Współpraca

sobota, 10 marca 2018

Zabawy z lodem i śniegiem- zajęcia dydaktyczne, kulinarne i eksperymenty dla przedszkolaków

Kolejna dawka obiecanych konspektów z naszych zimowych zajęć :)
Tym razem coś lodowatego i puszystego!



LÓD

1. "Kostki lodu"- zabawa badawcza. (Przewodnik Tropiciele, cz. 1, s. 225)
Wielozmysłowe badanie właściwości lodu.

N-l rozdaje dzieciom miseczki z kostkami lodu. Dzieci próbują ustalić, skąd bierze się lód (burza mózgów). Przedszkolaki  oglądają kostki lodu, wąchają, badają co się z nimi dzieje, gdy trzymamy go w ręku. Smakują i starają się wyciągnąć wnioski wnioski- lód to zamarznięta woda.




2. "Co się szybciej rozpuści?"- eksperyment
Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków na podstawie obserwacji.

N-l prosi, by dzieci odłożyły miseczki z kostkami lodu na nienasłoneczniony stolik. Sam, wkłada do pojemnika kilka kostek lodu i kładzie na kaloryfer. Po niedługim czasie, dzieci obserwują co się stało z kostkami ze stolika i z kaloryfera. Wspólnie próbują ustalić, dlaczego kostki z kaloryfera szybciej się roztopiły i zamieniły w wodę.





3. "Jak powstaje lód?"- eksperyment. 
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

Nauczyciel zalewa formy wodą. Zaprasza dzieci do kuchni i wkłada jedną formę do zamrażalki, a druga do lodówki. Po obiedzie, dz. wraz z n-lem wyciągają formy i określają, co stało się z wodą, która była w zamrażalce a co z ta, która znajdowała się w lodówce. N-l wyjaśnia, że woda zamienia się w lód wtedy, kiedy są bardzo niskie temperatury. W lodówce jest co prawda zimno, ale nie tak jak w zamrażalce, w której to dopiero woda zmienia swój stan skupienia.



4. "Lód"- ćwiczenia grafomotoryczne do wierszyka A. Maćkowiaka (Tropiciele Czterolatek, Przewodnik cz. w, s. 224)
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej


Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki na których znajduje się lód do rysowania po śladzie ( ja sama wykropkowałam kształt loda i skserowałam dola wszystkich dzieci). N-l odczytuje treść wiersza i prosi, by powiedziały z jakich figur geometrycznych powstał lód. Podczas drugiego czytania wiersza prosi, by palcem rysowały kształt loda po śladzie. Podczas trzeciego czytania, dzieci rysują lody mazakami.

Czy chcesz loda narysować? Trudność to niewielka.
Zaczynamy od trójkąta, czyli od wafelka.
Potem kółka rysujemy- to gałki lodowe.
Dwa czerwone to wiśniowe, białe- bananowe.

 5. "Lody owocowe"- zajęcia kulinarne.

Dzieci otrzymują talerzyki, plastikowe noże i połówki banana. Gdy dzieci kroją banany, nauczyciel miksuje odmrożone wiśnie. Miksowanie bananów, zalewanie lodowych form. Włożenie ich do zamrażalki. Konsumpcja lodów na podwieczorek dnia następnego.








6. "Lody"- praca z książką 
Kolorowanie wg kodu.




ŚNIEG

1. "Śnieg"- słuchanie wiersza L. J. Kerna

Czy wam nie przyszło nigdy do głowy,
że śnieg powinien być kolorowy?
Albo zielony, albo czerwony,
liliowy albo beż.

Śnieg ten lepiłoby się wspaniale,
a bałwan biały nie byłby, ale
albo zielony, albo czerwony,
liliowy albo beż.

Śnieżki tak samo w zimowej porze
byłyby wtedy w jakimś kolorze:
albo zielone, albo czerwone,
liliowe albo beż.

Bardzo kolory by się przydały,
a tu tymczasem wciąż pada biały,
biały bielutki, miękki mięciutki,
świeży, świeżutki śnieg.

2. "Jaki może być śnieg?"- zabawa słownikowa.
Dobieranie zdrobnień do określonych słów.

biały- bielutki
miękki- mięciutki
świeży- świeżutki
ciepły- cieplutki
miły- milutki
ładny- ładniutki
krótki- króciutki
cichy- cichutki
cichy- cichutki
lekki- leciutki

( Przewodnik Tropiciele Czterolatek, cz. 1, s. 222)

3. "Jaki jest śnieg?"- zabawy badawcze. 

Ze względu na brak śniegu za oknem, ominęliśmy ten etap zajęć i przeszliśmy od razu do następnego.

4. "Sztuczny śnieg"- eksperyment z wykorzystaniem pieluszek dla dzieci.
Rozwijanie doznań sensorycznych.

Już jakiś czas temu natrafiłam na ten sposób wytworzenia sztucznego śniegu. Niestety, był on bardzo krytykowany jeśli chodzi o zabawę nim przez dzieci. Ale skoro moje guru blogowe, pani Ewa Wojtan z Moje Dzieci Kreatywnie nie bała się dać swoim pociechom tej mikstury do zabawy, to ja także zaryzykowałam ;)

Trzeba jednak pamiętać i zaznaczać to dzieciom najczęściej jak się da, że po każdej zabawie tym sztucznym śniegiem, należy dokładnie umyć ręce i po żadnym pozorem nie można w trakcie zabawy wkładać rąk do buzi! Moje przedszkolaki wzięły sobie owe wskazówki do serca i nawet podczas zabawy w domu przekazywały je rodzicom :D

Dokładny opis wykonania śniegu znajdziecie TUTAJ 

A zobaczcie, jak moje Jeżyki się bawiły tą fantastyczną masą plastyczną :D
Musze zaznaczyć, że po zalaniu wodą pieluszek, dzieci dotykały ich i określały jakie są (czyli twarde!), po czym odcięłam każdemu górną część pieluszki a przedszkolaki wyciskały z jej wnętrza "śnieg" :) Jeżyki określały swoje doznania zmysłowe w kontakcie ze sztucznym śniegiem i bawiły się nim jak prawdziwym (lepiły kule, próbowały ulepić bałwanka, itp.)






Następnie, dodałam każdemu wybrany kolor sypkiego brokatu i po wymieszaniu go ze śniegiem nakładały masę do kubeczków. A kubeczki powędrowały do Jeżykowych domków :D




Zajęcia zostały przeprowadzone w NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU CIUCIUBABKA W KATOWICACH


Co prawda okres zimowy już praktycznie za nami,
ale powyższe propozycje możecie śmiało wykorzystać w następnym roku lub podczas wakacji ;)
Poniżej znajdziecie inne posty z lodami w roli głównej, być może się przydadzą :)
Zabawy z latem
Lodowe szaleństwo
Lodziarnia- zabawa tematyczna i praca plastyczna
Zabawy z lodami


1 komentarz:

  1. Dziękuję za ciekawe pomysły :) Ze swojej strony mogę dodać jeszcze jeden - świetnie się sprawdził w mojej grupie https://misiowagromadka.blogspot.com/2018/03/lodowe-kule.html
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń