Nie wiem, co to tolerancja,
Zawsze tylko moja racja,
A ten, kto ma inne zdanie,
Zaraz za swoje dostanie.
Zawsze tylko moja racja,
A ten, kto ma inne zdanie,
Zaraz za swoje dostanie.
M. Wiśniewska-Koszela
Temat dnia: „ Inny nie znaczy gorszy ”
Proponowane aktywności:
1. "Czy chudzi, czy grubi" - zabawa muzyczno-ruchowa
Przedszkolaku, przypomnij sobie piosenkę.
Zatańcz do niej z mama lub tatą (naucz rodzica odpowiednich ruchów).
2. "Brzydkie kaczątko" - bajka w oparciu o baśń J. Ch. Andersena
Obejrzyjcie bajkę:
Zastanów się, jak czuło się kaczątko, gdy zobaczyło siebie po raz pierwszy w odbiciu tafli wody,
i wtedy, gdy zobaczyło swoje odbicie w wodzie gdy było już dorosłe.
3. "Lustro" - ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości.
R. stawia przed dzieckiem duże lustro, takie aby była widoczna cała sylwetka dziecka.
Prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce,
to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd.
R. uzupełnia wypowiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy.
Na koniec wypowiedzi rodzic mówi: Jesteś wspaniały i dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!
4. „ Jesteśmy różni”- praca z obrazkiem.
Omawianie wyglądu dzieci z ilustracji, opisywanie pokazanej na obrazku sytuacji.
Uświadomienie konieczności akceptacji różnic w wyglądzie lub zachowaniu dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności.
Pomoce pochodzą z serwisu internetowego miesięcznika Bliżej Przedszkola
i można je pobrać bezpłatnie po zalogowaniu się TUTAJ
5. "Nieidealna" - piosenka Arki Noego
Przedszkolaku, wciel się w rolę gitarzysty.
Jeśli macie zabawkowy instrument, możecie go wykorzystać.
Jeśli nie, gitarą może być patelnia lub paletka.
Zagrajcie na "gitarze" do piosenki. Spróbujcie wspólnie zaśpiewać refren.
R. pytają dzieci, czy wiedzą, co oznacza słowo tolerancja.
Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby.
Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury itd.
R. prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyły słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie (na sylaby)
7. "Rozsypanka" - rozwijanie percepcji wzrokowej
Rodzicu, wydrukuj dwie pierwsze strony STĄD
Wytnij i sklej dwuczłonowy napis "tolerancja".
Dziecko rozcina litery z drugiej, wydrukowanej strony.
R. układa cały napis przed dzieckiem, a dz. wg niego układa po kolei litery, tworząc słowo "TOLERANCJA".
8. "Jesteśmy dziećmi"- improwizacja ruchowa do piosenki
9. "Jesteśmy dziećmi"- nauka piosenki
Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
10. Warte obejrzenia:
- Jesteśmy różni - jesteśmy równi
- Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki - filmik promujący kampanię przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych
- Co to jest tolerancja? - w opinii dzieci
- Tolerancja - piosenka Sokrates TV
- Każdy jest inny - Piosenka ZoZi
- Piosenka o szacunku dla innych - Mała Orkiestra Dni Naszych
Udanej zabawy <3
***
Post powstał w ramach cyklu:
***
Post powstał w ramach cyklu:
Cudowny temat! W tym miesiącu pożyczyłam z biblioteki kilka książek dla dzieci o inności, różnorodności wśród ludzi i tolerancji. Pozwolę sobie skorzystać z Pani pomysłów, będą idealnym uzupełnieniem :)
OdpowiedzUsuńCiesze się, że materiały okazały się przydatne :) <3
UsuńBardzo ciekawe zajęcia. Moja córeczka była zachwycona!!!
OdpowiedzUsuń