Nie oznacza to, iż będę powtarzała materiał, który wykorzystywałam na tegorocznych zajęciach, będę go modyfikowała, jednak same założenia i cele pozostaną bez zmian.
Z tego też powodu, chciałam się z Wami podzielić swoją "ściągą", prezentująca umiejętności, jakie powinien posiadać czterolatek. Tekst powstał w oparciu o program wychowania przedszkolnego ( wg którego pracuje nasza placówka) "Zanim będę uczniem", autorstwa Elżbiety Tokarskiej i Jolanty Kopała.
OBSZAR
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z
dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Uświadamiania
własnej osoby – To ja
− zauważa różnicę między
chłopcami i dziewczynkami, np. w nadawanych imionach,
- w sposobie ubierania się
- opowiada, jak wygląda kolega
– umie podać swoje imię i
nazwisko
− potrafi określić czynności,
które wykonuje najlepiej, np. układa puzzle, śpiewa
− umie powiedzieć, co lubi robić
najbardziej, zgodnie ze swoimi uzdolnieniami
− potrafi nazwać swoją
miejscowość i ulicę, na której mieszka
− wie, że nie należy opowiadać o
sobie osobom obcym
− rozumie, że można podać
informacje dotyczące miejsca zamieszkania
Budowania
pozytywnych relacji w kontaktach społecznych
− potrafi wykonać zadanie
wspólnie z kolegami
− próbuje podejmować zabawy
tematyczne z podziałem na role i zgodnie w nich uczestniczyć
− rozumie, że musi dostosować się
do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia i zadania wspólnie z innymi
− wyraża swoje życzenia i racje w
kontaktach z innymi dziećmi
− podejmuje obowiązki dyżurnego
- · wie, że należy sumiennie wywiązywać się z powierzonych obowiązków
− rozumie, że nie wolno brać
rzeczy innych bez pozwolenia
− szanuje pracę wykonaną przez
kolegów i dorosłych
− respektuje uwagi nauczyciela i
rodziców dotyczące sposobu zachowania się w określonej sytuacji
- · rozumie, że zawsze trzeba mówić prawdę
- · potrafi przeprosić, gdy postąpi niewłaściwie
− próbuje samodzielnie radzić
sobie w trudnych sytuacjach
– rozumie znaczenie pojęć dobro
i zło
− radzi sobie w sytuacjach konfliktowych
bez stosowania agresji
− wie, że nie można sprawiać
swoim zachowaniem przykrości innym dzieciom
− dzieli się zabawkami z innymi
dziećmi
Kształtowania
społecznie akceptowanych postaw
− potrafi używać zwrotów
grzecznościowych: Dzień dobry, Do widzenia, Proszę, Dziękuję, Przepraszam w kontaktach z
dziećmi i dorosłymi
− nie przerywa wypowiedzi innych
− słucha uważnie innych i stara
się zwracać bezpośrednio do rozmówcy, zadając pytania bądź informując o swoich
potrzebach
− wykonuje kierowane do niego
prośby i polecenia i próbuje dokładnie je wypełnić
- · stara się w skupieniu uczestniczyć w zajęciach
- · porządkuje samodzielnie miejsce pracy i zabawy
− zachowuje się grzecznie w
miejscach publicznych
− rozpoznaje właściwe formy
zachowania
− rozumie, że nie należy chwalić
się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach
− rozumie znaczenie mowy ciała:
gestów, mimiki
Rozpoznawania i
wyrażania emocji
− określa własne potrzeby i
nazywa uczucia
− rozpoznaje i nazywa stany
emocjonalne ludzi w różnych sytuacjach
- · rozumie i akceptuje uczucia innych osób
− rozróżnia emocje pozytywne i
negatywne
- · potrafi powstrzymać się od działań agresywnych wobec otoczenia
- · próbuje analizować i charakteryzować własne uczucia
− umie poprzez mowę ciała (gest,
mimikę, ruchy ciała) przedstawić: radość, smutek, gniew, złość
OBSZAR
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i
kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Kształtowania
nawyków higienicznych
− korzysta prawidłowo z przyborów
podczas wykonywania czynności higienicznych
− myje samodzielnie ręce zgodnie
z kolejnymi etapami tej czynności
− przestrzega zasady mycia rąk
przed każdym posiłkiem
− potrafi poprawnie umyć zęby
− wie, że konieczne jest
codzienne mycie całego ciała
− próbuje samodzielnie się czesać
− rozumie, że trzeba myć ręce po
skorzystaniu z toalety
− używa chusteczek higienicznych
w razie potrzeby
Wykonywania
czynności samoobsługowych
− pomaga w nakrywaniu do stołu i
sprzątaniu po posiłku
− umie w spokoju zjeść posiłek
przy stole
- · pamięta o cichym odstawianiu krzesełek
- · wie, że nie należy głośno rozmawiać
- · nie opiera się łokciami i nie odwraca
− posługuje się w trakcie
jedzenia łyżką i widelcem
− wykonuje prawidłowo czynności
samoobsługowe w toalecie
− korzysta z urządzeń sanitarnych
w sposób właściwy
− zna i stosuje kolejność przy
wkładaniu ubrania
- · umie samodzielnie nałożyć piżamę przed leżakowaniem, zdjąć ją i złożyć po odpoczynku
− odkłada ubrania na wyznaczone
miejsce, np. w szatni
- · próbuje odpinać i zapinać guziki
− wie, że należy pilnować rzeczy
osobistych, a w razie potrzeby przekazuje je pod opiekę osobom dorosłym
Przyzwyczajania
do utrzymywania w porządku rzeczy i otoczenia
− przestrzega ustalonych zasad
korzystania z zabawek
- · wie, że trzeba szanować wspólne zabawki
− porządkuje zabawki po
skończonej zabawie
− dba o wykonane przez siebie
prace, starannie chowając je w ustalonym miejscu
− pomaga w sprzątaniu: zabawek w
sali, miejsca pracy po zajęciach plastycznych, swojego pokoju w domu
OBSZAR
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Porozumiewania
się
− dostosowuje wypowiedź w
kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami do danej sytuacji, np. zadaje pytania w czasie
wycieczki, ustala z innymi dziećmi zasady przebiegu wspólnej zabawy
− formułuje samodzielnie zdania
na określony temat
− udziela odpowiedzi na pytania
typu: Co lubisz robić?, Co chciałbyś robić?
− wypowiada się spontanicznie na
określony temat
− wyraża śmiało swoje myśli,
opowiada o uczuciach
− umie dzielić się swoimi
spostrzeżeniami
− zadaje pytania, aby ustalić ogólne
prawa i zasady
Stosowania
poprawnych form gramatycznych
− rozumie i stosuje w
wypowiedziach wyrażenia przyimkowe (zawierające: na, pod, do, w, przed, za,
obok)
− umie opisać przedmioty, osoby i
zwierzęta, podając ich cechy charakterystyczne określa cechy przedmiotów i osób,
używając przymiotników w formie zgodnej z rzeczownikiem (np. mała lalka, a nie: mały
lalka)
− różnicuje zdania oznajmiające,
pytające, wykrzyknikowe, modelując głosem
− formułuje prawidłowo wypowiedzi
w czasie przeszłym i przyszłym
- · potrafi opowiadać o tym, co się wydarzyło, i o tym, co może nastąpić
− stosuje poprawnie formy fleksyjne
rzeczowników, czasowników i przymiotników (np. dziewczynki były, chłopcy
byli)
− potrafi wypowiadać się całymi
zdaniami o prostej konstrukcji
- · próbuje układać zdania rozwinięte
Kształtowania
poprawności wymowy
− uczestniczy aktywnie w
ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wymowę głosek
− naśladuje poprawnie odgłosy,
np. zegara tik-tak, tik-tik, cyk-cyk, bim-bam
− stara się mówić wyraźnie
Kształtowania
poprawności leksykalno-semantycznej
− tworzy rymy do podanych
wyrazów, np. kot – płot, bombka – trąbka
− stosuje w mowie czynnej
określony zasób słów
- · używa w wypowiedzi wyrazów w sposób prawidłowy
− posługuje się słowami z zakresu
poznawanego środowiska przyrodniczego, społecznego i technicznego
− próbuje tworzyć skojarzenia do
podanych wyrazów, np. kot – mleko, buda – pies
OBSZAR
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w
poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
Porównywania i
grupowania obiektów
− rozpoznaje przedmioty i
wskazuje obrazki przedstawiające je
− potrafi opisać przedmioty,
również na podstawie ich obrazków
− porównuje przedmioty, wskazując
na różnice i podobieństwa, np. kotek czarny i rudy, klocek plastikowy i drewniany
− próbuje określić cechy
przedmiotów, np. Miś jest duży, miękki, brązowy
− rozwiązuje zagadki słowne,
kojarząc odpowiedź z konkretnym przedmiotem
− grupuje przedmioty, nazywa je i
uzasadnia, dlaczego do siebie pasują
− rozdziela przedmioty ze względu
na ich przeznaczenie, przynależność lub miejsce, w którym się zwykle znajdują
− porządkuje przedmioty w sali
przedszkolnej, np. segreguje w pudełku klocki jednego rodzaju, na półce układa pudełka z
grami według ich wielkości
− wskazuje przedmiot niepasujący
do pozostałych, np. w pudełku z klockami leży kredka
− kompletuje przedmioty pasujące
do siebie, np. ręcznik i mydło, wiaderko i łopatka, kwiatek i konewka
− stosuje w praktycznym działaniu
umiejętność klasyfikowania, np. w kąciku przyrody w dwóch pudełkach osobno układa
kasztany i żołędzie, w trakcie rozkładania na tackach materiałów do zajęć plastycznych
potrafi rozdzielić pojemniki z farbami tak, aby na każdej znalazły się te same
kolory
− próbuje tworzyć zbiory
przedmiotów według określonej cechy, np. koloru, wielkości
Przewidywania
czynności manipulacyjnych i łączenia przyczyny ze skutkiem
− obserwuje zmiany zachodzące w
przedmiotach w toku działania i ocenia, które są odwracalne, a które nie, np.
złożoną kartkę można ponownie rozłożyć, kartka podarta na części nawet po
sklejeniu nie jest taka jak przedtem
− potrafi zaplanować kolejne
czynności, np. aby namalować obrazek trzeba wziąć karton, pędzel, farby, nalać wody
− zna kolejność codziennych
czynności, np. przed położeniem się spać trzeba się umyć, przebrać w piżamę
− wie, co trzeba zrobić w
określonych sytuacjach, np. jeśli w sali jest zimno, należy zamknąć okno
− dostrzega logiczny związek w
odniesieniu do sytuacji przedstawionej w historyjce obrazkowej
- układa historyjki obrazkowe składające się z 3 i więcej elementów
- opowiada, co dzieje się na każdym z obrazków
OBSZAR
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Dbałości o
zdrowie
− zna zasady mające wpływ na
zdrowie
- · przestrzega ustalonego rytmu dnia
- · wie, że ruch i przebywanie na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu
− orientuje się w zasadach
zdrowego żywienia
- · wie, jakie produkty trzeba jeść, aby być zdrowym
- · przestrzega ustalonych zasad jedzenia słodyczy
- · pamięta, czego nie wolno mu jeść, jeżeli cierpi na alergię
- · próbuje wszystkich potraw i określa ich smak
- · rozpoznaje produkty wykorzystane do przygotowania określonych potraw, np. warzywa w zupie jarzynowej lub surówce, owoce w kompocie
− dostrzega związek między
chorobą a leczeniem
- · zgłasza nauczycielowi odczuwane dolegliwości (ból głowy, brzucha, gardła) i skaleczenia
- · rozumie potrzebę wizyty u lekarza w przypadku odczuwania objawów choroby (katar, kaszel,ból)
- · wie, że przyjmowanie lekarstw jest konieczne, aby powrócić do zdrowia
- · stara się zachować spokój w czasie przeglądów stomatologicznych i leczenia zębów
- · rozumie, dlaczego trzeba opatrzyć każde zranienie
Rozwijania
sprawności ruchowej
- · podejmuje spontanicznie zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy, np. obręcze, krążki, piłki
− porusza się swobodnie,
dostosowując sposób ruchu do określonych warunków, np. chodzenie po trawie,
piasku, zwężonej przestrzeni
− korzysta ze sprzętu
przeznaczonego dla dzieci w tym wieku, np. drabinki, huśtawki, zjeżdżalnie
- · jeździ na trzykołowym rowerku, hulajnodze
- · porusza się po płaszczyznach o małym kącie nachylenia, np. podesty do urządzeń ogrodowych,
- · wspina się swobodnie po drabinkach i zstępuje z nich, prawidłowo chwytając szczeble
- · podejmuje próby poruszania się po przeplotni
- · umie sprawnie się poruszać
- · potrafi biegać i chodzić na palcach
- · umie chodzić stopa za stopą
- · chodzi po wyznaczonej linii, po śladach, między przeszkodami, np. między szczeblami drabinki
- · przechodzi po podwyższeniu, np. po ławeczce gimnastycznej
- · chodzi na czworakach do przodu i do tyłu, przekraczając płasko ułożone przeszkody, np przybory gimnastyczne (obręcze, liny, pałeczki)
- · biega pewnie, zmieniając kierunek i omijając przeszkody
− utrzymuje równowagę, stojąc na
jednej nodze
− rzuca, chwyta i toczy przybory
- · rzuca na odległość i do celu, oburącz i na zmianę: ręką lewą i prawą
- · chwyta oburącz i próbuje chwytać jedną ręką
- · toczy piłki, zmieniając kierunek
- · próbuje toczyć obręcze i krążki
− podskakuje i przeskakuje
przeszkody
- · wykonuje swobodnie podskoki w miejscu i w przód
- · przeskakuje przez narysowane linie lub płasko ułożone przybory
- · wskakuje obunóż do obręczy lub ułożonej szarfy
− uczestniczy w zajęciach
ruchowych organizowanych przez nauczyciela
- · naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela
- · zmienia sposób poruszania się zgodnie z poleceniem
- · przyjmuje prawidłowo określoną postawę, np. siad skrzyżny, leżenie na plecach, brzuchu
OBSZAR
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
zachowania
bezpieczeństwa podczas zabaw
− przestrzega zasad zabawy w
wyznaczonych pomieszczeniach i na określonym terenie
− stosuje się do obowiązujących
reguł w zabawach i grach sportowych
− korzysta z zabawek i sprzętu w
sali i w ogrodzie zgodnie z ich przeznaczeniem
− wie, jak bezpiecznie bawić się
na powietrzu: nie rzuca kamieniami, nie wchodzi na drzewa, nie biega z ostrymi
patykami
− używa przyborów, np. pędzelka,
nożyczek, młotka do przybijanki, zachowując zasady bezpieczeństwa
− korzysta z urządzeń
elektrycznych tylko w obecności dorosłych
− rozumie niebezpieczeństwo
wynikające z zabawy zapałkami
− nie zbliża się do gorących
przedmiotów, np. żelazka, piekarnika, czajnika, garnka
− wie, że nie wolno samodzielnie
zażywać lekarstw, i stosuje się do tego zakazu
− nie używa samodzielnie środków
chemicznych
Przestrzegania
zasad bezpieczeństwa na drodze
− wie, że dziecko może poruszać
się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej
− nie oddala się na ulicy od
osoby dorosłej, np. w czasie oczekiwania na przystanku autobusowym
− rozpoznaje oznaczenia przejść
dla pieszych: znak drogowy i pasy
− zna oznaczenia sygnalizatora
świetlnego dla pieszych
− rozumie rolę policjanta w ruchu
drogowym
Bezpiecznego
korzystania ze środków transportu
− stosuje się do poleceń osoby
dorosłej w czasie jazdy środkami komunikacji
− potrafi bezpiecznie zachowywać
się podczas jazdy samochodem, tj. spokojnie siedzi w foteliku, przypięty pasami
bezpieczeństwa
Właściwego
zachowania się w sytuacjach zagrożenia
− zna przyczyny powstawania
pożarów
− wie, jak należy zachować się w
sytuacji zagrożenia, np. pożaru, awarii wody (wzywa na pomoc osobę dorosłą, ucieka z
miejsca zagrożenia, nie chowa się w pomieszczeniu)
− zgłasza nauczycielowi każdą
nietypową sytuację, np. złe samopoczucie kolegi, pojawienie się zwierzęcia na terenie ogrodu
Właściwego
zachowania się wobec obcych osób, zwierząt i roślin
− zachowuje rezerwę wobec obcych
ludzi
− wie, że nie należy przyjmować
podarunków od nieznajomych
− nie opowiada o sobie i swojej
rodzinie obcym osobom
− nie odchodzi z miejsca zabawy z
nieznaną osobą pod żadnym pretekstem
− nie podchodzi i nie dotyka
dzikich zwierząt
− nie głaszcze i nie karmi
zwierząt bez zgody opiekuna i właściciela
− wie, jak zachować się w
przypadku ataku psa
− przestrzega zakazu
zrywania i próbowania owoców bez zgody dorosłych
OBSZAR
7. Wychowanie przez sztukę– dziecko widzem i aktorem
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Aktywnego
uczestniczenia w różnego typu przedstawieniach
− uczestniczy w przedstawieniach
teatralnych i koncertach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim, np. w
teatrze, w bibliotece, w domu kultury
− wie, jak należy zachować się w
trakcie przedstawienia lub koncertu nagradza
aktorów (muzyków) brawami po przedstawieniu
− śledzi z uwagą przebieg
przedstawienia
- · reaguje żywo na sceny zawarte w spektaklu
- · dostrzega humor słowny i sytuacyjny zawarty w przedstawieniu
- · próbuje odczytywać emocje wyrażane przez aktorów, określać nastrój przedstawianych sytuacji
− wypowiada się na temat
obejrzanego przedstawienia
- · potrafi powiedzieć, kto występował w spektaklu
- · opowiada o swoich wrażeniach, np. co mu się najbardziej podobało i dlaczego
Wcielania się w
rolę aktora
− wypowiada się swobodnie na
bliskie mu tematy, np. wyjazd na wakacje, pojawienie się dziecka w rodzinie, przyjęcie
urodzinowe
− bawi się rymem i rytmem słów
− podejmuje zabawy tematyczne, w
których uczestniczy kilkoro dzieci
− ilustruje ruchem opowiadanie
nauczyciela
− odgaduje zagadki pantomimiczne
− pokazuje ruchem wskazane
czynności
− recytuje wiersze indywidualnie
i w grupie
− stara się kontrolować oddech i
brzmienie głosu
- · próbuje posługiwać się intonacją głosu i gestem odpowiednio do treści utworu
− odtwarza własnymi słowami treść
dialogu na podstawie poznanego utworu literackiego
− uczestniczy w przygotowaniach
do występu, np. wykonuje elementy dekoracji, zaproszenia
− bierze udział w krótkich
przedstawieniach i inscenizacjach przygotowywanych z okazji
- uroczystości przedszkolnych
- · rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie się nim posługiwać
- · współpracuje z kolegami w czasie występu
- · czuje się swobodnie na scenie
- · wie, że swoim występem sprawia radość bliskim
− uczestniczy w imprezach
plenerowych, np. Święto Pieczonego Ziemniaka, Dzień Dziecka
- stara się brać w nich udział zgodnie ze scenariuszem spotkania
OBSZAR
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Śpiewania
piosenek
− wykonuje ćwiczenia emisyjne na
podstawie znanych piosenek i prostych melodii
- · powtarza za nauczycielem wybrane fragmenty
- · naśladuje pomysły innych dzieci
− powtarza słowa lub krótkie
teksty, zachowując podany rytm, tempo oraz właściwą intonację
− słucha uważnie piosenek
śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych z CD
- · wyróżnia w piosence zwrotkę i refren
− śpiewa poznane piosenki
- · rozwija możliwości wokalne poprzez śpiew indywidualny
- · śpiewa z innymi dziećmi, zachowując tempo i rytm
− podejmuje improwizacje głosem
- · śpiewa np. o ulubionej zabawie na podwórku, wymyślając melodię
- · śpiewa na wybrany dowolnie temat do znanej melodii
− odtwarza rytm śpiewanej
piosenki
- · wykonuje proste ruchy: podskoki, skłony, obroty
- · wywołuje naturalne efekty dźwiękowe, np. tupie, klaszcze
− rozpoznaje znane piosenki po
usłyszeniu fragmentów melodii
Kształtowania
poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce
− umie ustawić się w dwóch
kołach, szeregu, parach, luźnej grupie na umówioną melodię
− potrafi właściwie reagować
ruchem na zmianę tempa, dynamiki i wysokości dźwięku, np. przechodzi z biegu do podskoków,
z chodzenia na palcach do chodzenia na piętach
− uczestniczy aktywnie w zabawach
przy akompaniamencie muzycznym
− potrafi przedstawiać ruchem
treść piosenek
− powtarza rytmiczne ruchy
improwizowane przez inne dziecko
− wykonuje improwizacje ruchowe
na podany temat
− naśladuje ruchem postaci,
czynności, rzeczy
Poznawania
sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych
− rozpoznaje i nazywa instrumenty
perkusyjne, np.: bębenek, tamburyn, trójkąt, kołatka
- · umie zagrać na wybranym instrumencie perkusyjnym
− naśladuje przy pomocy
instrumentów znane odgłosy, np. wiatru, deszczu
− wybrzmiewa rytm muzyki i
piosenek na instrumentach i przyborach, w tym wykonanych samodzielnie, np. butelka
plastikowa z piaskiem, metalowa puszka z fasolą
- · podejmuje w swobodnych zabawach improwizacje instrumentalno-muzyczne
Wyrabiania
wrażliwości muzycznej
− różnicuje natężenie dźwięków z
otoczenia: ciszę i hałas
− rozpoznaje rejestry dźwięku:
wysoki, średni i niski
− określa w muzyce tempo:
szybkie, średnie i wolne
− odróżnia dynamikę o różnym
natężeniu (głośno, cicho, średnio) oraz o natężeniu stopniowanym (coraz ciszej,
coraz głośniej)
− rozróżnia dźwięki kilku
instrumentów, np. fletu, pianina, grzechotki, dzwonków
− potrafi określić charakter
muzyki (wesoła, skoczna, smutna)
− słucha z uwagą muzyki
instrumentalnej z nagrań i na przedszkolnych koncertach
Odtwarzania
prostych układów tanecznych
− odtwarza proste formy taneczne,
bazując na kroku podstawowym, np. krok dosuwany, przytup, naprzemienne wysuwanie
stóp do przodu, dosuwanie nogi do nogi w miejscu
− uczestniczy w okolicznościowych
inscenizacjach muzycznych
− wykonuje proste układy
taneczne, np. taniec ludowy „Grozik” (Poszło dziewczę po ziele)
OBSZAR
9. Wychowanie przez sztukę– różne formy plastyczne
Etapy osiągania umiejętności w zakresie:
Odbioru dzieł
sztuki
− zna zabytki znajdujące się w
najbliższej okolicy
− ogląda obrazy lub ich
reprodukcje przedstawiające np. aktualną porę roku
- · opisuje, co przedstawia obraz
- · próbuje określić nastrój obrazu
- · nazywa kolory, które zostały użyte do namalowania obrazu
− poznaje sztukę ludową swojego
regionu, np. gliniane naczynia, tkaniny, ozdoby związane ze świętami (zabawki
na choinkę, palemki, pisanki)
− zauważa piękno przyrody i
przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu
Kształtowania
umiejętności twórczych
− wyraża w formie pracy
plastycznej przeżycia i wiedzę o świecie
− wykonuje prace plastyczne na
temat omawianych treści, słuchanych utworów literackich i muzycznych
− wypowiada się na temat
wykonanej pracy
− zdobywa nowe doświadczenia plastyczne
- · maluje pełną gamą kolorów farb na papierze, tekturze falistej, gazecie itp. o różnych formatach i wielkościach
- · rysuje patykiem na podkładzie z farby klejowej
- · rysuje kredkami świecowymi, grubymi flamastrami, kredą na asfalcie, patykiem na piasku
- · tworzy kompozycje, łącząc różne tworzywa z materiałem przyrodniczym i innymi materiałami, na koralikami, piórkami, skrawkami materiału
- · lepi z masy papierowej proste formy
- · wycina i wydziera różne kształty z papieru, nakleja lub skleja powstałe elementy, tworząc kompozycję
− potrafi wykonać prostą pracę
plastyczną według wzoru
− wykonuje proste prace
plastyczne w konwencji sztuki ludowej swojego regionu, np.
- · maluje na dużym formacie wzory tkanin, ozdabia gotowymi elementami papierowe talerzyki, lepi z gliny, maluje pisanki
− uczestniczy w zbiorowych
pracach plastycznych
− przygotowuje
własnoręcznie upominki dla bliskich
OBSZAR
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Działalności
konstrukcyjnej
− układa budowle przestrzenne,
łącząc klocki o różnych wielkościach i kształtach
− wzbogaca zabawy różnymi
zabawkami, np. samochodami
− podejmuje zabawy konstrukcyjne,
łącząc różne materiały poprzez doklejanie i dowiązywanie sznurkiem, drucikiem,
np. materiały przyrodnicze, odpady i surowce wtórne
- · zachowuje ostrożność podczas korzystania z takich narzędzi, jak nożyczki, nożyki
- · rozumie, że należy oszczędnie gospodarować materiałami plastyczno-konstrukcyjnymi
− umie dorysować dowolne elementy
i stworzyć projekt własnej zabawki
- · określa jej zastosowanie w zabawie według własnego wyobrażenia
− potrafi skleić ozdoby choinkowe
z elementów papierowych, np. pasków i kół
− umie wykonać prace polegające
na składaniu papieru według wzoru
− lepi z mas plastycznych różne
kształty według własnego pomysłu i na określony temat
− lepi z piasku babki z
wykorzystaniem foremek i tworzy proste budowle piaskowe
- · stara się dokładnie wypełniać foremki dla uzyskania właściwego kształtu
- · lepi małe formy jako elementy wymyślonej zabawy, np. pączki na przyjęcie
– zauważa właściwości piasku:
kształty ulepione z suchego piasku rozsypują się, a z wilgotnego zachowują
ulepioną formę
Rozumienia
znaczenia pracy ludzi różnych zawodów
− wie, na czym polega praca
fryzjera, piekarza, kucharza, zegarmistrza
− uczestniczy w pracach
porządkowych i gospodarczych i rozumie ich znaczenie
Poznawania
świata techniki
− wie, że ludzie podróżują,
korzystając z różnych środków lokomocji
− rozpoznaje i nazywa środki
lokomocji oraz opisuje słownie, w jaki sposób się przemieszczają
– nazywa oraz zna sposób
wykorzystania i przeznaczenie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego, np. czajnika
elektrycznego, lodówki, pralki, radia, suszarki do włosów
− potrafi wyodrębnić spośród
różnych urządzeń gospodarstwa domowego urządzenia elektryczne
- · wie, że może samodzielnie korzystać z niektórych urządzeń elektrycznych w obecności i za pozwoleniem dorosłych, np. telewizora, radia, odtwarzacza CD i DVD
- · rozumie, że podczas korzystania z urządzeń należy zachować szczególną ostrożność
- · wie, że telefon służy do porozumiewania się ludzi na odległość
Poznawania i
wyjaśniania obserwowanych zjawisk doświadczalnych
− obserwuje z uwagą prowadzone
doświadczenia ukazujące właściwości różnych ciał, np. rozpuszczanie w wodzie takich
substancji, jak cukier i sól, barwienie wody kawałkami bibuły
- · zauważa i określa zmiany, np. cukier rozpuścił się, woda zmieniła smak i jest słodka, woda zmieniła kolor
− wskazuje słońce jako naturalne
źródło światła
− podejmuje zabawy, takie jak
tworzenie na ścianie cieni czy puszczanie „zajączków” za pomocą lusterka
– dostrzega różnicę w poruszaniu
się przedmiotów o różnym kształcie
− rozumie zasadę
poruszania się koła
OBSZAR
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu
zagrożeń
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Rozpoznawania
zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio do pogody
− dostrzega w krajobrazie zmiany
charakterystyczne dla kolejnych pór roku
− dostosowuje swoje działania do
panującej pogody
- · wie, dlaczego należy ubierać się odpowiednio do pogody
- · rozumie konieczność ochrony przed silnym mrozem i działaniem promieni słonecznych
- · umie wybrać przedmioty służące do ochrony przed deszczem, zimnem, słońcem
− wiąże typowe zjawiska
atmosferyczne z aktualną porą roku
jesień
− określa zjawiska atmosferyczne
i jesienną pogodę: pada deszcz, wieje silny wiatr, jest zimno i mokro, pojawiają
się mgły
− rozpoznaje odgłosy padającego
deszczu i potrafi określić intensywność opadów
− wie, jak wygląda kropla deszczu
zima
− obserwuje pogodę i nazywa
zjawiska atmosferyczne występujące zimą: pada śnieg, śnieg z deszczem, wieje silny
wiatr, jest mróz
− wie, że śnieg i lód topią się
pod wpływem ciepła i zamieniają w wodę
− zauważa w zabawie, że śnieg
suchy i mokry mają inne właściwości
wiosna
− obserwuje wpływ słońca na
zmianę otoczenia: śnieg i lód topią się, tworzą się kałuże i błoto
− określa zjawiska atmosferyczne
i wiosenną pogodę: robi się cieplej, dni są coraz dłuższe, pada deszcz, wieje wiatr
lato
− obserwuje pogodę i nazywa
zjawiska atmosferyczne występujące latem: ulewny deszcz, burza z
grzmotami i piorunami,
tęcza
− zauważa szybkie wysychanie
ziemi pod wpływem słońca i wiatru
− wie, że przed opadami deszczu
na niebie pojawiają się ciemne chmury
OBSZAR
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Poznawania
różnych środowisk przyrodniczych
− rozróżnia poznane środowiska
przyrodnicze
- · zna niektóre nazwy zwierząt żyjących w środowisku naturalnym, np. motyl, żaba, zając, sroka
− nazywa niektóre gatunki drzew,
np. sosna, dąb, kasztanowiec
- · rozpoznaje drzewa po charakterystycznych liściach i owocach
− nazywa poznane gatunki kwiatów,
np. tulipan, bratek, stokrotka
− wskazuje i nazywa podstawowe
części roślin: korzeń, łodyga, liście, kwiaty, owoce
− rozumie potrzebę hodowania
roślin jadalnych, ważnych dla życia człowieka i zwierząt
- · rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa
- · odróżnia i podaje charakterystyczne cechy roślin jadalnych, np. kształt, smak, kolor
− rozpoznaje zwierzęta hodowlane
i żyjące na wolności
− dostrzega zmiany zachodzące w
przyrodzie w kolejnych porach roku i wie, jaki to ma wpływ na wygląd roślin i
zachowanie zwierząt, np. gromadzenie zapasów, odlot ptaków
Kształtowania
opiekuńczej postawy wobec zwierząt i roślin
− wie, w jaki sposób odżywiają
się zwierzęta w naturalnym środowisku
− opiekuje się roślinami i
zwierzętami
- dokarmia zwierzęta i ptaki w czasie zimy
− zna zwyczaje zwierząt domowych,
np. psa, kota
− wie, jak należy pielęgnować
rośliny doniczkowe: systematyczne podlewanie, wycieranie kurzu z liści
− podejmuje prace w ogródku przedszkolnym,
np. grabi liście, podlewa kwiatki
− uczestniczy w sadzeniu i sianiu
roślin, podlewa je i obserwuje zmiany
Rozumienia
konieczności ochrony środowiska przyrodniczego
− wie, że człowiek powinien dbać
o przyrodę
- · rozumie, co oznacza tabliczka Szanuj zieleń
- · oszczędnie korzysta z wody np. podczas mycia rąk
- · orientuje się, na czym polega segregowanie śmieci, np. uczestniczy w zbieraniu makulatury, baterii
− rozumie co oznacza, że niektóre
gatunki zwierząt i roślin są pod ochroną
− umie kulturalnie zachować się w
czasie wycieczek do lasu, parku lub innych środowisk przyrodniczych, nie płoszy
zwierząt i nie niszczy roślin
− wie, jakie zagrożenia dla
środowiska naturalnego stanowi nieodpowiedzialne zachowanie człowieka, np.
zanieczyszczanie wody i gleby
OBSZAR
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Kształtowania
orientacji przestrzennej
− określa położenie przedmiotów w
przestrzeni, używając zwrotów: między, wyżej, niżej, bliżej, dalej
− wskazuje i nazywa położenie
przedmiotów w stosunku do własnego ciała: przede mną, za mną, z boku
− posługuje się określeniami
dotyczącymi kierunków w przestrzeni: do tyłu, do przodu, przed siebie
− potrafi określić prawą i lewą
stronę własnego ciała
- · wskazuje części własnego ciała w odniesieniu do jego stronności, np. pokazuje prawą rękę, lewą stopę
Liczenia
− potrafi policzyć 5 i w miarę
możliwości więcej elementów posiłkuje się w liczeniu liczmanami lub palcami
- · liczy poprawnie wszystkie przedmioty niezależnie od ich układu
- · wymienia liczebniki w poprawnej kolejności w trakcie liczenia
− rozumie, że ostatni
wypowiedziany podczas liczenia liczebnik oznacza ostatni z liczonych przedmiotów
− posługuje się liczbami w
prostych codziennych sytuacjach
− porównuje liczebność zbiorów,
używając określeń: tyle samo, więcej, mniej
− ustala równoliczność dwóch
zbiorów w praktycznym działaniu, np. dokłada tyle samo kubków, ile jest talerzy;
przygotowuje tyle kartek do rysowania, ile jest dzieci przy stole
− stosuje liczebniki porządkowe w
sytuacjach naturalnych i zadaniowych
− ustala równoliczność dwóch
zbiorów, układając po dwa elementy (po jednym z każdego zbioru)
− wyznacza wynik dodawania i
odejmowania w zakresie 5, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na liczmanach
- · dokłada przedmioty i liczy je razem; zabiera przedmioty i liczy, ile zostało
– próbuje stosować określenie para
Rozpoznawania
kształtów geometrycznych
− rozpoznaje kształty figur
geometrycznych płaskich i przestrzennych oraz używa ich nazw: koło, kwadrat,
trójkąt, kula
− potrafi odwzorować poznane
kształty figur płaskich za pomocą dostępnego materiału
− potrafi układać dowolne
kompozycje z klocków w kształcie figur geometrycznych
− próbuje odwzorowywać kształt
poznanych figur, używając np. drucików kreatywnych, sznurka
− odwzorowuje układy przestrzenne
utworzone z figur i brył geometrycznych, np. klocków, mozaiki
− tworzy kompozycje z figur
geometrycznych na ograniczonej powierzchni
Dokonywania
czynności pomiarowych
− podejmuje próby mierzenia
długości krokami, stopa za stopą
− porównuje długość, np. taki
sam, długi, dłuższy, krótki, krótszy, oraz
wysokość przedmiotów, np. niski, niższy, wysoki, wyższy
Dostrzegania
powtarzalności układów i następstw czasu
− dostrzega regularności rytmu w
danym układzie
− zauważa stałe sekwencje, np.
proste układy graficzne czy geometryczne, i potrafi je powtórzyć
- · próbuje ułożyć wyśpiewany rytm, np. z patyczków krótkich i długich
− posługuje się określeniami
czasu: przedtem, potem, dłużej, krócej, szybko,
wolno
− zna stałe następstwo dni i nocy
oraz pór dnia
− nazywa pory dnia: rano, wieczór
− wie, że w każdym roku występują
te same pory roku
- nazywa bieżącą porę roku
OBSZAR
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Etapy nabywanie umiejętności w
zakresie:
Doskonalenia
percepcji wzrokowej
− opowiada, co dzieje się na
obrazku
− łączy przedmioty z ich
kształtami przedstawionymi w postaci cienia
− zauważa zmiany w układzie 3–4 przedmiotów
lub obrazków, np. określa, który obrazek został schowany lub zmienił
położenie
− dostrzega minimum 4 szczegóły,
którymi różnią się 2 obrazki
− wskazuje takie same, proste
znaki graficzne
− składa w całość obrazki o
prostej treści pocięte na 5 i więcej elementów
- · układa obrazki o prostej treści bez wzoru
- · układa według wzoru obrazki, zawierające więcej szczegółowych elementów
− uzupełnia obrazek, dorysowując
4 brakujące elementy (lub więcej)
− tworzy dowolne kompozycje z
mozaiki geometrycznej według własnego pomysłu i prostych wzorów
− buduje budowle z klocków według
podanego wzoru
Nabywania
sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
− odwzorowuje układy graficzne
na dużych powierzchniach papieru
− odrysowuje kształty,
korzystając z prostych szablonów wewnętrznych
− próbuje kolorować obrazek
składający się z dużych elementów
− umie samodzielnie wykleić
małymi wydartymi kawałkami papieru określony przedmiot, np. owoce
− rysuje po śladzie proste wzory
i szlaczki
− prawidłowo trzyma kredkę w
czasie rysowania
− próbuje posługiwać się
nożyczkami, wycinając dowolne kształty i po wyznaczonej linii prostej
− umie wykonać czynności
manipulacyjne
- · lepi z różnorodnego materiału kulki i proste formy przestrzenne
- · wydziera dowolne kształty z papieru
- · nawleka na sznurek drobne elementy, np. korale, guziki
Orientacji na
kartce papieru
− układa kartkę według pokazu
nauczyciela (w pionie lub poziomie)
− wykonuje prace plastyczne na
kartkach o różnych kształtach
− wskazuje środek, górę i dół
kartki oraz jej rogi
Doskonalenia
percepcji słuchowej
− wyklaskuje prosty rytm
− rozpoznaje znane dźwięki z
najbliższego otoczenia (dzwonek telefonu, pukanie do drzwi), charakterystyczne odgłosy
wydawane przez pojazdy, np. samochód
− kojarzy odgłos towarzyszący
znanym czynnościom, np. nakrywanie do stołu, nalewanie wody
− potrafi odszukać i nazwać
przedmiot wydający dźwięki
− dzieli proste zdanie na wyrazy
- · liczy wyrazy w zdaniu
- · układa model zdania (3- i 4-wyrazowy), np. z klocków
− podejmuje próbę podziału wyrazu
na sylaby
- · układa wyrazy na podaną sylabę
− dobiera obrazki, których nazwy
tworzą rym
− rozróżnia wyrazy podobnie
brzmiące i podaje ich znaczenie, np. piasek – pasek, kura
– kula
Korzystania z
książek
− uważnie słucha opowiadań i
wierszy przedstawianych przez nauczyciela
- · opowiada treść wysłuchanego utworu własnymi słowami
- · potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści
- · uczestniczy w zabawach inscenizowanych na podstawie utworu literackiego
− korzysta z publikacji
umieszczonych w kąciku książki
- · opisuje ilustracje zawarte w książkach
- · wnioskuje o treści książki na podstawie oglądanych ilustracji
- · wyszukuje w książkach ilustracje na określony temat
− dba o książki
- · wie, że książki należy oglądać przy stoliku
- · odkłada książki na wyznaczone miejsce
Rozumienia
informacji przedstawionych w formie symbolu
− rozpoznaje napis oznaczający
swoje imię
− rozumie symboliczne oznaczenia
na znaczkach dyżurnych, np. ręcznik – dyżur w łazience, kubek – dyżur w czasie nakrywania
do stołu
− rozumie znaczenie prostych
znaków drogowych, np. przejścia dla pieszych, światła sygnalizatora dla pieszych
− odczytuje wyrazy wprowadzone do
czytania globalnego w powiązaniu z obrazkiem lub przedmiotem
− rozumie proste znaki umowne
stosowane w zabawach i grach planszowych
− podejmuje próby
odgadnięcia znaczenia schematycznego rysunku lub znaku, np. przekreślona sylweta
psa
OBSZAR
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Etapy osiągania umiejętności w
zakresie:
Uświadamiania
związków w rodzinie
− potrafi powiedzieć, jak
nazywają się rodzice i inni członkowie rodziny
- · wie, jaki stopień pokrewieństwa jest między dziadkami i rodzicami, np. Babcia Ada jest mamą mojej mamy
- · opowiada o czasie spędzonym ze swoimi dziadkami
− interesuje się pracą zawodową
rodziców
- próbuje opowiedzieć, na czym polega ich praca
− pomaga w codziennych
czynnościach np. ustawia naczynia przy wspólnych posiłkach
− wie, jaką rolę pełnią
członkowie w jego rodzinie
− uczestniczy chętnie w
uroczystościach rodzinnych
− zna niektóre tradycje świąteczne,
tj. ubieranie choinki, kolacja wigilijna, śpiewanie kolęd, malowanie pisanek, palemka
wielkanocna
– czerpie radość z przygotowania
okolicznościowych upominków dla najbliższych osób
− przekazuje rodzicom informacje
otrzymane od nauczyciela
Rozbudzania zainteresowania
regionem
− zna i podaje nazwę
miejscowości, w której mieszka
− dostrzega zmiany zachodzące w
miejscowości i okolicy
− wie, gdzie znajduje się
przedszkole, i zna jego otoczenie
- · potrafi wskazać drogę z przedszkola do domu
- · dostrzega podobieństwa i różnice w budownictwie jedno- i wielorodzinnym
− rozumie, jakie znaczenie w
życiu codziennym mają punkty usługowe, np. apteka, sklep, piekarnia, zakład fryzjerski i
zegarmistrzowski
- · umie nazwać wybrane instytucje użyteczności publicznej, np. przychodnia lekarska, poczta, dworzec kolejowy
− rozpoznaje po stroju osoby
pełniące ważne funkcje, np. strażaka, policjanta, lekarza
Kształtowania
poczucia tożsamości narodowej
− umie nazwać kraj, w którym
mieszka
− rozpoznaje symbole narodowe
- · wie, że godłem jest Orzeł Biały, flaga ma barwy biało-czerwone, rozpoznaje hymn
- · rozumie, że należy odnosić się z szacunkiem do symboli narodowych
− wie, że Warszawa jest stolicą
Polski
- · rozpoznaje herb Warszawy
− dostrzega cechy
charakterystyczne krajobrazu ziemi ojczystej
- · odróżnia krajobraz górzysty od nadmorskiego
- · nazywa region, w którym znajduje się jego miejscowość
- · zna stroje ludowe z regionu, w którym mieszka
- · rozpoznaje przyśpiewki swojego regionu
- · wie, jak wyglądają wytwory sztuki ludowej, np. rzeźby, wycinanki, koszyki
I jakie wrażenia odnośnie przeczytanego tekstu? Może coś Waszym zdaniem się nie zgadza, lub czegoś brakuję? Jeśli tak, to byłabym wdzięczna za komentarz :)
Ja ze swojej strony dodam, iż podczas pracy, staram się poszerzać niektóre obszary o tematy, które są ciekawe i interesujące dla dzieci, a które niekoniecznie zawarte są w programie, a nawet w podstawie programowej.
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń