Współpraca

poniedziałek, 6 stycznia 2025

Dzień i noc - konspekt zajęć w przedszkolu

 

Dzień to godzin ilość spora – trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana rządzi noc – w sto gwiazd ubrana.

D. Gellner

Przebieg zajęć

1. „Królowa Dnia i Nocy” - słuchanie bajki ze zbioru n-la. (bajka znaleziona w sieci, brak autora).

Posłuchajcie drogie dzieci opowieści mojej. Dawno temu, gdzieś za morzem i za siódmą drogą, stało miasto bardzo piękne, piękne. A rządziła nim Królowa Dnia i Nocy, która wszystkich ludzi obdarzała światłem albo mrokiem. Gdy Królowa siadywała twarzą do mieszkańców – dzień nastawał, jasność wielka. Wszyscy ludzie się cieszyli, pracowali i do siebie uśmiechali. Gdy Królowa obracała się do miasta plecami, mrok nadchodził, ciemność kroczyła ulicami. Wszystkie dzieci kładły się łóżeczek i słuchały wieczornych bajeczek.
Lecz pewnego dnia, niespodziewanie dwoje małych dzieci powiedziało do Królowej same złe rzeczy: „My nie chcemy takiej Królowej, co zna tylko dzień i noc. My się tu nudzimy. I nie chcemy więcej spać”.
Gdy Królowa usłyszała takie przykre słowa, rozpłakała się, posmutniała. Rozżalona, odwróciła się do miasta plecami i przez 10 dni w mieście ludzie żyli tylko nocami.
A w miasteczku zapanował wielki mrok. Dzieci już nie mogły bawić się na podwórkach, grać
w gumę i huśtać się na placach zabaw. Dorośli przestali chodzić do pracy i po kilku dniach wszystkiego zaczęło w mieście brakować.
Wtedy to dwójka dzieci Elwirka i Pawełek postanowili przeprosić Królową za niegmiłe dzieci i uratować miasteczko. Zapakowali sobie jedzeni na drogę, ciepłe ubrania i wyruszyli w drogę.
Gdy Królowa zobaczyła dwójkę dzieci, zezłościła się okropnie. Pamiętała przecież słowa ich rówiesników, które tak bardzo ją zraniły. Już miał zesłać na nich wielki cień. Aż tu nagle Elwira i Pawełek podeszli bliżej i wyjaśnili, ze chcą przeprosić Królową za złe postępowanie swoich kolegów. Królowa przyjęła przeprosiny dzieci i obiecała, że od tej pory po każdej nocy będzie następować dzień bo nie zamierza się już obrażać i zachować się jak małe dziecko.

2. Rozmowa na temat bajki.

- Co to za kraina, którą rządziła Królowa?
- Co się działo, gdy odwracała się twarzą do miasta?
- Co się działo, gdy odwracała się tyłem?
- Dlaczego Królowa poczuła się zraniona?
- Co zrobiły dzieci, aby przeprosić Królową?
- Co obiecała Królowa??

3. “Piosenka o dniu i nocy” - zabawa w parach do utworu zespołu Fasolki


4. „Następstwo dnia i nocy”- opowieść ilustrowana sylwetami

Opowiadanie nauczyciela o następstwie dnia i nocy z wykorzystanie m sylwet – słońca i księżyca.
Zaczyna się dzień, słońce wstało. Jest rano. Słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu. Kończy się dzień i zaczyna się noc. Jest noc. Księżyc świeci i mrugają gwiazdy z nieba. Noc się kończy bo wstaje słońce. Zaczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu. Zaszło już kończy się dzień i zaczyna noc.

5. „Dzień i noc”- zabawa ruchowa

Podczas muzyki, dzieci spacerują. Na pauzę, n-l unosi sylwetę słońca - dzieci podskakują, ciesząc się z zabawy. Na kolejnej pauzie podnosi „księżyc”- dzieci kładą się na podłodze i zasypiają.
 
6. „Dzień - noc”- układanie rytmów

N-l prezentuje następowanie po sobie dnia i nocy za pomocą kartoników z symbolami słońca i księżyca.
Rozdaje dzieciom ich pakiety kartoników i prosi by zaczęły układać je w sposób rytmiczny, zaczynając od dnia. Następnie wspólnie, wskazując po kolei symbole, wszyscy "odczytują" rytmy.



7. "Dzień i noc" - opowieść ruchowa

Dzieci stoją w kole, nauczycielka chodzi w kole, wręczając dzieciom szarfy: dzień – żółte, noc – niebieskie.

Opowieść:
Słońce wstało, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i chyli się ku zachodowi. Dzień się kończy. Ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, świeca gwiazdy. Noc przemija, bo idzie dzień i wschodzi słońce...

Gdy dzień się kończy, dzieci z żółtymi szarfami kucają. Gdy noc się kończy, dzieci z niebieskimi szarfami kucają, a dzieci z żółtymi szarfami wstają, spacerują, bo zaczyna się dzień.

Taka opowieść powtarzana jest trzykrotnie.

8. “Dzień i noc” - gry interaktywne

https://wordwall.net/pl/resource/1122657/rewalidacja/dzie%c5%84-i-noc

https://wordwall.net/pl/resource/6778581/noc-dzie%C5%84

9.  “Dzień i noc” - ilustracja ruchowa do piosenki

10. "Dzień i noc" - praca plastyczna


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz