Współpraca

sobota, 20 lutego 2016

Sylabingo - sylabowe bingo: pomoce do Metody Krakowskiej

Utrzymując się w nurcie sylabowej nauki czytania i faktu, że zaczęłam wprowadzać moim przedszkolakom pierwsze sylaby otwarte, stworzyłam nową grę na bazie starego i dobrego bingo klamerkowego :)

Jeśli śledzicie na bieżąco moje poczynania, to wiecie, że już kilka pomocy do metody sylabowej powstało. Dla przypomnienia:
- Gra planszowa "SylaboWyścig" KLIK



- Gra karciana/ memory "Głoskowy Piotruś" KLIK


- Gra towarzyska "Co słychać?" KLIK


- Karty i puzzle z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi KLIK


Do tego "zacnego" grona, dołączyło także Sylabingo :)

Zestaw do gry składa się z:
- 1 plansza A4 z sylabami z M
- 1 plansza A4 z sylabami z P  (dla prowadzącego grę);
- 3 plansze A4 z sylabami z M ( na każdej planszy jest 6 kart dla graczy)


- 3 plansze A4 z sylabami z p ( na każdej planszy jest 6 kart dla graczy)


- 3 plansze A4 z sylabami z M i P ( na każdej planszy jest 6 kart dla graczy)


Do zabawy z "Sylabingo" potrzebne nam będą klamerki

lub pompony:
A na czym polega gra? Dla tych, co nie znają lub nie pamiętają zasad klamerkowego bingo, małe przypomnienie:

Wariant 1.

Nauczyciel/ prowadzący grę kolejno losuje kartoniki z daną sylabą. Wymawia i pokazuje tę sylabę, a zadaniem dzieci jest odszukanie na swoich kartach tej samej  sylaby.


Gdy sylaba zostanie znaleziona, dziecko przypina na niego klamerkę, lub na kółeczku w lewym górnym rogu umieszcza pomponik (może być przy użyciu szczypczyków- dodatkowa atrakcja dla dzieci :), by zaznaczyć zaliczony obrazek. Dziecko, które jako pierwsze będzie miało przypięte klamerki na wszystkich sylabach, krzyczy " Bingo" i zwycięża.

 Zdjęcie z zabawy z "Pogodowym bingo" KLIK

Wariant 2.

Nauczyciel/ prowadzący grę kolejno losuje kartoniki z daną sylabą. Tylko wymawia tę sylabę, a zadaniem dzieci jest odszukanie na swoich kartach tej samej  sylaby. Gdy sylaba zostanie znaleziona,  dziecko przypina na niego klamerkę, lub na kółeczku w lewym górnym rogu umieszcza pomponik (może być przy użyciu szczypczyków- dodatkowa atrakcja dla dzieci :), by zaznaczyć zaliczony obrazek. Dziecko, które jako pierwsze będzie miało przypięte klamerki na wszystkich sylabach, krzyczy " Bingo" i zwycięża.

Oczywiście, najpierw do gry wykorzystujemy karty z jedną, wybraną sylabą otwartą ( albo z M albo z P). Karty mieszane stanowią uzupełnienie pakietu, które służy utrwaleniu poznanych sylab z prezentowanymi głoskami prymarnymi.

I co Wy na to?
Jak zwykle, zachęcam do komentowania, opiniowania, a chętnych na karty do "Sylabingo" zapraszam do pozostawienia komentarza na FB  pod postem  reklamującym ten wpis. W wiadomościach prywatnych prześlę Wam hasło do folderu z Sylabingo na chomiku :)

4 komentarze:

  1. czesc,mam pytanie, czy dużo czasu poświęcałaś na wyrazy dźwiękonaśladowcze? pisałaś, że dzieci mialy trudności, czy pomimo to przeszłaś do wprowadzenia sylaby otwartej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wprowadzam tylko elementy metody sylabowej, w ramach eksperymentu, nie pracuję stricte w oparciu o nią. Prawdę powiedziawszy, na wyrażenia poświęciła bardzo mało czasu. Ci co mięli "załapać", "załapali" Bardzo szybko przeszłam do sylab, z którymi dzieci (nawet te bardzo słabiutkie) sobie świetnie radzą! :)

      Usuń
  2. Aaa dziękuję za odp. Ja też w trakcie realizacji ;) pierwszy rok. Ten tydzień robimy jeszcze różne ćwiczenia dźwiękonasladowcze. W przyszłym tygodniu sylaba otwarta.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aaa dziękuję za odp. Ja też w trakcie realizacji ;) pierwszy rok. Ten tydzień robimy jeszcze różne ćwiczenia dźwiękonasladowcze. W przyszłym tygodniu sylaba otwarta.

    OdpowiedzUsuń