Współpraca

niedziela, 14 kwietnia 2019

Zwierzęta wiejskie - zabawa w kodowanie. Scenariusz zajęć przedszkolnych

Tym razem, chcę się podzielić z Wami pełnym scenariuszem na zajęcia z wykorzystaniem kodowania.
Powstał on na potrzeby zajęć otwartych dla rodziców, 
które obserwowane były także przez panią dyrektor.
Zajęcia okazały się wielkim sukcesem, dlatego z czystym sumieniem mogę Wam polecić wykorzystanie tego gotowego scenariusza w Waszych grupach.
Zaznaczyć muszę jednak, że nie sprawdzi się on, jeśli wcześniej nie wprowadzicie podobnych zabaw z kodowaniem ;)
Ja zrobiłam to przy okazji omawiania tematyki związanej z wiosną. 
Konspekt do tych zajęć znajdziecie TUTAJ.


                                                                         Scenariusz zajęć przedszkolnych


Prowadząca: mgr Agata Bober
Data: 11. 04. 19 r.
Grupa wiekowa: 3 latki
Temat kompleksowy: Wiosna na wsi
Temat zajęć: Domy zwierząt wiejskich

Treści programowe:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych; (I 5)
- rozstaje się z rodzicami bez lęku; ( II 5)
- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania; (III 4)
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie; (IV 2)
- odpowiada na pytania, recytuje wierszyki, rozwiązuje zagadki; (IV 5)
- eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, reaguje na sygnały; (IV 7)
- wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom; (IV 11)
- odtwarza układy przedmiotów; (IV 12)
- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt; (IV 18)

Cel główny:
- wdrażanie elementarnych podstaw programowania

Cele ogólne:
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie możliwości językowych dzieci,
- kształtowanie umiejętności wiązania opisu słownego z postacią,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie sprawności rąk.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozpoznaje zwierzęta wiejskie przedstawione na obrazkach,
- słucha z uwagą czytanego tekstu,
- odpowiada na pytania dotyczące wiersza,
- dzieli nazwy zwierząt na sylaby,
- naśladuje odgłosy zwierząt,
- rozwiązuje zagadki dotyczące zwierząt,
- umieszcza na planszy obrazki zwierząt zgodnie z podanym kodem,
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- przykleja gotowe elementy tworząc głowę świni, konia, krowy, kury.

Metody pracy:
- słowna
- oglądowa
- czynna - kodowanie
- zabawowa

Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna

Pomoce dydaktyczne:
- nośnik z piosenkami: „Chodźcie wszyscy tu do koła”, „Dzień dobry dzieci”, ”Raba, raba”, „Pewien rolnik farmę miał”; treść wiersza „Na wsi”; treści zagadek o zwierzętach; plansze do kodowania; paski pianki kreatywnej; obrazki z koniem, świnią, kurą- duże i małe; 4 koła hula-hop; ilustracje kurnika, stajni, chlewika; opaski na ręce; papierowe talerzyk; wycięte ryjki, uszy, dzioby, nogi,

Literatura:
- „Zabawy, teksty literackie i inscenizacje” A. Bober, E. Brzyszcz, Grupa MAC S.A 2018

Przebieg zajęć:

1. „Chodźcie wszyscy tu do koła”- zabawa muzyczna.
Nauczyciel odtwarza piosenkę w trakcie której, dzieci formują koło.

Chodźcie do mnie dzieci, bawić się wesoło-
Złapmy się za ręce i utwórzmy koło.


2. „Dzień dobry dzieci”- zabawa powitalna

Dzień dobry dzieci         dzieci machają do siebie
Słonko dla was świeci    podnoszenie dłoni do góry, wkręcanie żarówek
Ptaszek cicho śpiewa     uderzające palce- dziubek z dłoni 
Kołyszą się drzewa        ręce w górę i machanie nimi na boki
Chmurka na niebie         podnoszenie reki do góry i wskazywanie nieba
Macha dziś do ciebie     dzieci machają do siebie
Wiatr leniwie wieje        podnoszenie rąk do góry i machanie nimi na boki
Motylek się śmieje         kreślenie uśmiechu na swojej twarzy palcem

3. „Na wsi”- wiersz  A. Bober

Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Maja ją także zwierzęta. Uwierzycie?
I w swoich domach kochają się niesamowicie.
W stajni koniki,
Świnki w chlewiku,
W oborze krówki,
A kury w kurniku.
Wszystkie te zwierzęta na wsi mieszkają,
Jedzą, pracują i odpoczywają.
Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
pilnuje, czy niczego im nie brakuje.


4. Rozmowa na podstawie wiersza, kierowana pytaniami nauczyciela.

- O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?- dzielenie nazw zwierząt na sylaby.
- Jak nazywa się dom konia, świni, kury? – dzielenie nazw na sylaby
- Jak nazywa się miejsce, gdzie znajdują się wszystkie te zwierzęta i ich domy?
- Kto opiekuje się tymi zwierzętami?

5. „Raba, raba”- zabawa ruchowo-naśladowcza

Dzieci stoją w kole:

Rama, raba                                 2 klaśnięcia w dłonie
dyc, dyc, dyc                               3 uderzenia w kolana
Skacze koń przez płotki, hyc!     wysokie podskoki
Ribi, ribi                                      2 klaśnięcia w dłonie
cza, cza, cza                                3 uderzenia w kolana
Krowa czarne łaty ma.                dotykanie się dłońmi po całym ciele, od głowy do stóp
Rubu, rubu                                  2 klaśnięcia w dłonie
fi, fi, fi                                         3 uderzenia w kolana
Mała świnka robi kwi!                kucanie i formowanie z dłoni koła-ryjka, przykładanie go do ust
Rebe, rebe                                   2 klaśnięcia w dłonie
tyku, tyku                                     2 uderzenia w kolana
kogut pieje kukuryku!                 stanie na jednej nodze z rozłożonymi rękoma

6. „Domy dla zwierząt”- zabawa dydaktyczna z planszą do kodowania.

Nauczyciel rozdaje dzieciom dwa paski pianki kreatywne i plansze do kodowania z przyklejonymi za pomocą gumy mocującej obrazkami: konia, świni, kury i j, po czym prezentuje swoją planszę, umieszczoną na tablicy.
Informuje dzieci, że wcielą się teraz w postać rolnika, który musi zaplanować budowę domków dla swoich zwierząt. Prosi, by wyobraziły sobie, że plansza to mapa gospodarstwa wiejskiego. Trzeba na niej zaznaczyć miejsca, w których rolnik postawi stajnię, chlewnię i kurnik. Jednak nie może tego zrobić tak po prostu. Rolnik musi to zrobić stosując się do wskazówek.
Nauczyciel prosi jedno dziecko, by wylosowało zagadkę, która wskaże dla którego zwierzęcia będziemy planować stawianie domu. Po odgadnięciu przez dzieci zagadki, n-l umieszcza nad swoją planszą obrazek z postacią tego zwierzęcia i prosi kolejne dziecko, by z "Magicznego worka" wylosowało instrukcję. Tę instrukcję umieszcza obok obrazka zwierzęcia z zagadki.


Dom dla koni, czyli stajnię musimy postawić na miejscu, którą wskazuje nam ta instrukcja.
Zobaczcie, pierwszy pasek kładziemy wzdłuż pół, które mają ile kropeczek?
- dzieci odpowiadają.
Połóżcie zatem pasek wzdłuż pól z jedną kropeczką.
Drugi pasek, kładziemy w poprzek pól, które mają kolor jaki?
- dzieci odpowiadają.
Połóżcie zatem drugi pasek w poprzek pól z niebieską plamką.
Teraz spróbujcie wskazać miejsce, w którym te dwa paski się przecinają.
Pole, pod przecinającymi się paskami to miejsce na którym postawimy stajnię.
Nauczyciel umieszcza na swojej macie, w odpowiednim miejscu obrazek konia. 
Zdejmijcie paski z maty i umieśćcie na wskazanym polu swój obrazek z koniem. 


Następnie dzieci rozwiązują kolejne zagadki i schemat się powtarza.
Trzecie zwierzę, dzieci próbują już umieścić zgodnie z instrukcją, samodzielnie.
Gdy wszyscy już wykonają swoje zadanie, n-l wykonuje je na swojej macie i sprawdza, jak poszło dzieciom.


Zagadki dotyczące zwierząt umieszczanych na planszy do kodowania:

Ma grzywę i ogon,
w stajni mieszka sobie.
O kim opowiadam?
Kto mi odpowie?
(koń)

Lubi głośno pogdakać
kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką
. (kura)

Bawię się w błocie,
mówię: „Kwiku, kwiku”.
Jestem różowiutka
i mieszkam w chlewiku.
(świnia)

7. „Zwierzęta do swych domków”- zabawa ruchowa..

Na dywanie n-l rozkłada koła hula-hop, a wewnątrz nich umieszcza obrazki stajni, chlewika, kurnikai budy dla psa (zmyłka).
Rozdaj dzieciom opaski z obrazkami konia, świni, kury, przy okazji prosząc, by wydało odgłos naśladujący zwierzę z opaski.
Podczas odtwarzania piosenki „Pewien rolnik farmę miał”, dzieci poruszają się swobodnie po sali.
Na pauzę w muzyce i hasło "Zwierzęta do swoich domków", muszą szybko ustawić wokół obręczy z domkiem, odpowiadającym zwierzętom.
Następnie dzieci nazywają domy swoich zwierząt. Podczas powtórzeń zabawy dzieci zamieniają się obrazkami zwierząt.

*Najlepiej, gdy obrazki przymocowane są do opasek za pomocą rzepa na kleju. Wtedy sprawniej wychodzi zamiana obrazkami.

8. „ Świnka, kurka, koń i krowa”- praca plastyczna


Naklejanie gotowych elementów na pomalowane na wcześniejszych zajęciach, papierowe talerzyki.


9. Podziękowanie za zajęcia.

 ***

Jeśli jesteście zainteresowani otrzymaniem pomocy do zajęć do samodzielnego wydruku, tj:
- mini-mat dla dzieci:
- zestawu zwierząt do umieszczenia na matach dla dzieci i na opaskach
- instrukcji z kodami
- zestawu zwierząt do umieszczenia na macie dla n-la 
(druk x2- do umieszczenia na pasku maty i w kodzie nad matą)
dajcie znać pod postem reklamującym ten wpis na FB.
Jeśli nie macie konta na Facebooku, napiszcie wiadomość
  poprzez formularz kontaktowy znajdujący się na blogu.
W wiadomości zwrotnej otrzymacie link, pod którym znajdują się wymienione pomoce do pobrania 

***
Poniżej znajdziecie elementy składowe postaci zwierząt z pracy plastycznej,
które możecie wydrukować :)

świnka

koń

krowa 1
krowa 2

kura
Będę bardzo wdzięczna za wszelkie uwagi i komentarze do scenariusza :) <3

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz