Współpraca

niedziela, 30 sierpnia 2020

Tablica sprawności - alternatywa dla standardowego systemu motywacyjnego w przedszkolu

Już kilka lat temu, zaczęłam tworzyć pomoce do realizacji tego pomysłu. Jednak z niewyjaśnionych przyczyn zarzuciłam to. 

I dokładnie na początku tego tygodnia, odnalazłam w czeluściach swojego komputera pliki z tablicą i postanowiłam ją dopracować tak, by idealnie pasowała do tego, co zamierzałam wprowadzić w tym roku w swojej grupie. 

Kontynuując realizację autorskiego programu edukacyjno-wychowawczego "W Krainie Zachowań", chciałam skupić się tym razem na zasadach i normach dotyczących funkcjonowania w grupie i społeczności przedszkolnej.
 
Ciekawym sposobem na kształtowanie właściwej postawy społecznej oraz na rozwijanie moralności dziecka, jest wykorzystanie elementów metodyki zuchowej.

Mimo, iż nigdy nie należałam do społeczności harcerskiej, zawsze fascynowały mnie zuchowe metody stosowane w pracy z dziećmi.

W okresie studiów miałam koleżanki, które podczas praktyk czy ćwiczeń, prezentowały znane z czasów przynależności do harcerstwa, gry i zabawy. 

Oczywiście, zawsze można było poszukać takowych gier i zabaw w podręcznikach czy Internecie, ale suche odtwarzanie czegoś, co się przeczytało, nigdy nie będzie tak wartościowe jak bazowanie na osobistych doświadczeniach.

Jednak pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć i czasami trzeba skorzystać z "suchych" opracowań.

Nie byłabym sobą, gdyby wspominki czasów studenckich spowodowały, że zacznę jedynie wertować publikacje dotyczące interesujących mnie zagadnień. Nie jestem fanką odtwórczości. Zdecydowanie wolę modyfikować wszystko, co mnie zainteresuje tak, by móc to realizować zgodnie z zapotrzebowaniem moich podopiecznych. 

I choć znane i popularne zdobywanie sprawności harcerskich już od dłuższego czasu funkcjonuje w przestrzeni szkolno-przedszkolnej, ja postanowiłam odejść od standardowych odznak przyrodniczo-techniczno-społecznych i skupić się głównie na tych ostatnich.

Wiadomym jest, że powinniśmy stosować w stosunku do dziecka indywidualne podejście. Nie wszyscy bowiem, zarówno dzieci jak i dorośli, jesteśmy tacy sami i tego samego potrzebujemy, by móc być sobą i móc spełniać się w środowiskach społecznych, do których należymy.

Jednak indywidualne podejście to jedno, a umiejętność stosowania się do ogólnie obowiązujących norm i zasad to drugie.

Jedna i druga kwestia jest niezwykle ważna. 

Dzięki pierwszej, staramy się zrozumieć drugiego człowieka, pomóc mu rozwijać swoje zainteresowania, pasje - bez zbędnego krytycyzmu.

Nie oznacza to jednak, że musimy się godzić na zachowania, które może i wynikają ze specyficznych cech charakteru, ale jednocześnie stawiają nas czy innych w niekomfortowej sytuacji.

Dlatego tak ważne jest wytyczanie granic, stosowanie się do obowiązujących w danym miejscu czy społeczności "przepisów".

Tak jak każdy z nas ma prawo do tego, by być innym, wyjątkowym i autonomicznym, tak też wszyscy mamy obowiązek przestrzegania norm i zasad, dzięki którym możemy zgodnie i bezpiecznie funkcjonować.

A, że wszystko zaczyna się od przedszkola.... :)

Kiedy, jak nie na początkowym etapie edukacji dzieci, możemy wykształcić umiejętności, dzięki którym nasi podopieczni staną się wartościowymi członkami społeczeństwa :) 

Odchodząc od standardowego systemu oceniania  (który małymi krokami odchodzi do lamusa), postanowiłam w tym roku wprowadzić możliwość zdobywania umiejętności, które bezpośrednio nawiązują do stosowanego przeze mnie od lat  Kodeksu Przedszkolaka.

Dzięki temu, wilk będzie syty i owca cała ;)

Ja postawię na realizowanie swoich zamierzeń wychowawczych, a dzieci będą miały satysfakcję z tego, że czegoś się nauczyły (lub doskonaliły) i coś zdobyły.

Jednak, by nie zanudzać Was dalszymi wywodami, przejdę do prezentacji i omówienia wspomnianej Tablicy Sprawności :D

Cała, surowa tablica prezentuje się jak na powyższym zdjęciu.

Składa się ona z 9 pól, z których każde umieszczone jest na kartce formatu A4. Po zalaminowaniu, wycięciu i sklejeniu taśmą wszystkich kawałków, powstaje nam plansza o wymiarach 72 cm x 57cm.

Musze przyznać, że sama nie spodziewałam się, że będzie aż taka duża ;) 


Plansza posiada miejsca na :

- umieszczenie napisów z nazwami miesięcy, w których dane sprawności będziemy rozwijać 

 - ikoniczne prezentacji rozwijanych sprawności

- wpisanie imion dzieci

-  zaznaczanie zdobycia sprawności.

Ja zaplanowałam sobie następujące wykorzystanie tablicy:

- w każdym miesiącu będziemy rozwijać dwie sprawności, bezpośrednio nawiązujące do naszego Kodeksu Przedszkolaka ( 1 sprawność na 2 tygodnie ),

- za pomocą kulki zielonej plasteliny, będę zaznaczała zdobycie przez dziecko danej sprawności, 

- pod koniec miesiąca będę wręczała odznaki dzieciom, którym udało się zdobyć sprawności zaplanowane na dany miesiąc. 

Do tego można wykorzystać grafiki z "Legendy sprawności",



 lub wykonać medale, które zawierają grafikę i podpis z wspomnianej legendy. 

Przykładowe 4 medale są możliwe do pobrania wraz z wszystkimi materiałami do tablicy. Załączyłam również obraz png odznaki, któremu w programie Paint można zmienić kolor i w który można wkleić obrazek z legendy sprawności (wystarczy obrazki z legendy np. otworzyć w programie Paint, zaznaczyć obraz i skopiować).

- na koniec semestru zobaczę, które sprawności mają najmniej zaznaczeń i w wolnym czasie będziemy je ćwiczyć.

Grafik, które prezentują dane sprawności jest 18. Wychodzi zatem, że będziemy wszystkie sprawności rozwijać na przestrzeni 9 miesięcy. Celowo nie dobiłam do 10, bo chciałam zostawić sobie furtkę w postaci jednego wolnego miesiąca (czerwca). 

Można także śmiało rozpocząć zabawę z Tablicą od października, gdyby np. grupa przedszkolaków była nowa i należałoby się skupić na adaptacji dzieci.

Wszystko zależy od Was i potrzeb Waszej grupy :)

By pomóc w realizacji danych sprawności, jak wspomniałam wcześniej, będę korzystała z założeń programu "W Krainie Zachowań". W miarę możliwości, sama będę tworzyła opracowania do danego tematu (w tym opowiadania czy wierszyki), ale że w tym roku daję sobie więcej wolnego od dodatkowej pracy, chcę w dużej mierze korzystać z zasobów Internetu.

Jeśli ktoś chciałby sięgnąć do zeszłorocznych tematów związanych z "Krainą Zachowań", to niestety muszę Was zmartwić, gdyż nie są one już dostępne na blogu. Jednak nie oznacza to, że już na zawsze pożegnaliśmy się z tym cyklem ;)  Jak tylko powróci, na pewno Was o tym poinformuję :)

A póki co, jestem ciekawa Waszych opinii na temat "Tablicy sprawności".

Aaa, i gdyby ktoś z Was chciał wejść w posiadanie 13 stronicowego pliku zawierającego: karty do stworzenia tablicy, obrazki ze sprawnościami, legendę sprawności/odznaki, nazwy miesięcy

wystarczy, że wejdziecie TUTAJ


9 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi się ten pomysł, zwłaszcza, że przypomniał mi czasy gdy byłam drużynową harcerską i dzieciaki na obozach zdobywały różnorodne sprawności. A właśnie, w tym roku w planie rocznym naszego przedszkola umieściłyśmy podobne zadanie do realizacji w poszczególnych grupach, więc Twój pomysł to strzał w dziesiątkę. Gdybym mogła prosić o przesłanie linku do materiałów to będę wdzięczna.Pozdrawiam Ania z Krakowa. Aha Twój blog jest niezwykłą kopalnią pomysłów. Gratuluję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Aniu i cieszę się, że pomysł przypadł Ci do gustu <3 Wyślij mi proszę wiadomość poprzez formularz kontaktowy, to prześlę Ci pliki :) Pozdrawiam !

      Usuń
  2. Witam
    Wspaniały pomysł z tą tablicą motywacyjną. Właśnie szukam inspiracji na taką tablicę, gdyż mam dość głośną grupę i chcę ją bardziej zmotywować do pracy oraz zdyscyplinować. Bardzo proszę o możliwość przesłania plików z tą tematyką.
    Pozdrawiam serdecznie .

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł! Najbardziej podoba mi się to, że w ten sposób modelujemy zachowania dzieci w sposób pozytywny, a nie za pomocą nakazów i zakazów. Poza tym uzyskiwanie kolejnych sprawności na pewno jest dla dzieci bardzo motywujące. Zastanawiam się tylko, kiedy uznajemy, że dziecko osiągnęło daną sprawność, no bo przecież po jednorazowym pożądanym zachowaniu nie przylepimy mu zielonej plastelinowej kulki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czas przeznaczony na zdobycie sprawności wynosi 2 tygodnie. Wtedy obserwujemy zachowania dzieci, odnoszące się do danej sprawności. Następnie, pod koniec trwania obserwacji (czyli po 2 tygodniach od wprowadzenia tematu danej sprawności), spotykamy się na "naradzie" i wspólnie ustalamy przyznanie odznaki lub odraczamy to do czasu, aż dana sprawność zostanie opanowania :)

      Usuń
  4. Świetny pomysł. Gratuluję kreatywności i jestem wdzięczna za gotowość dzielenia się swoimi pomysłami i ciężką pracą... Poproszę o linka do materiałów, chętnie skorzystam w swojej grupie z tego pomysłu

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna alternatywa systemu motywującego! Chętnie skorzystam.🙂Proszę o materiały.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł - myślę, że taką tablicę można wykorzystać również w domu. Pamiętam, że gdy chodziłam do podstawówki, to w drugiej klasie testowano system słoneczek i chmurek (nie pamiętam dokładnie, ale chyba każda ocena posiadała swój odpowiednik graficzny). Za sprawdzian nie dostawało się 6-tki, tylko uśmiechnięte słoneczko :) Każde dziecko nosiło ze sobą taką planszę, gdzie sobie rysowało "ocenę", aby pokazać w domu rodzicom. Nie wiem dlaczego, ale w trzeciej klasie wróciły już oceny liczbowe.

    OdpowiedzUsuń
  7. mozna prosic o przeslanie materialow na maila beta2003@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń