TUTAJ
Ustalenie zasad obowiązujących w przedszkolu to jedno z wyzwań,
jakie staje przed nauczycielem na początku roku szkolnego.
Szczególnie ważne jest to w przypadku małych i nowych dzieci, które rozpoczęły swoja przygodę z przedszkolem.
Ale co zrobić, gdy dziecko kilkanaście razy dziennie, dopytuje: "Kiedy przyjdzie po mnie mama?". Wtedy warto przeprowadzić zajęcia dotyczące tego, jak wygląda dzień w przedszkolu.
Co po czym następuje i kiedy się on kończy dla dziecka.
Bardzo ważna jest także rutyna, zwłaszcza w pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu.
Dzięki znajomości rytmu dnia i pewnej stabilności w następowaniu po sobie poszczególnych etapów,
u dziecka wyrabiamy poczucie bezpieczeństwa.
Dzięki temu, dziecko jest spokojne, a w przypadku pogorszenia nastroju, możemy odwołać się do konkretów.
Poniżej znajdziecie konspekt zajęć o rytmie dnia przedszkolnego oraz propozycje, ułatwiające organizację dnia.
Szczególnie przydatne dla najmłodszych, ale i sprawdzające się w starszych grupach wiekowych.
I.
1.
„Na śniadanie- kanapeczki”- zabawa paluszkowa.
Mały miś jest głośny, i ma pusty brzuszek.
Nie jadł jeszcze dziś śniadania, mały łakomczuszek.
Misio mniam, mniam,
Misio mniam, mniam.
I ma pusty brzuszek.
misio mniam, mniam,
misio mniam, mniam,
Mały łakomczuszek.
Raz, dwa, trzy,
zjedz śniadanie i Ty!
3. Trening czystości.
-
wdrażanie do każdorazowego mycia rąk przed posiłkami.- wdrażanie do samodzielnego mycia zębów
II.
1.
„Rączki się witają”- zabawa paluszkowa
* Ja nieco skróciłam wersję tej zabawy do 3 pierwszych akapitów i ostatniego ;)
-
wprowadzenie do tematu zajęć.
* Póki co, ja wprowadziłam tylko dwie pierwsze zwrotki.
1. Gdy dzień
wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama
pomaga ubierać się, ranną porą wstaję i ja.
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref. Ja chodzę tam co dzień,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się,
kolegów dobrych mam,
nigdy nie jestem sam,
przedszkole drugim domem jest.
2. Czasem
rano trudno mi wstać.
Chciałoby
się leżeć i spać, lecz na mnie czeka auto i miś.
W co będziemy bawić się dziś?
Ref. Ja chodzę tam co dzień...
3. Zamiast
mamy Panią tu mam,
bardzo dużo
wierszyków znam.Śpiewam i tańczę, wesoło mi
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref. Ja chodzę tam co dzień...
3. „ Co w przedszkolu się porabia”-
praca z obrazkiem.
*Obrazki do planu dnia możecie znaleźć TUTAJ
** Do stworzenia zegara wykorzystałam tylko niektóre, resztę będę wprowadzać z biegiem czasu,
umieszczając je pod napisami z dniami tygodnia, po bokach zegara.
Wypowiedzi dzieci na temat tego, co dzieję się na przedstawionych obrazkach.
Próba
ułożenia obrazków w odpowiedniej kolejności
- od momentu przyjścia do przedszkola do
momentu powrotu do domu.
/Rytmiczna organizacja czasu.
Stworzenie
z ilustracji ramowego planu dnia w formie zegara i powieszenie go na ścianie.
Wskazówki
należy przesuwać po zakończeniu każdego etapu dnia.
4. Zabawy dowolne w kącikach
zainteresowań.
-
przypomnienie i egzekwowanie zasad Kodeksu Przedszkolaka.
5.
„Zabawki sprzątamy”- rymowanka
Zabawki sprzątamy,
Na miejsca odkładamy,
Zabawki sprzątamy- jeden, dwa trzy!
6. „W przedszkolu”- praca
plastyczna. Obrazki możecie znaleźć TUTAJ
- kolorowanie kredkami ołówkowymi. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.
- kolorowanie kredkami ołówkowymi. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.
7. „Jedzie pociąg”- piosenka
- sygnalizowanie zmiany aktywności - ustawianie się w pociąg: wyjście na salę zabaw/ plac zabaw.
8. „Mama
zupę gotowała”- zabawa paluszkowa
9. „Mały miś jest głodny…obiadek”-
piosenka. Mp3 znajdziecie TUTAJ
-
wprowadzenie do kolejnego etapu dnia - obiad
- czynności higieniczne w łazience
Mały miś jest głośny, i ma pusty brzuszek.
Nie jadł jeszcze dziś śniadania, mały łakomczuszek.
Misio mniam, mniam,
Misio mniam, mniam.
I ma pusty brzuszek.
misio mniam, mniam,
misio mniam, mniam,
Mały łakomczuszek.
Raz, dwa, trzy,
zjedz śniadanie i Ty!
10.
„Ręce na kolankach siadają”- rymowanka
Ręce na kolanach siadają,
I na pyszny obiad czekają!
11.
Trening samodzielności.
-
wdrażanie do samodzielnego spożywania posiłku.
12. „Ubranka idą już do spanka”- piosenka
z płyty Klanza „Kiedy maluchy zamieniają się w zuchy”
-
przygotowanie do leżakowania: rozbieranie ubrań i podejmowanie próby
samodzielnego zakładania piżamy;Ubranka, ubranka, idą już do spanka,
Ubranka, ubranka, układają się, x2
x3
Piżamka, piżamka, czeka już od ranka,
Piżamka, piżamka, bardzo cieszy się, x2
13. „Kotek i miś, już zmęczeni są”- kołysanka z płyty Klanza „Kiedy maluchy…”
-
sygnalizowanie kolejnego etapu dnia- leżakowanie.
Kotek i miś, już zmęczeni są,
zobacz kotek ziewa już.
Przyfrunął sen, kołysze Cię,
A ty swoje oczka zmruż.
Pościel już pachnie bajkami.
Poduszka mięciutka, przytuli cie.
Czarodziej snów,usiadł blisko tu.
Daje tobie piękny sen. x3
14. "Leżymy, czekamy..."- kołysanka z płyty Klanza „Kiedy maluchy…”
Leżymy, czekamy, oczka zamykamy.
Leżymy, czekamy, cicho, cicho, szaa. x3
15. "Wesoła, piosenka..."- piosenka z płyty Klanza „Kiedy maluchy…”
Wesoła piosenka budzi was.
wstawajcie kochani, bo już czas.
x4
Kończymy już spanie, pora wstać
Pora wstać, pora wstać, pora wstać.
Kończymy już spanie, pora wstać
Pora wstać, poraaa wstać. x2
* Zabawy paluszkowa pochodzą z publikacji:
** Jeśli zaś chodzi o piosenki Klanzy, to z tego co zdążyłam się zorientować, nie można ich już znaleźć na chomiku :(
Super konspekt :)
OdpowiedzUsuńdziękuję :) ciesze się, że przypadł Pani do gustu :) pozdrawiam <3
UsuńŚwietny blog!Gratuluję!Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńRewelacyjny
OdpowiedzUsuńświetny artykuł wraz z pomocami obrazkowymi dziekuję ze sa osoby które chętnie dzielą sie swoim doświadczeniem
OdpowiedzUsuńjesteś wielka na pewno jescze bede Cię odwiedzać