1. Nauka rymowanki „Owoce”.
A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka
i piękna śliweczka.
- W tym tygodniu odwiedzą nas jesienne owoce.
- Jakie owoce wystąpiły w wierszu?
2. Jesienne owoce: praca z obrazkiem.
Zapoznanie z wyglądem i
nazwami wybranych owoców. Określanie ich koloru i kształtu.
* serce jest do zmyłki ;)
-Jabłko
Jaki kształt ma jabłko?- dopasowanie
obrazka (piłka)
Jakiego koloru jest to jabłko?- dopasowanie
obrazka
Czy jabłka mogą mieć także inny kolor?? Jaki??- prezentacja żywych okazów
- Gruszka
Jaki kształt ma gruszka?- dopasowanie
obrazka (żarówka)
Jakiego koloru jest ta gruszka?- dopasowanie obrazka
Czy jabłka mogą mieć także inny kolor?? Jaki??- prezentacja żywych okazów
- Śliwka
Jaki kształt ma śliwka?- dopasowanie
obrazka ( jajko)
3. "Jabłko, gruszka, śliwka"- zabawa ruchowa rozwijającą szybką
reakcję na sygnał.
Dzieci otrzymują opaski na ręce i sylwety danych owoców. Przed przyklejeniem sylwety, dziecko podaje nazwę owocu, w który się zamienia. Podczas trwania muzyki do marszu, dz. swobodnie się poruszają. Na pauzę w muzyce, n-l podaje nazwę danego owocu, i dzieci, które są tym owocem kucają. Pozostałe owoce stoją w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.
********************************************************************************
Wtorek
1. „Owoce”- utrwalenie słów rymowanki.
A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka
i piękna śliweczka.
2.
„W starym ogrodzie” – nauka piosenki i
zabawa ruchowa przy piosence.
Dzieci słuchają piosenki w wykonaniu
nauczyciela. Omawiają jej treść. Uczą się piosenki metodą powtarzania za
nauczycielem. Następnie nauczyciel proponuje zabawę ruchową przy piosence.
Podczas zwrotek dzieci stoją w kręgu i naśladują gesty wykonywane przez
nauczyciela. Na słowa: ho, ho! – łapią się za głowy, a następnie kołyszą
rękami nad głowami.
Śpiewają refren i klaszczą w ręce, a
następnie łączą się w pary i tańczą w małych kółkach.
"W starym ogrodzie"- piosenka z płyty "Kolekcja przedszkolaka" wyd. Nowa Era
1. W starym
ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie
rośnie gruszek sto!
Ref. Jak ładnie
poproszę, to złocista gruszka
spadnie prosto z
drzewa do mego fartuszka./ x2
2. W starym
ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie
rośnie jabłek sto!
Ref. Zaproszę do
tańca czerwone jabłuszka,
niech szybko
wpadają do mego fartuszka. /x 2
Z racji tego, iż w piosence wymienione są tylko 2 spośród 3 owoców, które poznaliśmy, postanowiłam sama stworzyć 3 zwrotkę i dośpiewujemy ją po zakończeniu piosenki.
3.W starym
ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie rośnie śliwek sto!
na wielkim drzewie rośnie śliwek sto!
Ref. Jak ładnie
poproszę, to malutka śliwka
spadnie prosto z drzewa do mego koszyczka./ x2
spadnie prosto z drzewa do mego koszyczka./ x2
3. „Owoce z sadu”- praca
plastyczna.
Rozwijanie
sprawności manualnej poprzez malowanie farbami sylwet owoców. Zwrócenie uwagi na dobór odpowiedniego koloru do owocu.
******************************************************************************
Środa
1. „Jabłoń i grusza” –zabawa dydaktyczna.
Wprowadzenie pojęć przeciwstawnych: wysoki
– niski; rozpoznawanie owoców; porównywanie i określanie liczebności zbiorów przy użyciu pojęć: mniej, więcej.
Prosi dz. aby spośród owoców znajdujących się na talerzykach, wybrały gruszkę/jabłko i umieściły na odpowiednim drzewie (niskim/wysokim).
W kolejnej turze wybierania, dz. same mówią, na jakim drzewie należy umieścić dany owoc (na niskim/ wysokim). Następnie, dz. określają "na oko", które drzewo ma więcej/mniej owoców- dz. odpowiadają, używając pojęć wysokie, niskie.
2. „Drzewa owocowe” – karta pracy.
Rozpoznawanie owoców, przeliczanie ich i
naklejanie zgodnie z podaną instrukcją.
Dzieci wskazują drzewo wysokie i niskie,
a następnie naklejają na odpowiednich jabłka i śliwki.
Kolorują tylko to drzewo, na którym jest więcej owoców.
3.
"Wysokie i niskie drzewa"- zabawa ruchowa.
Kształtowanie umiejętności wykonywania poleceń złożonych.
N-l rozsypuje na dywanie sylwety owoców: jabłek, śliwek i gruszek. Prosi, aby dzieci wybrały spośród nich po jednym jabłku i jednej gruszce. Informuje maluchy, że teraz zamienią się w owocowe drzewa, które wybrały się na spacer po sadzie. Będą maszerować z szeroko rozpostartymi gałązkami- rękami. Raz będą niskimi drzewkami- wtedy muszą kucnąć, a raz wyrosną na wysokie drzewa- wtedy muszą się wspiąć na paluszki. Dodatkowo, będą różnymi rodzajami drzew. Raz jabłoniami, raz gruszami i będą musiały unieść do góry odpowiedni owoc ( przy maluszkach można pominąć to nazewnictwo i pozostać np. przy opisie drzew: drzewa, na których rosną jabłka/gruszki.
Zmiany będą następowały podczas przerwy w muzyce i pod dyktando n-la.
Np. na pauzie, n-l mów: wysokie drzewa z jabłkami - dz. wspinają się na pacach i unoszą w górę jabłka, a gruszki chowają za plecy. W przypadku polecenia: niskie drzewa z gruszkami- dz. kucają i unoszą w górę gruszki, a jabłka chowają za plecy.
Kształtowanie umiejętności wykonywania poleceń złożonych.
N-l rozsypuje na dywanie sylwety owoców: jabłek, śliwek i gruszek. Prosi, aby dzieci wybrały spośród nich po jednym jabłku i jednej gruszce. Informuje maluchy, że teraz zamienią się w owocowe drzewa, które wybrały się na spacer po sadzie. Będą maszerować z szeroko rozpostartymi gałązkami- rękami. Raz będą niskimi drzewkami- wtedy muszą kucnąć, a raz wyrosną na wysokie drzewa- wtedy muszą się wspiąć na paluszki. Dodatkowo, będą różnymi rodzajami drzew. Raz jabłoniami, raz gruszami i będą musiały unieść do góry odpowiedni owoc ( przy maluszkach można pominąć to nazewnictwo i pozostać np. przy opisie drzew: drzewa, na których rosną jabłka/gruszki.
Zmiany będą następowały podczas przerwy w muzyce i pod dyktando n-la.
Np. na pauzie, n-l mów: wysokie drzewa z jabłkami - dz. wspinają się na pacach i unoszą w górę jabłka, a gruszki chowają za plecy. W przypadku polecenia: niskie drzewa z gruszkami- dz. kucają i unoszą w górę gruszki, a jabłka chowają za plecy.
4. „W starym ogrodzie”- utrwalenie słów i
melodii piosenki.
1. W starym
ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie
rośnie gruszek sto!
Ref. Jak ładnie
poproszę, to złocista gruszka
spadnie prosto z
drzewa do mego fartuszka./ x2
2. W starym
ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie
rośnie jabłek sto!
Ref. Zaproszę do
tańca czerwone jabłuszka,
niech szybko
wpadają do mego fartuszka. /x 2
3.W starym
ogrodzie, starym, że ho, ho,
na wielkim drzewie
rośnie śliwek sto!
Ref. Jak ładnie
poproszę, to malutka śliwka
spadnie prosto z
drzewa do mego koszyczka./ x2
*******************************************************************************
Czwartek
1."Wysokie i niskie drzewa"- zabawa ruchowa.
Rozwijanie umiejętności wykonywania poleceń złożonych i rozróżniania pojęć przeciwstawnych: niski, wysoki.
N-l rozsypuje na dywanie sylwety owoców: jabłek, śliwek i gruszek. Prosi, aby dzieci wybrały spośród nich po jednym jabłku i jednej gruszce. Informuje maluchy, że teraz zamienią się w owocowe drzewa, które wybrały się na spacer po sadzie. Będą maszerować z szeroko rozpostartymi gałązkami- rękami. Raz będą niskimi drzewkami- wtedy muszą kucnąć, a raz wyrosną na wysokie drzewa- wtedy muszą się wspiąć na paluszki. Dodatkowo, będą różnymi rodzajami drzew. Raz jabłoniami, raz gruszami i będą musiały unieść do góry odpowiedni owoc ( przy maluszkach można pominąć to nazewnictwo i pozostać np. przy opisie drzew: drzewa, na których rosną jabłka/gruszki.
Zmiany będą następowały podczas przerwy w muzyce i pod dyktando n-la.
Np. na pauzie, n-l mów: wysokie drzewa z jabłkami - dz. wspinają się na pacach i unoszą w górę jabłka, a gruszki chowają za plecy. W przypadku polecenia: niskie drzewa z gruszkami- dz. kucają i unoszą w górę gruszki, a jabłka chowają za plecy.
2.
„Czego brakuje?” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie pamięci wzrokowej.
3. "Jabłko, gruszka, śliwka"- zabawa ruchowa rozwijającą szybką
reakcję na sygnał.
4.
„Owocowy taniec” – zabawa ruchowa.
Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy,
zakładając im na ręce opaski z trzema rodzajami owoców (jabłko, gruszka,
śliwka). Każda grupa tańczy przy dźwiękach innego instrumentu. Gdy słychać
tamburyn, tańczą „jabłka”. Gdy słychać bębenek, tańczą „gruszki”, gdy
grzechotka – „śliwki”. Nauczyciel może również wygrywać na instrumentach różne
rytmy, zachęcając dzieci do marszu, biegu i podskoków.
*******************************************************************************
N-l podaje każdemu na talerzyku kawałek jabłka, gruszki i śliwki. Podczas degustacji dzieci określają swoje odczucia i doznania smakowe. Nauczyciel pomaga, podpowiadając określenia: słodki, kwaśny, smaczny, niesmaczny, soczysty, itp..
Dz. wraz z nauczycielem udają się do łazienki w celu umycia owoców - pogadanka o konieczności mycia owoców przed ich spożyciem.
Następnie, n-l wręcza dz. plastikowe nożyki, talerzyki i połówki owoców. Zachęca do ich krojenia.
Udziela pomocy dz., które mają z tym problem.
Pokrojone owoce dz. wrzucają do miseczki, mieszają dużą drewnianą łyżką i nakładają sobie porcje na talerzyki.
Pogadanka na temat walorów odżywczych owoców.
Konspekty powstały w oparciu o publikację: "Kolekcja przedszkolaka- plan pracy i szkice zajęć. Trzylatki, cz. 1 Ziemia" Wyd. Nowa Era
Piątek
1.
„Owocowa sałatka” – zabawa dydaktyczna,
segregowanie owoców.
Dzieci przynoszą po jednym jabłku, gruszce i śliwce. Podają ich nazwy, opisują kształt, kolor, zapach i wrażenia
dotykowe. Na zakończenie segregują owoce, wkładając je do odpowiednich koszy.
2.
„Pokaż kotku, co masz w środku” – zabawa badawcza, degustacja i zagadki smakowe.
Zapoznanie
z przekrojem owoców; opisywanie
wrażeń smakowych.
Nauczyciel kroi owoce, pokazując
dzieciom skórkę, miąższ i gniazda nasienne. Zwraca uwagę, że wszystkie owoce po
przekrojeniu mają widoczne podobne elementy.
Naturalne przekroje można porównać z ilustracjami. Więcej o przekrojach znajdziecie TUTAJ
N-l podaje każdemu na talerzyku kawałek jabłka, gruszki i śliwki. Podczas degustacji dzieci określają swoje odczucia i doznania smakowe. Nauczyciel pomaga, podpowiadając określenia: słodki, kwaśny, smaczny, niesmaczny, soczysty, itp..
Następnie, nauczyciel zawiązuje
dzieciom po kolei oczy i daje do skosztowania po kawałku danego owocu. Zadaniem
dz jest odgadnięcie jego nazwy.
Jeśli dziecko jeszcze nie mówi, można poprosić je o wskazanie odpowiedniego owocu.
Jeśli dziecko jeszcze nie mówi, można poprosić je o wskazanie odpowiedniego owocu.
3. „Sałatka owocowa” – zajęcia
kulinarne/działania praktyczne/degustacja.
Następnie, n-l wręcza dz. plastikowe nożyki, talerzyki i połówki owoców. Zachęca do ich krojenia.
Udziela pomocy dz., które mają z tym problem.
Pokrojone owoce dz. wrzucają do miseczki, mieszają dużą drewnianą łyżką i nakładają sobie porcje na talerzyki.
Pogadanka na temat walorów odżywczych owoców.
4.
„Dary jesieni”- wypełnienie kosza poznanymi owocami.
Założenie
kącika przyrody.
5.
„Moja grzechotka” – zabawa konstrukcyjna.
Nauczyciel rozdaje dzieciom po jednym
plastikowym kubeczku do napojów. Na stole kładzie tacę z wysuszonymi pestkami
śliwek. Dzieci wkładają pestki do swoich kubeczków.
Zakrywają otwór ręką i sprawdzają
brzmienie instrumentu. Mogą dołożyć lub odjąć pestki. Następnie
nauczyciel pomaga dzieciom zakleić kubek
taśmą. Zamiast kubeczków zaklejanych taśmą na zajęciach można użyć małe
zakręcane butelki plastikowe, np. po jogurtach, wodzie mineralnej. Na
zakończenie dzieci chodzą po sali ze swoimi grzechotkami i grają według
własnego pomysłu. W wolnym czasie kubeczki można ozdobić papierem kolorowym lub
plasteliną.
Konspekty powstały w oparciu o publikację: "Kolekcja przedszkolaka- plan pracy i szkice zajęć. Trzylatki, cz. 1 Ziemia" Wyd. Nowa Era
Szkoda że w szkole już nie ma tyle czasu na takie fajne zabawy...
OdpowiedzUsuńJak zawsze super przygotowana :-)
Jak zwykle super! Moje maluszki też poznają owoce w tym tygodniu ��
OdpowiedzUsuńwidziałam właśnie :)
UsuńJak zwykle super! Moje maluszki też poznają owoce w tym tygodniu ��
OdpowiedzUsuńKobieta chyba w ogóle nie spisz!
OdpowiedzUsuńŚwietne zajęcia, przyznaję, że zgapiłam kilka pomysłów ;) Bardzo zaciekawiły mnie te opaski na rączki, one zrobione są na rzepy? Wielokrotnego użytku? Jestem młodym nauczycielem i nie mam za dużego doświadczenia, ale już od jakiegoś czasu zastanawiam się co tu zrobić,aby podzielić dzieci np. podczas zabawy, ale aby za każdym razem nie robić nowych np. emblematów z taśmy dwustronnej czy zawieszanych na szyję. Bo mając takie opaski, można tylko przygotować obrazki tematyczne i wykorzystywać non stop. Będę wdzięczna za podpowiedź.
OdpowiedzUsuńTe opaski, to akurat gładka część rzepa na kleju (do kupienia na metry nawet na allegro :). Zazwyczaj stosuję szerokie gumki frotki i do nich przyklejam emblematy z szorstką strona rzepa na kleju. Jeszcze na zakup gumek nie miałam czasu, ale faktycznie, jest to niesamowicie przydatna rzecz i oszczędzająca mnóstwo czasu :)I ciesze się, że zajęcia przypadły do gustu i ktoś się nimi zainspirował<3 Pozdrawiam
Usuń