Współpraca

niedziela, 3 marca 2024

Instrumenty - konspekt zajęć w przedszkolu

 

 Już na scenie są muzycy
stroją instrumenty swoje.
Skrzypce, flety, wiolonczele,
trąbki, klarnet i oboje.

Bożena Forma

Przebieg zajęć

1.  "Jestem muzykantem" - zabawa naśladowcza do piosenki.


 2. "Co to za instrument?" - praca z obrazkiem.

W zabawie można wykorzystać standardowe zdjęcia instrumentów, ale zachęcam do skorzystania z moich propozycji ze śmiesznymi instrumentami :) Dodatkowo, podczas korzystania ze śmiesznych instrumentów, można poprosić dzieci by opisały emocje, jakie one prezentują.

Po tym, jak dzieci nazwały już instrumenty, można zachęcić je do dopasowywania napisów do obrazków (czytanie globalne). 

3. "Wesołe instrumenty"- zabawa naśladowcza do piosenki.


 4. "Rodzaje instrumentów" - filmik edukacyjny

W celu utrwalenia wiedzy nabytej z filmiku, można dzieciom zaprezentować plansze z rodzajami instrumentów. Znajdziecie je TUTAJ

Zaś po ciekawostki o instrumentach zapraszam TUTAJ

5. "Jaki to rodzaj instrumentu?" - zabawa dydaktyczna.

N-l umieszcza na dywanie plansze z napisami: perkusyjne, dęte, strunowe. Dzieci losują obrazek z instrumentem i umieszczają pod odpowiednim napisem.


6. " Dyrygenci" - kreślenie w powietrzu.

N-l umieszcza na tablicy/ekranie aktualnie poznawaną literę ( w grupach młodszych może to być np. figura geometryczna lub jakiś prosty szlaczek). Zadaniem dzieci - szkolących się dyrygentów, jest kreślenie pędzelkiem - batutą,  w powietrzu po śladzie litery/figury na tablicy/ekranie.

7. "Głoskowa orkiestra"- zabawa naśladowcza.

N-l dzieli dzieci na grupy instrumentów, np. skrzypce, gitary, flety, perkusje. Dyrygent stojący z batuta - pędzelkiem, wskazuje która grupa instrumentów ma grac. Każda grupa naśladuje grę na instrumencie wykorzystując do tego pędzelek i wydając dźwięki zawierające głoskę odpowiadającą poznawanej literze lub nazywając poznana figurę itp. Dyrygentów zmieniamy po serii 4 wskazań grup instrumentalnych.



8."Grzechotki" - wykonanie instrumentu z rolek po papierze toaletowym.

N-l zszywa jedna stronę rolki zszywaczem. dz. wsypują do niej ziarna grochu, fasoli, kaszy, ryżu (wedle uznania i dostępności ). Następnie, n-l zaszywa drugą stronę rolki, po czym dzieci ozdabiają swoje instrumenty.


Aktywności dodatkowe:

1. " Pianino on-line"- ćwiczenia słuchowe

N-l prezentuje dz. 2/3/4 wybrane dźwięki i podaje ich nazwy. Następnie wybiera parę dz. Jedno dziecko siada tyłem do ekranu, a drugie przyciska jakiś klawisz - siedzące dz. musi odgadnąć nazwę tego dźwięku.  Później następuje zmiana.

2. "Wirtualna perkusja" - gra w zespołach. 

Dzieci dobierają się w 4-osobowe zespoły i wspólnymi siłami próbują zagrać na perkusji.

3. "Memo słuchowe' - gra sensoryczna.

W parach opakowań np. po serkach Monte, umieszczamy co dusza zapragnie :) I zaklejamy tekturką. Dzieci po kolei odsłuchują dźwięki par grzechotek i próbują stwierdzić, czy są jednakowe.

3. "Mam talent" - prezentacja umiejętności gry na przyniesionych z domu instrumentach 9także zabawkowych).

4. Instrumentacja piosenki tygodnia na instrumentach przyniesionych z domu.

5. "Wesoła orkiestra" - słuchanie wierszy o instrumentach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz