Czarna, żółta, mlecznobiała,
każda buzia jest wspaniała,
każda buzia uśmiechnięta,
tańczą chłopcy i dziewczęta.
Tematyka tygodniowa: „ Niby tacy sami, a jednak inni ”każda buzia jest wspaniała,
każda buzia uśmiechnięta,
tańczą chłopcy i dziewczęta.
Temat dnia: „ Dzieci świata ”
Proponowane aktywności:
1. Zabawy z muzyką w domu
2. "Inny" - słuchanie opowiadania A. Widzowskiej.
- To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
- Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem, od razu zaczynała kichać.
- Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
- Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich wyrazów.
- To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
- Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
- Ja mam starszego brata Adama, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżał się Dzień Babci i Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
- Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
- Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
- A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
- Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
- Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
- On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja.
Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami z imbirem.
Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
R. zadaje pytania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?
3. "Dzieci świata" - oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata.
R. razem z dzieckiem ogląda zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata.
R. zachęca dzieci do opisywania jak wyglądają.
Mówi, z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.
Obrazki pochodzą z FB Nauczycielka dzieciom |
Obrazki pochodzą z FB Nauczycielka dzieciom |
Obrazki pochodzą z FB Nauczycielka dzieciom |
R. powiększ obraz gry na cały ekran.
Przedszkolaku, połącz w pary zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata z ich obrazkowymi odpowiednikami.
Pomoce użyte w grze pochodzą z FB Nauczycielka Dzieciom |
5. "Jesteśmy dziećmi"- śpiewanie piosenki
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
6. "Wszystkie dzieci nasze są"- zapoznanie z wybranymi kulturami świata.
Zapoznajcie się z materiałami zamieszczonymi pod poniższymi linkami.
Z każdej kultury wybierzcie tylko te aktywności, które Waszym zdaniem są najciekawsze.
Wykonajcie także przynajmniej jedną z prac plastycznych, proponowanych w materiałach:
- chińska czapeczka / wachlarze / igloo / Eskimos / afrykańska spódniczka / Murzynek Bambo.
7. "My dzieci świata" - bajka edukacyjna
Udanej zabawy <3
***
Post powstał w ramach cyklu:
***
Post powstał w ramach cyklu:
Świetne materiały :)
OdpowiedzUsuńdziękuję <3
Usuń