Ja w dalszym ciągu pochłonięta tworzeniem pomocy do nauki czytania Metodą Krakowską :)
Był już "Głoskowy Piotruś/Memory" do ćwiczenia pierwszego etapu metody- samogłosek,
Był już "Głoskowy Piotruś/Memory" do ćwiczenia pierwszego etapu metody- samogłosek,
o którym pisałam TUTAJ, .
Drugi etap, to wyrażenia dźwiękonaśladowcze. I do nich także stworzyłam sobie pomoce.
Drugi etap, to wyrażenia dźwiękonaśladowcze. I do nich także stworzyłam sobie pomoce.
Swój zestaw wzbogaciłam o różne onomatopeje, nie tylko te z sylabami otwartymi, a to z racji tego, że moje dzieciaczki są już duże i dość dobrze radzą sobie z czytaniem globalnym. Jeśli jednak ktoś chciałby stricte trzymać się metodyki p. Cieszyńskiej, śmiało- spośród prezentowanych kart, można dokonać selekcji :)
Z racji tego, że drukarka nadal odmawia posłuszeństwa, zmuszona jestem zaprezentować Wam jedynie zdjęcia plansz, bez fotek związanych z ich wykorzystaniem.
Zestaw składa się z 7 plansz. Na każdej z nich znajduje się po 9 kart.
Przy ich wykonaniu, korzystałam z ilustracji znajdujących się TUTAJ.
Z racji tego, że drukarka nadal odmawia posłuszeństwa, zmuszona jestem zaprezentować Wam jedynie zdjęcia plansz, bez fotek związanych z ich wykorzystaniem.
Zestaw składa się z 7 plansz. Na każdej z nich znajduje się po 9 kart.
Przy ich wykonaniu, korzystałam z ilustracji znajdujących się TUTAJ.
Kart możemy użyć do zapoznania dzieci z zapisem graficznym dźwięków, które odpowiadają zamieszczonym na nich obrazkom.
Karty można podzielić na 3 poziomy trudności.
1. - zacząć od najłatwiejszych- odgłosów zwierząt,
2. - następnie innych dźwięków związanych z otaczającym światem,
3. - a na koniec wyrażeń naśladujących dźwięki wydawane przez ludzi w różnych sytuacjach dnia codziennego.
Propozycje zabaw z wykorzystaniem kart:
1. Nauczyciel podaje wyrażenie dźwiękonaśladowcze, a chętne dziecko odszukuje kartę prezentującą obrazek i zapis graficzny tego wyrażenia.
2. Chętne dzieci podają wyrażenie dźwiękonaśladowcze, a nauczyciel odszukuje kartę prezentującą owo wyrażenie ( fajnie, gdyby nauczyciel czasami się mylił, wtedy oprócz śmiechawki (uwierzcie mi, gdy nauczyciel popełnia błąd, dzieci to wyjątkowo bawi ;), można też sprawdzić, czy dziecko świadomie wybrało jakiś obrazek lub czy faktycznie zapamiętało obrazek i zapis graficzny w trakcie zabaw.
3. Nauczyciel podaje sekwencje dźwięków, a dzieci układają dane karty w odpowiedniej kolejności.
4. Dziecko musi zestawić pary wyrazów poczynając od tych różniących się znaczeniem np.: „muuuu” (krowa) - „kwa, kwa” (kaczka) i stopniowo dochodzić do onomatopei zbliżonych pod względem akustycznym np.: „kwi, kwi" (świnka), "kwa kwa" (kaczka).
5. Dzieci losują kartę i za pomocą dźwięku i ruchu, muszą zaprezentować to, co znajduje się na karcie.
6. "Dźwiękowe kalambury"- jedno dziecko losuje kartę i za pomocą ruchu- gestu, musi zaprezentować to, co znajduje się na karcie, a reszta dzieci musi odgadnąć odpowiadający im dźwięk.
Itp., itd. Zabawy z wykorzystaniem kart można mnożyć. Najważniejsze, że dzięki nim stymulujemy rozumienie mowy, rozwijamy słownictwo, ćwiczymy uwagę słuchową i koncentrację.
Gdy przedszkolaki opanują już ten etap, można wprowadzić onomatopeiczne puzzle.
Karty można podzielić na 3 poziomy trudności.
1. - zacząć od najłatwiejszych- odgłosów zwierząt,
2. - następnie innych dźwięków związanych z otaczającym światem,
3. - a na koniec wyrażeń naśladujących dźwięki wydawane przez ludzi w różnych sytuacjach dnia codziennego.
Propozycje zabaw z wykorzystaniem kart:
1. Nauczyciel podaje wyrażenie dźwiękonaśladowcze, a chętne dziecko odszukuje kartę prezentującą obrazek i zapis graficzny tego wyrażenia.
2. Chętne dzieci podają wyrażenie dźwiękonaśladowcze, a nauczyciel odszukuje kartę prezentującą owo wyrażenie ( fajnie, gdyby nauczyciel czasami się mylił, wtedy oprócz śmiechawki (uwierzcie mi, gdy nauczyciel popełnia błąd, dzieci to wyjątkowo bawi ;), można też sprawdzić, czy dziecko świadomie wybrało jakiś obrazek lub czy faktycznie zapamiętało obrazek i zapis graficzny w trakcie zabaw.
3. Nauczyciel podaje sekwencje dźwięków, a dzieci układają dane karty w odpowiedniej kolejności.
4. Dziecko musi zestawić pary wyrazów poczynając od tych różniących się znaczeniem np.: „muuuu” (krowa) - „kwa, kwa” (kaczka) i stopniowo dochodzić do onomatopei zbliżonych pod względem akustycznym np.: „kwi, kwi" (świnka), "kwa kwa" (kaczka).
5. Dzieci losują kartę i za pomocą dźwięku i ruchu, muszą zaprezentować to, co znajduje się na karcie.
6. "Dźwiękowe kalambury"- jedno dziecko losuje kartę i za pomocą ruchu- gestu, musi zaprezentować to, co znajduje się na karcie, a reszta dzieci musi odgadnąć odpowiadający im dźwięk.
Itp., itd. Zabawy z wykorzystaniem kart można mnożyć. Najważniejsze, że dzięki nim stymulujemy rozumienie mowy, rozwijamy słownictwo, ćwiczymy uwagę słuchową i koncentrację.
Gdy przedszkolaki opanują już ten etap, można wprowadzić onomatopeiczne puzzle.
Wykonany przeze mnie zestaw występuje w dwóch wariantach.
Pierwszy wariant to puzzle duże- przeznaczone dla mniejszych dzieci. Składa się on z 21 plansz. Na każdej z nich znajdują się trzy puzzlowe karty.
Wariant drugi- to puzzle małe- dla wzrokowych bystrzaków ;). Składa się on z 11 plansz. Na każdej znajduje się po 6 puzzlowych kart.
Puzzle możemy wykorzystać do utrwalenia zdobytych wcześniej wiadomości. Dzięki nim ćwiczymy także percepcję wzrokową.
Zdaję sobie sprawę, że wykonane przeze mnie pomoce nie są niczym nowym i nadzwyczajnym, jednak satysfakcja ze stworzenia czegoś samemu, jest cenniejsza niż 12 godzin wyciętych z życia ;)
Pierwszy wariant to puzzle duże- przeznaczone dla mniejszych dzieci. Składa się on z 21 plansz. Na każdej z nich znajdują się trzy puzzlowe karty.
Wariant drugi- to puzzle małe- dla wzrokowych bystrzaków ;). Składa się on z 11 plansz. Na każdej znajduje się po 6 puzzlowych kart.
Puzzle możemy wykorzystać do utrwalenia zdobytych wcześniej wiadomości. Dzięki nim ćwiczymy także percepcję wzrokową.
Zdaję sobie sprawę, że wykonane przeze mnie pomoce nie są niczym nowym i nadzwyczajnym, jednak satysfakcja ze stworzenia czegoś samemu, jest cenniejsza niż 12 godzin wyciętych z życia ;)
Pomoce można pobrać klikając TUTAJ
Pozdrawiam <3
Kawał bardzo dobrej roboty!
OdpowiedzUsuńdziękuję :)
UsuńProszę o przesłanie plansz na izabela.lewandowicz@gmail.com
Usuńakcja promocyjna, w której można było zdobyć plansze już dawno się zakończyła. Aktualnie, nie są one już dostępne. Pozdrawiam
UsuńUdostępnienie Twoje strony to sama przyjemność :D mój email mamanapelnyetat@wp.pl
OdpowiedzUsuńdziękuje <3
UsuńSuper pomysły.Mogę udostępnić całemu Światu.Niech wie........ A co
OdpowiedzUsuńhaha, byłoby cudnie :D
UsuńSuper pomysł, udostępniłam znajomym i koleżance w Szwecji, na pewno je wykorzysta . Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na nowe pomysły
OdpowiedzUsuńmój adres mailowy- haleczko@interia.pl dzieki
UsuńŚwietna strona. Już ją udostępniłam i zaprosiłam koleżanki " po fachu" :-)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Aleksandra Kowalczyk
ola.orlicka@wp.pl
zuzanna.owoc@onet.pl
OdpowiedzUsuńSuper, ekstra, rewelacja!!! Brawo!
OdpowiedzUsuńDziękuję za materiały i pozdrawiam ewel.pa@interia.pl
Świetne!bardzo dziękuję za przeslanie😊 Pozdrawia😊
OdpowiedzUsuńIdealne dla mojego prywatnego dziecka i dla wesołej gromadki w przedszkolu :D Mogłabym poprosić? kasencja1987@wp.pl Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńproszę o wiadomość na fejsbuku :)
UsuńBardzo byłabym zainteresowana lonca1@wp.pl
OdpowiedzUsuńbardzo proszę o materiały lonca1@wp.pl
OdpowiedzUsuńOsoby zainteresowane powyższymi planszami, proszę o wiadomość prywatną na FB lub poprzez formularz kontaktowy na blogu :)
UsuńWITAM czy moglabym poprosic o przeslanie plansz na adres email: eutty@o2.pl z góry dziekuje :)
OdpowiedzUsuńOsoby zainteresowane powyższymi planszami, proszę o wiadomość prywatną na FB lub poprzez formularz kontaktowy na blogu :)
UsuńWitam bardzo proszę o materiały są bardzo pomocne i fantastycznie zrobione. mój adres mszafranska21@wp.pl pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWITAM JESTEM PEŁNA PODZIWU KREATYWNOSCI . SUPER ZABAWY I POMOCE . JESTEM ZAONTERESOWANA niescierowicz@poczta.onet.pl
OdpowiedzUsuńZabawa świetna i bardzo ciekawa. Na swojej drukarce można takie coś wydrukować? Jest gdzieś instrukcja?
OdpowiedzUsuń