Współpraca

czwartek, 29 września 2016

Dary Pani Jesieni- Owoce z sadu / Tygodniowy plan zajęć dla 2,5- 3 latków

Po długiej przerwie ( pochłania mnie nowa praca :D ) i zgodnie z obietnicą, publikuję swoje konspekty zajęć o owocach z sadu. Prezentowane pomysły na zajęcia kierowane są do najmłodszych grup przedszkolnych. Mam nadzieje, że komuś się przydadzą :)


Poniedziałek

1. Nauka rymowanki „Owoce”.
A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka
i piękna śliweczka.

- W tym tygodniu odwiedzą nas jesienne owoce.
- Jakie owoce wystąpiły w wierszu?

2. Jesienne owoce: praca z obrazkiem.  
Zapoznanie z wyglądem i nazwami wybranych owoców. Określanie ich koloru i kształtu.


 * serce jest do zmyłki ;)

-Jabłko
Jaki kształt ma jabłko?- dopasowanie obrazka (piłka)
Jakiego koloru jest to jabłko?- dopasowanie obrazka
Czy jabłka mogą mieć także inny kolor?? Jaki??- prezentacja żywych okazów


- Gruszka
Jaki kształt ma gruszka?- dopasowanie obrazka (żarówka)
Jakiego koloru jest ta gruszka?-  dopasowanie obrazka
Czy jabłka mogą mieć także inny kolor?? Jaki??- prezentacja żywych okazów


- Śliwka
Jaki kształt ma śliwka?- dopasowanie obrazka ( jajko)
Jakiego koloru jest śliwka ( węgierka)- dopasowanie obrazka 

3. "Jabłko, gruszka, śliwka"-  zabawa ruchowa rozwijającą szybką reakcję na sygnał.

Dzieci otrzymują opaski na ręce i sylwety danych owoców. Przed przyklejeniem sylwety, dziecko podaje nazwę owocu, w który się zamienia. Podczas trwania muzyki do marszu, dz. swobodnie się poruszają. Na pauzę w muzyce, n-l podaje nazwę danego owocu, i dzieci, które są tym owocem kucają. Pozostałe owoce stoją w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.


********************************************************************************
Wtorek

1.  „Owoce”- utrwalenie słów rymowanki.

A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka
i piękna śliweczka.

2.  „W starym ogrodzie” – nauka piosenki i zabawa ruchowa przy piosence.

Dzieci słuchają piosenki w wykonaniu nauczyciela. Omawiają jej treść. Uczą się piosenki metodą powtarzania za nauczycielem. Następnie nauczyciel proponuje zabawę ruchową przy piosence. Podczas zwrotek dzieci stoją w kręgu i naśladują gesty wykonywane przez nauczyciela. Na słowa: ho, ho! – łapią się za głowy, a następnie kołyszą rękami nad głowami.
Śpiewają refren i klaszczą w ręce, a następnie łączą się w pary i tańczą w małych kółkach.

"W starym ogrodzie"- piosenka z płyty "Kolekcja przedszkolaka" wyd. Nowa Era

1. W starym ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie rośnie gruszek sto!

Ref. Jak ładnie poproszę, to złocista gruszka
spadnie prosto z drzewa do mego fartuszka./ x2

2. W starym ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie rośnie jabłek sto!

Ref. Zaproszę do tańca czerwone jabłuszka,
niech szybko wpadają do mego fartuszka. /x 2

Z racji tego, iż w piosence wymienione są tylko 2 spośród 3 owoców, które poznaliśmy, postanowiłam sama stworzyć 3 zwrotkę i dośpiewujemy ją po zakończeniu piosenki.

3.W starym ogrodzie, starym, że ho, ho, 
na wielkim drzewie rośnie śliwek sto!

Ref. Jak ładnie poproszę, to malutka śliwka
spadnie prosto z drzewa do mego koszyczka./ x2 

3. „Owoce z sadu”- praca plastyczna.
Rozwijanie sprawności manualnej poprzez malowanie farbami sylwet owoców. Zwrócenie uwagi na dobór odpowiedniego koloru do owocu.




 ******************************************************************************
Środa 

1.  „Jabłoń i grusza” –zabawa dydaktyczna.
Wprowadzenie pojęć przeciwstawnych: wysoki – niski; rozpoznawanie owoców; porównywanie i określanie liczebności zbiorów przy użyciu pojęć: mniej, więcej.

Nauczyciel umieszcza na tablicy sylwety drzew. Prosi dzieci by powiedziały, czym się one różnią. Koryguje, jeśli pada odpowiedź, że jedno drzewo jest małe a drugie duże ( na wysokie i niskie).
Prosi dz. aby spośród owoców znajdujących się na talerzykach, wybrały gruszkę/jabłko i umieściły na odpowiednim drzewie (niskim/wysokim). 
W kolejnej turze wybierania, dz. same mówią, na jakim drzewie należy umieścić dany owoc (na niskim/ wysokim). Następnie, dz. określają "na oko", które drzewo ma więcej/mniej owoców- dz. odpowiadają, używając pojęć wysokie, niskie.



2.  „Drzewa owocowe” – karta pracy.
Rozpoznawanie owoców, przeliczanie ich i naklejanie zgodnie z podaną instrukcją.

Dzieci wskazują drzewo wysokie i niskie, a następnie naklejają na odpowiednich jabłka i śliwki.
Kolorują tylko to drzewo, na którym jest więcej owoców.



3.  "Wysokie i niskie drzewa"- zabawa ruchowa. 
Kształtowanie umiejętności  wykonywania poleceń złożonych.

N-l rozsypuje na dywanie sylwety owoców: jabłek, śliwek i gruszek. Prosi, aby dzieci wybrały spośród nich po jednym jabłku i jednej gruszce. Informuje maluchy, że teraz zamienią się w owocowe drzewa, które wybrały się na spacer po sadzie. Będą maszerować z szeroko rozpostartymi gałązkami- rękami. Raz będą niskimi drzewkami- wtedy muszą kucnąć, a raz wyrosną na wysokie drzewa- wtedy muszą się wspiąć na paluszki. Dodatkowo, będą różnymi rodzajami drzew. Raz jabłoniami, raz gruszami i będą musiały unieść do góry odpowiedni owoc ( przy maluszkach można pominąć to nazewnictwo i pozostać np. przy opisie drzew: drzewa, na których rosną jabłka/gruszki.
Zmiany będą następowały podczas przerwy w muzyce i pod dyktando n-la.
Np. na pauzie, n-l mów: wysokie drzewa z jabłkami - dz. wspinają się  na pacach i unoszą w górę jabłka, a gruszki chowają za plecy. W przypadku polecenia: niskie drzewa z gruszkami- dz. kucają i unoszą w górę gruszki, a jabłka chowają za plecy.



4. „W starym ogrodzie”- utrwalenie słów i melodii piosenki.

1. W starym ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie rośnie gruszek sto!

Ref. Jak ładnie poproszę, to złocista gruszka
spadnie prosto z drzewa do mego fartuszka./ x2

2. W starym ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie rośnie jabłek sto!

Ref. Zaproszę do tańca czerwone jabłuszka,
niech szybko wpadają do mego fartuszka. /x 2

3.W starym ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie rośnie śliwek sto!

Ref. Jak ładnie poproszę, to malutka śliwka
spadnie prosto z drzewa do mego koszyczka./ x2 

*******************************************************************************


Czwartek

1."Wysokie i niskie drzewa"- zabawa ruchowa. 
Rozwijanie umiejętności  wykonywania poleceń złożonych i rozróżniania pojęć przeciwstawnych: niski, wysoki.

N-l rozsypuje na dywanie sylwety owoców: jabłek, śliwek i gruszek. Prosi, aby dzieci wybrały spośród nich po jednym jabłku i jednej gruszce. Informuje maluchy, że teraz zamienią się w owocowe drzewa, które wybrały się na spacer po sadzie. Będą maszerować z szeroko rozpostartymi gałązkami- rękami. Raz będą niskimi drzewkami- wtedy muszą kucnąć, a raz wyrosną na wysokie drzewa- wtedy muszą się wspiąć na paluszki. Dodatkowo, będą różnymi rodzajami drzew. Raz jabłoniami, raz gruszami i będą musiały unieść do góry odpowiedni owoc ( przy maluszkach można pominąć to nazewnictwo i pozostać np. przy opisie drzew: drzewa, na których rosną jabłka/gruszki.
Zmiany będą następowały podczas przerwy w muzyce i pod dyktando n-la.
Np. na pauzie, n-l mów: wysokie drzewa z jabłkami - dz. wspinają się  na pacach i unoszą w górę jabłka, a gruszki chowają za plecy. W przypadku polecenia: niskie drzewa z gruszkami- dz. kucają i unoszą w górę gruszki, a jabłka chowają za plecy.


2. „Czego brakuje?” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie pamięci wzrokowej.

Nauczyciel układa na tacy trzy owoce: jabłko, gruszkę i śliwkę. Rozdaje dzieciom sylwety przedstawiające te same owoce. Podnosi kolejno owoce, a dzieci pokazują odpowiednią sylwetę. Następnie układa z owoców różne szeregi, a dzieci odtwarzają układy za pomocą sylwet. Po kilku powtórzeniach zabawy dzieci zamykają oczy, a nauczyciel chowa jeden owoc. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, czego brakuje, i wskazanie właściwej sylwety. Nauczyciel może również zaproponować dzieciom układanie owocowego pociągu na zasadzie: nauczyciel kładzie np. jabłko, gruszkę, śliwkę i dzieci kolejno dokładają własne owoce zgodnie z dostrzeżonym rytmem. Na koniec chętne dzieci mogą obrysować sylwety na kartce i pokolorować je.

3. "Jabłko, gruszka, śliwka"-  zabawa ruchowa rozwijającą szybką reakcję na sygnał.

Dzieci otrzymują opaski na ręce i sylwety danych owoców. Przed przyklejeniem sylwety, dziecko podaje nazwę owocu, w który się zamienia. Podczas trwania muzyki do marszu, dz. swobodnie się poruszają. Na pauzę w muzyce, n-l podaje nazwę danego owocu, i dzieci, które są tym owocem kucają. Pozostałe owoce stoją w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.


4. „Owocowy taniec” – zabawa ruchowa.

Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy, zakładając im na ręce opaski z trzema rodzajami owoców (jabłko, gruszka, śliwka). Każda grupa tańczy przy dźwiękach innego instrumentu. Gdy słychać tamburyn, tańczą „jabłka”. Gdy słychać bębenek, tańczą „gruszki”, gdy grzechotka – „śliwki”. Nauczyciel może również wygrywać na instrumentach różne rytmy, zachęcając dzieci do marszu, biegu i podskoków.

*******************************************************************************


Piątek 

1.  „Owocowa sałatka” – zabawa dydaktyczna, segregowanie owoców.

Dzieci przynoszą po jednym jabłku, gruszce i śliwce. Podają ich nazwy, opisują kształt, kolor, zapach i wrażenia dotykowe. Na zakończenie segregują owoce, wkładając je do odpowiednich koszy.



 
2. „Pokaż kotku, co masz w środku” – zabawa badawcza, degustacja i zagadki smakowe.
Zapoznanie z przekrojem owoców; opisywanie wrażeń smakowych.

Nauczyciel kroi owoce, pokazując dzieciom skórkę, miąższ i gniazda nasienne. Zwraca uwagę, że wszystkie owoce po przekrojeniu mają widoczne podobne elementy. 

Naturalne przekroje można porównać z ilustracjami. Więcej o przekrojach znajdziecie TUTAJ

N-l podaje każdemu na talerzyku kawałek jabłka, gruszki i śliwki. Podczas degustacji dzieci określają swoje odczucia i doznania smakowe. Nauczyciel pomaga, podpowiadając określenia: słodki, kwaśny, smaczny, niesmaczny, soczysty, itp..
Następnie, nauczyciel zawiązuje dzieciom po kolei oczy i daje do skosztowania po kawałku danego owocu. Zadaniem dz jest odgadnięcie jego nazwy.


Jeśli dziecko jeszcze nie mówi, można poprosić je o wskazanie odpowiedniego owocu.

3.  „Sałatka owocowa” – zajęcia kulinarne/działania praktyczne/degustacja.

Dz. wraz z nauczycielem udają się do łazienki w celu umycia owoców - pogadanka o konieczności mycia owoców przed ich spożyciem.
Następnie, n-l wręcza dz. plastikowe nożyki, talerzyki i połówki owoców. Zachęca do ich krojenia.
Udziela pomocy dz., które mają z tym problem.
Pokrojone owoce dz. wrzucają do miseczki, mieszają dużą drewnianą łyżką i nakładają sobie porcje na talerzyki.
Pogadanka na temat walorów odżywczych owoców.


4. „Dary jesieni”- wypełnienie kosza poznanymi owocami.  
Założenie kącika przyrody.

5. „Moja grzechotka” – zabawa konstrukcyjna.

Nauczyciel rozdaje dzieciom po jednym plastikowym kubeczku do napojów. Na stole kładzie tacę z wysuszonymi pestkami śliwek. Dzieci wkładają pestki do swoich kubeczków.
Zakrywają otwór ręką i sprawdzają brzmienie instrumentu. Mogą dołożyć lub odjąć pestki. Następnie
nauczyciel pomaga dzieciom zakleić kubek taśmą. Zamiast kubeczków zaklejanych taśmą na zajęciach można użyć małe zakręcane butelki plastikowe, np. po jogurtach, wodzie mineralnej. Na zakończenie dzieci chodzą po sali ze swoimi grzechotkami i grają według własnego pomysłu. W wolnym czasie kubeczki można ozdobić papierem kolorowym lub plasteliną.


Konspekty powstały w oparciu o publikację: "Kolekcja przedszkolaka- plan pracy i szkice zajęć. Trzylatki, cz. 1 Ziemia" Wyd. Nowa Era

7 komentarzy:

  1. Szkoda że w szkole już nie ma tyle czasu na takie fajne zabawy...
    Jak zawsze super przygotowana :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle super! Moje maluszki też poznają owoce w tym tygodniu ��

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak zwykle super! Moje maluszki też poznają owoce w tym tygodniu ��

    OdpowiedzUsuń
  4. Kobieta chyba w ogóle nie spisz!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne zajęcia, przyznaję, że zgapiłam kilka pomysłów ;) Bardzo zaciekawiły mnie te opaski na rączki, one zrobione są na rzepy? Wielokrotnego użytku? Jestem młodym nauczycielem i nie mam za dużego doświadczenia, ale już od jakiegoś czasu zastanawiam się co tu zrobić,aby podzielić dzieci np. podczas zabawy, ale aby za każdym razem nie robić nowych np. emblematów z taśmy dwustronnej czy zawieszanych na szyję. Bo mając takie opaski, można tylko przygotować obrazki tematyczne i wykorzystywać non stop. Będę wdzięczna za podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te opaski, to akurat gładka część rzepa na kleju (do kupienia na metry nawet na allegro :). Zazwyczaj stosuję szerokie gumki frotki i do nich przyklejam emblematy z szorstką strona rzepa na kleju. Jeszcze na zakup gumek nie miałam czasu, ale faktycznie, jest to niesamowicie przydatna rzecz i oszczędzająca mnóstwo czasu :)I ciesze się, że zajęcia przypadły do gustu i ktoś się nimi zainspirował<3 Pozdrawiam

      Usuń