Nasze miasto, Ruda Śląska z licznych kopalń była znana.
Choćich było kiedyś więcej, dziś została jedna sama,
która składa się z trzech innych - dziś je odwiedzimy.
Więc szykujcie się do drogi, już do nich pędzimy!
Choćich było kiedyś więcej, dziś została jedna sama,
która składa się z trzech innych - dziś je odwiedzimy.
Więc szykujcie się do drogi, już do nich pędzimy!
A. Bober
Przedszkolaku, przypomnij jak nazywa się kraj w którym mieszkamy?
A jak nazywa się nasz region?
A czy pamiętasz jak nazywa się miasto w którym mieszkasz?
Posłuchajcie zagadki:
Krótką zagadkę mam rymowaną:
Jakie to miasto, gdzie budzę się rano?
Żeby było łatwo, kilka podpowiedzi.
Czujesz się tu super, bo wspaniali sąsiedzi.
W centrum budynków jest nie do zliczenia,
i rynek piękny jak Twoje marzenia.
Tu jest cudownie i nie panuje nuda,
bo to moje miasto. To Śląska... (Ruda)
autor: Kamil Niciński
Nasze miasto, Ruda Śląska z licznych kopalń była znana.
Choć ich było kiedyś więcej, dziś została jedna sama,
która składa się z trzech innych - dziś je odwiedzimy.
Więc szykujcie się do drogi, już do nich pędzimy!
Przypomnijmy sobie:
- Co to jest kopalnia?
- Kto w niej pracuje?
- Co w niej wydobywają?
3. “Autobusem na Halembę”- zabawa do piosenki "Koła autobusu kręcą się".
4. “Hej w kopalni praca wre” - ilustracja ruchowa do piosenki "Hej w kopalni praca wre".
4. „W kopalni”- zabawy ruchowe wg B. Forma
Górnicy idą do pracy- marsz dzieci za prowadzącą.
Zjeżdżają windą pod ziemię - przejście do przysiadu.
5. "W kopalnianych korytarzach" - czołganie się przez tunel.
6. “Hulajnogą na Bielszowice” - zabawa z rekwizytem do piosenki "Hulajnoga"
Do zabawy możemy wykorzystać papierowe, prostokątne tacki :)
7. „Wagoniki wiozą węgiel” - zabawa ruchowa B. Forma.
Utworzenie pociągu.
Wypowiadanie głoski "puf, puf" oznacza przemieszczanie się po sali za prowadzącą.
Na hasło "wagoniki" tworzenie par, przejście do przysiadu, trzymanie się za ręce, twarze zwrócone do siebie.
"Wagoniki pełne węgla" - przejście powolne do stania.
Na hasło "wagoniki jadą" - jedno za drugim trzymając się za ręce biegną w wyznaczonym kierunku.
Utworzenie pociągu.
Wypowiadanie głoski "puf, puf" oznacza przemieszczanie się po sali za prowadzącą.
Na hasło "wagoniki" tworzenie par, przejście do przysiadu, trzymanie się za ręce, twarze zwrócone do siebie.
"Wagoniki pełne węgla" - przejście powolne do stania.
Na hasło "wagoniki jadą" - jedno za drugim trzymając się za ręce biegną w wyznaczonym kierunku.
8. "Węgielek do węgielka'- zabawa z elementem rzutu z wykorzystaniem gazet.
Dzieci gniotą kawałki gazet, po czym rzucają nimi do pudełka.
9. "Łyski i wagoniki" - zabawa sensoryczna.
Przed rozpoczęciem zabawy, przytaczamy dzieciom historie łyska z Pokładu Idy. Dotyczy ona dawnych zwyczajów ciągnięcia wagonów węgla przez konie. Ważnym elementem aspektem był fakt, iż z racji tego, że konie pracowały w ciemnościach, to z czasem ślepły. Dlatego w zabawie wykorzystujemy opaskę na oczy lub chustkę. Dzięki temu, w czasie "ciągnięcia wagoników", dzieci muszą wytężyć swoje pozostałe zmysły, by nie uderzyć "w ścianę kopalni".
10. “Taksówką “Autobusem na Pokój” - zabawa ruchowa do piosenki "Taxi".
N-l wybiera kierowców. Wręcza im krążki. Podczas refrenu piosenki, taksówkarze jeżdżą po ulicy (dywanie), a pozostałe dzieci poruszają się po jego obwodzie. Podczas trwania zwrotki, taksówka się zatrzymuje i wsiadają do niej pasażerowie (za każdym razem, gdy taksówka się zatrzymuje, może wsiąść jeden pasażer). Pasażerowie chwytają jedna ręką taksówkarza za ramię i "jeżdżą" z nim podczas trwania refrenu. Za kolejnym razem, drugie dziecko łapie jedną ręką za drugie, wolne ramie taksówkarza, a kolejni pasażerowie, łapią za ramiona kolegów przed sobą.
11. "Kopalnia Pokój - płonące hołdy"- ćwiczenia oddechowe i z el. równowagi.
Mimo, iż kopalnia nie działa, tzn nie pracują już w niej górnicy i nie wydobywają węgla, to dalej w szybach górniczych znajdują się resztki węgla, które potrafią się samozagrzewać, tzn. rozpalać, co powoduje gorącą temperaturę ziemi i wydzielanie się dymu. Pod żadnym pozorem nie powinno się przebywać w takim środowisku. Dlatego my postaramy się ominąć ten kopalniany teren i udać się do kolejnego przystanku naszej wycieczki.
Mimo, iż kopalnia nie działa, tzn nie pracują już w niej górnicy i nie wydobywają węgla, to dalej w szybach górniczych znajdują się resztki węgla, które potrafią się samozagrzewać, tzn. rozpalać, co powoduje gorącą temperaturę ziemi i wydzielanie się dymu. Pod żadnym pozorem nie powinno się przebywać w takim środowisku. Dlatego my postaramy się ominąć ten kopalniany teren i udać się do kolejnego przystanku naszej wycieczki.
By ochronić nasze buzie przed dymem, używamy chusteczek.
By przedostać się przez teren, musimy przeskakiwać po kamieniach, które umożliwia nam przedostanie się do bezpiecznego miejsca.
By przedostać się przez teren, musimy przeskakiwać po kamieniach, które umożliwia nam przedostanie się do bezpiecznego miejsca.
W międzyczasie inne dzieci dmuchają na nie kawałkami pociętych w dniu wcześniejszym, gazet.
Po zabawie, zapraszamy dzieci do pozbierania wszystkich kawałeczków gazet.
12. "Spacerkiem do przedszkola" - zabawa ruchowa w parach.
Dzieci dobierają się w pary i ustawiają jak do wyjścia na spacer. Przechadzają się chwilę po sali za nauczycielem, który zaprowadza ich z powrotem do "przedszkola".
13. "Pamiątka z wycieczki" - kolorowanie herbu miasta.
Prezentacja symboli miasta: flagi i herbu.
Wręczenie kolorowanek - pamiątkowych pocztówek z wycieczki.
Kolorowankę w pełnych rozmiarach znajdziecie TUTAJ
TUTAJ znajdziecie inny konspekt o Rudzie :)
Na dziś to tyle :) Do zobaczenia w kolejnym polskim mieście :D
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz