Lato to
czas, w którym dni upływają na beztroskiej zabawie.
Dodatkowym atutem tej pory
roku jest fakt, że tak dzieci, jak i dorośli mogą bez ograniczeń rozsmakować
się w cudownych i orzeźwiających mlecznych przysmakach- lodach.
A co by było,
gdyby tak połączyć świetną zabawę z tym przepysznym deserem?
Zapraszam na kolejną odsłonę mojego blogowego cyklu:
Do przeprowadzenia wspomnianej, pysznej zabawy, potrzebna będzie plansza lodziarni.
Więcej o "Lodziarni" możecie przeczytać TUTAJ
Lodziarnie umieszczamy na tablicy edukacyjnej.
Przed lodziarnią stawiamy ladę (np. ze straganu z warzywami, jeśli takowy macie na wyposażeniu sali),
na ladzie umieszczamy kasę
fiskalną oraz wręczamy dzieciom zabawkowe pieniążki.
I nic, tylko przystąpić do wspaniałej, tematycznej zabawy.
Opisana zabawę, przeprowadziłam w ubiegłym roku w moim byłym miejscu pracy, w mojej ukochanej grupie 5-letnich Boberków.
Dzieci kupowały ulubione przez siebie smaki lodów,
płaciły za nie odpowiednie sumy ( operowano na banknotach o nominałach
10, 20, 50 i 100 zł.), wydawano resztę.
Po zamknięciu lodziarni, pracownicy i klienci udawali się do swoich domów. Pakowali się na wakacyjne wyjazdy, ruszali nad morze lub w góry, po czym ponownie otwierano i odwiedzano lodziarnię.
Zabawa była
przednia. A ja z dumą patrzyłam na tych moich małych dorosłych, którzy
tak świetnie wczuwali się w swoje role
i wykorzystywali przy tym nabyte
kompetencje społeczne.
Nie mówiąc już o tym, że miodem na moje uszy był szereg zwrotów grzecznościowych, stosowanych w trakcie zabawy.
Zachęcam Was zatem, do zorganizowania podobnej zabawy w Waszych grupach.
Daje ona niezwykłą możliwość obserwacji wychowanków, a co za tym
idzie, sprawdzenia efektów swojej całorocznej,
lub nawet kilkuletniej pracy :)
lub nawet kilkuletniej pracy :)
Proponowaną powyżej zabawę, można rozszerzyć o bardziej dydaktyczną wersję. Oto pomysły na wykorzystanie stworzonych przeze mnie dwa lata temu pomocy :)
I. Lody w różnych kolorach- dla
dzieci młodszych i średniaków.
Zabawy można rozpocząć od wykorzystania kolorów podstawowych,
a z czasem wprowadzać kolory pochodne.
a z czasem wprowadzać kolory pochodne.
1. „Dopasuj kolory”.
Na dywanie, bądź na tablicy dydaktycznej, nauczyciel
rozmieszcza "rożki" i "gałki". Zadaniem dzieci jest
dopasować kolor „gałki” do koloru napisu, znajdującego się na „rożku”.
2. „Znajdź swoją parę”.
Dzieci otrzymują opaski, na których przyklejone są
kolorowe „gałki” oraz „rożki” z napisami. Podczas trwania utworu dowolnego
muzycznego, „rożki” i „gałki” swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w
muzyce, dzieci dobierają się w pary, mając na uwadze kolor „gałki” i „rożka”.
3. „Zawody lodów”.
Dzieci otrzymują opaski jak powyżej. Na środku dywanu
ustawione jest krzesło/ obręcz/ poduszka. Dzieci poruszają się w rytm wystukiwany na tamburynie /bębenku/
trójkącie. Gdy muzyka cichnie, nauczyciel podaje nazwę wybranego koloru.
Zadaniem dzieci – tak „gałki” jak i „rożka”, jak najszybsze zajęcie miejsca na
krześle/w obręczy/ na poduszce.
II. Lody z cyframi i kropeczkami- dla średniaków i starszaków.
Podczas zabaw można wykorzystać także propozycje znajdujące się powyżej.
1. „Stwórz własnego loda”.
Na dywanie lub tablicy dydaktycznej
rozmieszczone są „rożki” i „gałki”. Dzieci rzucają kostką do gry. W zależności
od liczby oczek, które wypadną, dzieci muszą skompletować loda, np.: wypada
szóstka, to dziecko musi odnaleźć „gałkę” z tą samą liczbą oczek-rodzynek i „rożka”
z cyfrą 6.
2. „Im więcej/mniej rodzynek, tym
lepiej”.
Dzieci dopasowują cyfry i liczbę 10, znajdujące się na rożkach do
odpowiadającej im liczby kropek- rodzynek. Następnie dzieci, które lubią
rodzynki układają lody w odpowiedniej kolejności: od najmniejszej liczby
rodzynek/cyfry do największej liczby rodzynek/cyfry. Natomiast przedszkolaki,
które za rodzynkami nie przepadają, układają lody w kolejności, od największej
liczby rodzynek/cyfry do najmniejszej liczby rodzynek/cyfry.
III. Lody z literkami - dla starszaków.
1. „Co tu nie pasuje”.
Nauczyciel umieszcza na tablicy dydaktycznej lub
dywanie, lody w szeregu ( na początku może być ich mało: 2- 3 sztuki; z czasem
szereg można wydłużać). Jeden z lodów jednak nie ma odpowiednio dopasowanej „gałki”-
małej litery do „rożka”- litery dużej. Zadaniem dziecka jest odszukać i wskazać
niepasującego loda.
2. „ Samogłoski i spółgłoski”.
Nauczyciel wybiera spośród lodów te, na
których znajdują się poznane już przez dzieci samogłoski i spółgłoski. Na
dywanie umieszcza 2 obręcze, w których znajdują się: w jednej- niebieski
prostokąt (spółgłoski), w drugiej- czerwony prostokąt ( samogłoski). Dzieci
otrzymują opaski z „gałkami” i „rożkami” z poznanymi literami. Podczas trwania
muzyki, poruszają się swobodnie po sali. Na pauzę w muzyce, muszą ustawić się
przy odpowiedniej obręczy: te osoby, które mają „rożki” lub „gałki” z
samogłoską- ustawiają się przy obręczy z czerwonym prostokątem. Natomiast
dzieci z „rożkami” lub „gałkami” ze spółgłoskami, ustawiają się przy obręczy z
niebieskim prostokątem.
Jeśli dzieci mają problem z rozróżnianiem dużej i małej litery, „gałki” i
„rożki” można skleić i jako całość umieścić na opaskach, bądź zawiesić na szyi
na tasiemce lub sznurku.
Oczywiście, wariantów wykorzystania lodowych pomocy jest mnóstwo.
Ja podałam tylko kilka przykładów.
Wy możecie puścić wodzę fantazji i wymyślić wiele, wiele innych i ciekawszych zabaw ;)
Zaprezentowane przeze mnie pomysły, w 2015 roku zostały opublikowane na łamach miesięcznika "Przedszkolne ABC"
Kolorowe i zachęcające ;)
OdpowiedzUsuńdziękuję :)
UsuńZabawa w lodziarnie super o czym zresztą świadczy to co napisałaś jak Dzieciaczki zaangażowały się w trakcie :-)
OdpowiedzUsuńRewelacja, super, gratuluję pomysłów
OdpowiedzUsuń