Współpraca

wtorek, 2 czerwca 2020

Dzieci świata - propozycje aktywności w ramach zdalnego nauczania

Czarna, żółta, mlecznobiała,
każda buzia jest wspaniała,
każda buzia uśmiechnięta,
tańczą chłopcy i dziewczęta.


Tematyka tygodniowa: „ Niby tacy sami, a jednak inni ”
Temat dnia:  „ Dzieci świata ”

Proponowane aktywności:

1. Zabawy z muzyką w domu

2. "Inny" - słuchanie opowiadania A. Widzowskiej.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=74

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
- To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
- Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem, od razu zaczynała kichać.
- Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
- Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich wyrazów.
- To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
- Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
- Ja mam starszego brata Adama, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżał się Dzień Babci i Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich  nie chciało występować razem z nowym kolegą.
- Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
- Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
- A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
- Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
- Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
- On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja.
Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami z imbirem.
Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
R. zadaje pytania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

3. "Dzieci świata" - oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata.

R. razem z dzieckiem ogląda zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata.
R. zachęca dzieci do opisywania jak wyglądają.
Mówi, z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.

Obrazki pochodzą z FB Nauczycielka dzieciom
Obrazki pochodzą z FB Nauczycielka dzieciom
Obrazki pochodzą z FB Nauczycielka dzieciom

4. "Zdjęcia i obrazki" - łączenie w pary gra on-line

R. powiększ obraz gry na cały ekran.
Przedszkolaku, połącz w pary zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata z ich obrazkowymi odpowiednikami.

Pomoce użyte w grze pochodzą z FB Nauczycielka Dzieciom

5. "Jesteśmy dziećmi"- śpiewanie piosenki


Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

6. "Wszystkie dzieci nasze są"-  zapoznanie z wybranymi kulturami świata.

Zapoznajcie się z materiałami zamieszczonymi pod poniższymi linkami.
Z każdej kultury wybierzcie tylko te aktywności, które Waszym zdaniem są najciekawsze.

Wykonajcie także przynajmniej jedną z prac plastycznych, proponowanych w materiałach:
- chińska czapeczka / wachlarze / igloo / Eskimos / afrykańska spódniczka / Murzynek Bambo.


7. "My dzieci świata" - bajka edukacyjna


Udanej zabawy <3

***
Post powstał w ramach cyklu:

https://boberkowy-world.blogspot.com/search/label/Zdalne%20nauczanie

 Drodzy rodzice,
Zdajemy sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki,
dlatego też powyżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości bądź wybiórczo.
Możecie Państwo także całkowicie z nich zrezygnować według własnego pomysłu zorganizować zabawy w proponowanych kręgach tematycznych.
Chcemy być dla Państwa wsparciem, a nie dodatkowo Państwa obciążać.
Dlatego z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Życzymy cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami
z utęsknieniem czekam na powrót do przedszkola!

2 komentarze: