Współpraca

poniedziałek, 16 maja 2016

Podróż do Włoch - konspekt zajęć w przedszkolu

Nasza propozycja zajęć, pozwalających poznać niektóre z państw Unii Europejskiej. 

Podróż po Europie
  Dzień 3: Włochy (Rzym- Koloseum)

I.
1.  „Ukryty zegarek”- zabawa rozwijająca zmysł słuchu.
Dzieci siedzą tyłem do nauczyciela, który chowa budzik w różnych miejscach sali. Kiedy budzik zaczyna dzwonić, dzieci rozchodzą się i próbują zlokalizować miejsce, z którego dochodzi dźwięk. Po odszukaniu budzika określają, gdzie był schowany (stosując określenia: za, nad, pod, obok. W razie trudności nauczyciel naprowadza, mówiąc np.: Budzik był schowany na półce, obok lalki, nad klockami).

2. Zabawy dowolne na kocyku europejskim.
Więcej o kocyku i grze znajdziecie TUTAJ.

II.
1.  Przygotowanie do podróży
- wydanie paszportów i biletów


2. Odprawa pasażerska
Dz. ustawiają się w kolejce, by wejść na pokład samolotu. Każdy pasażer zajmuje swoje miejsce w samolocie ( dz. stają w rozsypce na dywanie).
 
3. „Samoloty” - zabawa muzyczno- ruchowa wg Klanzy.
 


4. Przystanek Rzym- Włochy.
- wbicie pieczątek do paszportów- narysowanie flagi i wpisanie przez dz. nazwy odwiedzanego kraju.

5. Wysłuchanie wiersza „Poznajemy Włochy” I. Oniszczuk

I. W buciku mieszkają,
auta produkują.
Z potraw rożnych słyną,
makaron gotują.

Niechaj żyją Włochy
niech żyje makaron.
Niech żyje spaghetti,
które wszyscy znają
 
Oprócz makaronu                  
ciasto wyrabiają.                               
Potem z niego pieką                         
pizzę doskonałą.                                

Słońce u nich świeci
prawie przez rok cały.
Piękne czyste morze
ma kraj ten wspaniały. 
 
6. Wysłuchanie ciekawostek nt. Włoch:

-Włochy, które słyną z produkcji najlepszych butów na świecie są krajem w kształcie buta.
-We Włoszech wynaleziono termometr, fortepian, baterie, lody, okulary, ekspres do kawy, telefon.
-Wszystkie włoskie słowa kończą się samogłoską.
-W 1860 roku w Neapolu wynaleziono pizze.
-Makaron wcale nie pochodzi z Włoch, ale to właśnie we Włoszech je się go najwięcej: gwałtowny wzrost spożycia tego produktu datowany jest na czasy napoleońskie. Wówczas to słynny francuski przywódca w okresie kryzysu postanowił nakarmić makaronem głodny lud.

7. 
Zapoznanie z wybranymi zwrotami po Włosku:
Si - tak [si]
No - nie [no]
Grazie - dziękuję [gracje]
Per favore - proszę (gdy o coś prosimy) [per fawore]
Buongiorno - dzień dobry [błondżorno]
Arrivederci - do widzenia [arriwederci]
Buonasera - dobry wieczór [błonasera]
Buonanotte - dobranoc [błonanotte]
Ciao - cześć [ciao]
Scusa/Scusi - przepraszam (gdy chcemy się usprawiedliwić/gdy jest nam przykro) [skuza/skuzi] 

8. Wycieczka do pizzerii 
-Zapoznanie ze specyfiką zawodu pizzermana.
-Zapoznanie z etapami powstawania pizzy.
-Rozwijanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w stosunku do osoby dorosłej.
-Ćwiczenie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym.
-Stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków.














9. Wycieczka do Koloseum
Koloseum to potężna budowla o owalnym kształcie przeznaczona na igrzyska, które obejmowały zapasy, walki gladiatorów, walki z dzikimi zwierzętami oraz bitwy morskie, tzw. naumachie.
 
10. „Koloseum z pudełek po zapałkach”
Wznoszenie budowli z pustych pudełek po zapałkach- sklejanie ich, malowanie













11.  Wysłuchanie piosenki "Włoskie wakacje"



12. Obiad- zapoznanie z kolejnym włoskim daniem: makaronem spaghetti.
Ćwiczenia w nawijaniu makaronu na widelec.
Akurat mieliśmy takie szczęście, że na obiad tego dnia było spaghetti :D Mogliśmy zatem zasmakować kolejnej włoskiej potrawy i przy okazji poćwiczyć naszą motorykę małą :)
 





III.
1. „Włoska pizza”- zabawa według M. Bogdanowicz.
Dzieci dobierają się parami: 

Najpierw sypiemy mąkę,
(jedno z nich leży na brzuchu, drugie  przebiera po jego plecach opuszkami  palców obu dłoni), zgarniamy ją,
(brzegami obu dłoni wykonuje ruchy zgarniające), 
lejemy oliwę,
(rysuje palcem linię falistą, począwszy  od karku aż do dolnej części pleców),
dodajemy szczyptę soli,
(lekko je szczypie),
no… może dwie, trzy.   
Wyrabiamy ciasto,

(ugniata z wyczuciem boki)
wałkujemy,
(wodzi dłonią zwiniętą w pięści po jego  plecach w górę i w dół),
wygładzamy placek
(gładzi plecy),
 i na wierzchu kładziemy:  pomidory, 
(delikatnie stuka dłońmi złożonymi  w miseczki),
krążki cebuli, kreśli kółka, oliwki,
(naciska palcem w kilku miejscach),
posypujemy serem (parmezanem, mozzarellą)
(szybko muska po plecach opuszkami palców obu dłoni),
 i… buch! do pieca.
(uderza lekko dłońmi),
Wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata, … a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze  będą kawałki pizzy),
(kroi plecy brzegiem dłoni),
polewamy keczupem 
(kreśli palcem na plecach linię  z pętelkami),
 i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.
(głaszcze plecy).

I propozycje, których nie udało nam się zrealizować :(

2. „Makaronowe kompozycje”-  zabawa rozwijająca inwencję twórczą
Chętne dzieci układają  z makaronu o różnych kształtach wzory według własnych pomysłów. Segregują makaron według kształtu do odpowiednich pojemników.

źródło:http://www.mamadomowa.pl/2013/10/makaronowe-rysunki.html
3.„ Makaronowe manipulacje”- zabawa sensoryczna.
N-l daje dz. dużą miskę z makaronem spaghetti, zabarwionym na różne kolory.
Dz. do woli „przelewają” makaron między palcami.
Następnie wręcza dz. szczypce wykonane z pałeczek i klamerek, i zachęca dz. do posegregowania nitek ze wglądu na kolor. 

źródło: http://balonowa33.blogspot.com/2014/10/kolorowe-spaghetti.html
**********************************************************************************
A pod poniższymi linkami znajdziecie kraje, które odwiedziliśmy wcześniej:







www.facebook.com/BoberkowyWorld/

2 komentarze:

  1. Świetne:) ciekawe pomysły, koloseum cudne!
    Dorzucę jednak "trzy grosze", skąd się wzięła informacja w ciekawostkach, że we Włoszech nie ma przedszkoli? Jak najbardziej są przedszkola i żłobki. Przedszkole to asilo, żłobek - asilo nido

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawostki znalazłam na jednej ze stron, która "podobno" specjalizuje się w zbieraniu takowych informacji o danych krajach,. Widać, nie najlepiej im to wychodzi ;) dziękuję za uwagę, już nanoszę poprawki :)

      Usuń