Współpraca

sobota, 7 lutego 2015

Klasyfikacja- pomoce i karty pracy

Dwójka z moich najmłodszych czterolatków, w dalszym ciągu ma problemy z umiejętnościami klasyfikowania. W tym celu postanowiłam wrócić do podstaw. Stworzyłam ( a raczej Pani Ania stworzyła, ja tylko podpowiadałam co rysować ma ;), karty do klasyfikacji z najpopularniejszymi grupami przedmiotów. Karty należy wydrukować  i zalaminować lub nakleić na kartoniki, by służyły nam dłużej :)



Zabawę rozpoczynamy od wspólnego układania tych obrazków, które do siebie pasują. Następnie wspólnie  z dzieckiem staramy się nazwać grupy przedmiotów. W razie problemów, naprowadzamy dziecko, by samo postarało się nazwać daną grupę. Zabawę można powtórzyć kilka razy, by utrwalić nazwy poszczególnych grup. Kartę można też wydrukować i dać dziecku do wycięcia obrazki, by ponaklejało je na kolorowej kratce w celu utrwalenia.


Kolejny etap zabawy, to wskazywanie obrazków, które nie pasują do reszty.

Zaczynamy od najbardziej oczywistych układów, po czym zgodnie z zasadą stopniowania trudności, przechodzimy do trudniejszych kombinacji.







Gdy już zauważymy, ze maluch zaczyna sobie nieźle radzić ze wskazywaniem tego, co do reszty nie pasuje i oczywiście z wyjaśnianiem, DLACZEGO ten akurat obrazek nie pasuje, możemy rozszerzyć kategorie przedmiotów i stopniowo wprowadzać je do zabawy.

Dla utrwalenia, możemy wprowadzić także karty pracy.



Karty do klasyfikacji Źródło: chomikuj.pl

Urządzenia domowe


Środki transportu

Przybory szkolne

Instrumenty

Narzędzia

Jedzenie

Zabawki

Ubrania

Warzywa

Owoce

 Rośliny

Słodycze/jedzenie

4 komentarze:

  1. To, co Pani proponuje stoi w sprzeczności z wiedzą naukową. Tak można naprawdę krzywdę zrobić. Proponuję zajrzeć do publikacji prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej, tam wszystko jest dobrze wyjaśnione.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prosiłabym o wskazanie konkretnych przykładów, w których występują błędy :)

      Usuń
    2. Nie zgadzam się ze Smoczarka, proponowane ćwiczenia leżą u podstaw Metody Krakowskiej i chętnie skorzystam z załączonych materiałów. Serdecznie dziękuję.

      Usuń
  2. Czy chodzi o to, że grzyb nie jest rośliną?

    OdpowiedzUsuń