryb”.

N-l umieszcza przed każdą drużyną duże obręcze z papierowymi rybkami (w brzuchach których znajduje się taśma magnetyczna) i wręcza dz. laski gimnastyczne,  na których z jednej strony umieszczony jest sznurek ze spinaczem (wędki). Zadaniem dz. jest łowienie rybek w wyznaczonym czasie. Po upływie czasu, każda z drużyn podlicza złowione rybki.
Wszystkie drużyny wspólnie ustalają , która złowiła najwięcej - najmniej lub gdzie jest tyle samo. Ustalają także, o ile więcej - mniej, mają w stosunku do siebie poszczególne drużyny.
Wygrywa ta drużyna, która złowi najwięcej rybek.


 
16. „ Palcem po mapie”- zabawa dydaktyczna. /3 mapy, opaski na oczy, karteczki z napisami.

Rozwijanie umiejętności określania kierunków w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała z zastosowaniem pojęć: w prawo, w lewo, do góry, na dół.

„Po morskiej przygodzie, czas na odrobinę relaksu na plaży. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że leżycie na ciepłym piasku, słońce ogrzewa nasze twarze. Przypomnijcie sobie, jakie miasta Polski poznaliśmy w ostatnich dniach i gdzie znajdują się one na mapie Polski. Zapraszam Was do zabawy, w której sprawdzimy Waszą pamięć i orientację w przestrzeni.”

N-l umieszcza na tablicy 3 mapy Polski ( pomalowane przez dz. dzień wcześniej, podczas zajęć o mapach). Chętni rodzice siadają na krzesłach przed nimi. Rodzicom zawiązuje się oczy. N-l wręcza dz. napisy z nazwami miast. Dz. z dala od rodziców, po cichu odczytują nazwę. Rodzicom wręczane są małe karteczki z tymi samymi nazwami. Dz. z danej drużyny ustawiają się za plecami rodzica. Zadaniem rodziców jest  trafić karteczką z napisem na odpowiednie miejsce, kierując się podpowiedziami dz., dotyczącymi kierunków poruszania się: w prawo, w lewo , do góry, na dół. Zwycięża drużyna, która jako pierwsza trafi do „swojego” miasta.








 „Kochani, nasza podróż po Polsce dobiegła końca. Mam nadzieję, że wycieczka Wam się podobała i dobrze się bawiliście. Niestety musimy wracać do przedszkola, bo  czeka tam na nas obiad. Wsiadamy zatem do pociągu i kierujemy się w stronę miasta, w którym znajduje się nasza placówka. Jak to miasto się nazywa? Zatem wsiadamy w pociąg do Zabrza. Zapraszamy do pociągu także wszystkich rodziców”.

17. „Jedzie pociąg”- zabawa ruchowa do piosenki z udziałem rodziców/ nośnik z piosenką,

"Dojechaliśmy cali i zdrowi. Zanim przystąpimy do czynności higienicznych przed obiadem, podliczmy jeszcze punkty zdobyte przez poszczególne drużyny".

Podliczenie punktów. Nagrodzenie brawami wszystkich drużyn.
Podziękowanie za zajęcia i pożegnanie rodziców.

Dodatkowe pomoce, przydatne w przeprowadzeniu zajęć:








7 komentarzy:

  1. Świetne propozycje i te smoki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super 😀Chętnie skorzystam 👍🌞

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczny blog :) Jestem zachwycona Pani wyobraźnią i ogromną pracą włożoną w stworzenie pomocy dydaktycznych!!!
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Pani Marto za przemiły komentarz :) cieszę się, że blog się podoba <3 Pozdrawiam również :)

      Usuń
  4. Super strona. Czy mogę wykorzystać to w swojej pracy z dziećmi z SPE.

    OdpowiedzUsuń