Współpraca

poniedziałek, 9 maja 2016

Podróż po Francji i Wielkiej Brytanii - konspekt zajęć w przedszkolu

Nasza propozycja zajęć, pozwalających poznać niektóre z państw Unii Europejskiej. 


Podróż po Europie

Dzień 1: Francja (Paryż- Wieża Eiffla), Wielka Brytania (Londyn- Big Ben).

I.
1. „Powitania”- zabawa ruchowa o charakterze integracyjnym.
 
Dzieci spacerują po sali przy dźwiękach marszowej muzyki. Podczas przerwy w grze witają się w różny sposób z jak największą liczbą osób, np. Witamy się rękami (kolanami, łokciami, plecami).

2.  „Skojarzenia”- zabawa słowna.
 
Nauczyciel podaje różne nazwy, a dzieci podają do nich skojarzenia, np.: kura – ptak, kurczątko, kurnik; dom – mieszkanie, rodzina, meble.

II.
1. „Polska leży w Europie”- Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
 
Dzieci rytmicznie powtarzają za nauczycielem rymowankę z:
klaskaniem (wersy pierwszy i trzeci) i tupaniem (wersy drugi i czwarty).  

Polska leży w Europie,  to przedszkolak mały wie.
 Aby poznać inne kraje,  na wycieczkę jechać chce.

2.  Przygotowanie do podróży
 
- rozdanie dz. zabawkowych banknotów o jednakowych nominałach
- wydanie paszportów (do paszportów dz. wklejały swoje zdjęcia i podpisywały się imieniem i nazwiskiem) i zaproszenie dz. do kasy, w celu zakupienia biletu.

Podczas tej krótkiej zabawy tematycznej, wcieliłam się w panią z kasy biletowej. 
Dz. ćwiczyły wypowiadanie się pełnymi zdaniami (musiały powiedzieć, w jakim celu się zjawiły w kasie i dokąd chcą kupić bilet) oraz stosowanie zwrotów grzecznościowych. 
 
Paszport i  bilety do samodzielnego uzupełnienia, znajdziecie TUTAJ



3. Odprawa pasażerska
 
Dz. ustawiają się w kolejce, by wejść na pokład samolotu. Każdy pasażer zajmuje swoje miejsce w samolocie ( dz. stają w rozsypce na dywanie).

4. „Samoloty” - zabawa muzyczno- ruchowa wg Klanzy.



5. Przystanek Paryż- Francja
 
- wbicie pieczątek do paszportów- rysowanie flagi i wpisanie nazwy odwiedzanego kraju.





6. Wysłuchanie ciekawostek nt. Francji:
      
-     Jest to największe państwo Unii Europejskiej.
- We Francji produkuje się 400 rodzajów serów.
- We Francji wynaleziono: balon, spadochron, okręt podwodny.
- Biała suknia ślubna, to francuska tradycja z 1499 roku.
- "Na zdrowie" zaczęto mówić pierwszy raz we Francji
- Z Francji wywodzi się zwyczaj "Prima aprilis" obchodzony na całym świecie 1 kwietnia.
- Francuzi rocznie zjadają ponad 4 000 ton żab

7.  Wycieczka pod Wieżę Eiffla 
 
Najbardziej znany obiekt architektoniczny Paryża, uznawany  również jako symbol Francji. Jest najwyższą budowlą w Paryżu- stolicy Francji.
Wieża Eiffla niedługo po wybudowaniu, miała zostać rozebrana i sprzedana na złom.


8.  „Wieża Eiffla”- zabawa matematyczno- konstrukcyjna
 
Opis zabawy z kubeczkami znajdziecie TUTAJ - zabawa Matematyczne szczyty.





9.  Zabawa taneczna do francuskiej piosenki „Frere Jacques”
 
Frere Jacque, frere Jacque / Panie Janie, Panie Janie,
Dormez-vous, dormez-vous ? / Rano wstań, rano wstań.
Sonnez les matines, sonnes les matines / Wszystkie dzwony biją, Wszystkie dzwony biją,
Din, dan, don / Bim, bam, bom,
Din, dan, don/ Bom, bam, bom.
1x- dz. tańczą w parach
2x łączą się w czwórki
3x łączą się w ósemki
4x tworzą jedno wielkie koło

10.  Zapoznanie z wybranymi zwrotami w języku francuskim:
 
Dzień dobry - Bonjour (bążur)
Cześć - Salut (salu)
Jak się masz? - Comment ça va?/Ca va? (komą sa wa)

Smacznego - Bon appétit (bon apetit)
Dziękuję - Merci (mersi)

Proszę -  S'il vous plâit (sil wu ple)

Przepraszam - Excusez moi (ekskiuze mła)
Tak - Oui (łi)
Nie - Non (ną)

Pan - Monsieur (mesje)
Pani - Madam (madam)

Szczęśliwej podróży - Bon voyage (bą włajaż)

11. „Samoloty” - zabawa muzyczno- ruchowa wg Klanzy.


12.. Przystanek Londyn- Wielka Brytania.
 
- wbicie pieczątek do paszportów- rysowanie flagi i wpisanie nazwy odwiedzanego kraju.






13. Wysłuchanie ciekawostek nt. WB: 
 
- Wielka Brytania jest największą wyspą w Europie.
- Pierwsza gorąca czekolada była serwowana w Anglii na początku 1600 roku.
- Pierwszy znaczek pocztowy na świecie wysłano w Wielkiej Brytanii w 1840 roku.
- Brytyjska policja nie nosi broni.
- Londyn –stolica WB jest największym miastem Unii Europejskiej.
- Anglicy są uzależnieni od herbaty. Piją jej najwięcej na świecie.
- 5 o’clock/Tea time- jest odpowiednikiem podwieczorka lub wczesnej kolacji, składającej się z kubka herbaty i ciasta lub kanapek.

14. „Tea time” - degustacja różnych rodzajów herbaty

15.  Wycieczka pod Big Ben- wieża zegarowa
 
• Co robi zegar?
• Czym różni się zegar od zegarka?
• Jakie znacie zegary i zegarki?
• Co robimy, gdy zegar się popsuje?

16. „U zegarmistrza”- zabawa ruchowa
 
Kiedy gra muzyka, dzieci poruszają się po Sali. Kiedy cichnie- zastygają w bezruchu. Zegarmistrz chodzi wokół dzieci- zegarów i je „naprawia” ( układa ręce, poprawia nogi, głowę, „nakręca” itp.). Naprawiony zegar chodzi po sali, cykając głośno „cyk, cyk, cyk”. Rolę zegarmistrza przejmuje następne dziecko. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

17. „Która jest godzina?” - nauka odczytywania pełnej godziny na zegarze. 
 
Nauczyciel prezentuje dzieciom zegar uniwersalny. Nazywa elementy zegara.
Określa, co wskazuje wskazówka krótka i gruba, a co wskazówka długa i cienka.
Objaśnia, że aby podać pełną godzinę, długa wskazówka zawsze musi znajdować się na godzinie 12.
Nauczyciel prezentuje to na zegarze (w systemie 12-godzinnym).
- O której godzinie zaczynamy zajęcia w przedszkolu?
- O której jemy obiad?
- O której godzinie jemy podwieczorek?
Przy każdej odpowiedzi nauczyciel ustawia wskazówki na danej godzinie.

Zabawy przy tablicy- zaznaczanie na tarczy zegarów pełnych godzin; wpisywanie godzin na zegarach cyfrowych.















18. Przypomnienie wybranych zwrotów w j. angielskim:
 
Mam na imię- My namie is
Dzien dobry- Goog morning
Do widzenia- Goodbye
Miło Cię poznać- Nice to meet you
Jaksię masz?- How do you do?
Przepraszam!- Excuse me!
Miłego dnia- Have a nice day
Dziękuję- Thank you
Szcześliwej podróży- Have a nice trip

III.

1.  „Żywy zegar”- zabawa dydaktyczno- ruchowa.
 
N-l umieszcza w kole na dywanie kartki z cyframi 1-12. Chętne dz. zamieniają się we wskazówki zegara. N-l podaje godzinę, a dz. muszą się ułożyć w taki sposób, aby wskazywały podaną przez n-la godzinę.
zdjęcie z internetu
2. Zabawy dowolne na kocyku europejskim, przy wykorzystaniu elementów z gry "Mieszkańcy świata".


Kocyk zrobiłam w wakacje, podczas urlopowego lenistwa. W końcu się do czegoś przydał! ;)

Grę " Mieszkańcy świata" posegregowałam dz. na państwa europejski i resztę świata. Musiały one dobrać do siebie puzzle przedstawiające dane państwo, odszukać nazwę państwa na mapie, a następnie odszukać kontur panstwa na kocyku. Zaznaczyć kontur i puzzle danego państwa pineską, a następnie te pineski połączyć sznurkiem.







K. szuka napisu oznaczającego państwo, którego puzzle ułożyła
K. i Z. odczytują nazwy państw na mapie




D. porównuje nazwy państw- szuka tego, którego puzzle ułożył



W międzyczasie, inne Boberki wznosiły Wieżę Eiffla  ;)


Pomoce do pobrania:



A pod poniższymi linkami znajdziecie kraje, które już odwiedziliśmy :

Niemcy:



 Włochy:





3 komentarze:

  1. Fantastyczne a ten zegarmistrz bomba szkoda że mam tylko córeczke wielu zabaw zrobić się nie da ale zmodyfikujemy super ciekawostki oba kraje nam bliskie

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczne a ten zegarmistrz bomba szkoda że mam tylko córeczke wielu zabaw zrobić się nie da ale zmodyfikujemy super ciekawostki oba kraje nam bliskie

    OdpowiedzUsuń
  3. W jakim programie tworzyła Pani bilety lotnicze?

    OdpowiedzUsuń