Z racji tego, że swoje tygodniowe plany zajęć związane z tematyką jesiennej pogody wykorzystałam w pracy wczoraj i dziś (wybiórczo,a także w pełnym zakresie w ubiegłych latach, teraz postanowiłam zafundować moim Muchomorkom coś nowego.
Szukając pomysłów na zajęcia, przypomniałam sobie, że podczas tworzenia "Pudła Inspiracji" dla Mac Edukacja, caały blok tematyczny poświęciłam właśnie kaprysom jesiennej pogody. Dlatego też w tym tygodniu, na swoich zajęciach korzystam z bogatego zbioru opowiadań, wierszy, rymowanek, zabaw dydaktycznych i językowych, piosenek i pomocy dydaktycznych, które to w owym Pudle się znajdują :)
Mimo tego, iż opracowania wspomnianych materiałów są mojego autorstwa, to jednak pełne prawa autorskie leżą w rękach wydawnictwa. Dlatego też w poście zamieszczę niektóre zabawy z Pudła, nieco zmodyfikowane na swoje potrzeby oraz "zajawki" innych aktywności, których opisy w pełnej krasie znajdziecie w książce dołączonej do Pudła.
Wiem, że sporo osób, które w ubiegłych latach korzystały z podręczników Mac, takie pudła otrzymały. Jeśli jednak nie jesteście szczęśliwymi posiadaczami tej fantastyczne pomocy dydaktycznej (o której -przyznaję się bez bicia- sama czasem zapominam, że ją mam), to być może zachęcę Was do tego, by przy następnym zamawianiu podręczników, upomnieć się u konsultanta o to Pudło lub pożyczyć od koleżanki, jeśli akurat jest w jego posiadaniu :)
Dobrze, ale nie przedłużając, zapraszam Was na nowe blogowe :)
1. „Pani Jesień i zjawiska pogodowe” – opowiadanie A. Bober
Jak co rano, Obłoczka obudziły ciepłe promienie Słonka. Gdy tylko Obłoczek przetarł zaspane oczka, ujrzał uśmiechającą się do niego gorącą kulę.
– I jak ci się spało, Obłoczku? – zapytało radośnie Słonko.
– Dziękuję, kolego, bardzo dobrze. Zresztą jak co dzień – odparła chmurka i zerwała się na równe, mięciutkie nogi.
– To co dziś nas czeka, Słonko? – zapytał z zainteresowaniem Obłoczek.
– Słyszałem, że twoi przyjaciele planują dać pokaz swoich umiejętności. Dowiedzieli się, że pani Jesień będzie dziś przechadzać się w tych okolicach i chcą się przed nią popisać. Nawet Śnieg zapowiedział swoją obecność, mimo iż zazwyczaj swoje popisy zostawia dla pani Zimy.
– No to się będzie działo… – westchnęła chmurka. Przewidywała bowiem, że cała ta historia może się źle skończyć. Obłoczek popłynął po błękitnym niebie, by poszukać pani Jesieni. Dawno jej nie widział, bo przez ostatnie kilka dni wszelkie widoki przesłaniali mu starsi koledzy, którzy nazywali się Bandą Deszczowców. Gdy tylko Obłoczek znalazł się nad wielkim i kolorowym dębem, usłyszał nagły świst i aż nim zakręciło w miejscu.
Całe opowiadanie znajdziecie w książce dołączonej do Pudła, str. 43
2. „ Zjawiska pogodowe” – zabawa dydaktyczna
Środki dydaktyczne: fiszki ze zdjęciami zjawisk pogodowych, fiszki z obrazkami przedstawiającymi symbole pogodowe (deszcz, śnieg, grad, burzę, słońce, wiatr, chmury, tęczę).
Cel: zapoznanie z rodzajami zjawisk pogodowych.
Opis zabawy: Zaprezentuj dzieciom fiszki ze zdjęciami zjawisk pogodowych. Poproś dzieci, by spróbowały odgadnąć i nazwać wskazane przez ciebie zjawiska pogodowe. W razie problemów z rozpoznaniem zjawiska nazwij je sam. Pokaż fiszki z obrazkami przedstawiającymi zjawiska pogodowe i sprawdź, czy dzieci będą umiały nazwać znajdujące się na nich symbole. Jeśli nie, pokaż fiszkę jeszcze raz i podaj odpowiadająca jej nazwę. Poproś chętne dzieci, aby dopasowały fiszki z obrazkami przedstawiającymi symbole pogodowe do fiszek ze zdjęciami zjawisk pogodowych.
Alternatywą dla tej zabawy jest gra interaktywna, w której dzieci dopasowują symbole do zdjęć prezentujących zjawiska pogodowe. Grę znajdziecie tutaj ---> Gra interaktywna
3. „ Jak to się dzieje?” – wyjaśnienie powstawania wybranych zjawisk pogodowych
Środki dydaktyczne: fiszki ze zdjęciami zjawisk pogodowych.
Cel: zapoznanie z powstawaniem zjawisk pogodowych.
Opis zabawy: Zaprezentuj dzieciom fiszki ze zdjęciami zjawisk pogodowych. Opowiedz krótko o tym, jak powstaje każde ze zjawisk
Opisy powstawania danych zjawisk znajdują się w książce dołączonej do Pudła, s. 29.
3. „Pogodowa joga” – ćwiczenia gimnastyczne
Środki dydaktyczne: nagranie melodii do zabawy (proponuję coś relaksacyjnego, do medytacji np.)
Cele: ćwiczenie mięśni kręgosłupa.
Opis zabawy: Włącz muzykę i poproś dzieci, by naśladowały ruchy wykonywane przez ciebie.
Opis wykonywania ruchów i rysunki przykładowe znajdują się w książce dołączonej do Pudła, s. 31
4. „Znikające symbole” – zabawa na spostrzegawczość (książka z Pudła str. 34)
Środki dydaktyczne: fiszki z obrazkami przedstawiającymi symbole pogodowe (deszcz, śnieg, grad, burzę, słońce, wiatr, chmury, tęczę), materiał.
Cel: rozwijanie spostrzegawczości.
Opis zabawy: Poproś dzieci, by usiadły w siadzie skrzyżnym naprzeciwko ciebie w jednym rzędzie. Rozłóż przed sobą fiszki. Wspólnie z dziećmi nazwijcie zjawiska pogodowe, które się na nich znajdują. Następnie przykryj fiszki materiałem i poproś dzieci, by na hasło: Jeden, dwa, trzy w kulkę zwiń się Ty, podkuliły nogi i schowały głowy pod rękami. W tym czasie usuń jeden z symboli. Na hasło: Oczy otwieramy i sprawdzamy., dzieci wracają do siadu skrzyżnego i próbują odgadnąć, który symbol zniknął. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Jeśli dzieci opanują zabawę na 3–4 symbolach, możesz rozszerzać ciąg o kolejne symbole.
Alternatywą mogą być znikające zdjęcia przedstawiające dane zjawiska. Wersję do wyświetlenia na tablicy multimedialnej znajdziecie TUTAJ
5. „Skaczące sylaby” – zabawa ruchowa (książka z Pudła str. 33)
Środki dydaktyczne: fiszki z obrazkami przedstawiającymi symbole pogodowe (deszcz, śnieg, grad, burzę, słońce, wiatr, chmury, tęczę), nagranie muzyki do podskoków (Płyta „Inscenizacje” nr utworu: 25)
Cel: rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
Opis zabawy: Zaproś dzieci na jesienny spacer po sali. Przy nagraniu muzyki do podskoków poproś dzieci, by poruszały się zgodnie z jej brzmieniem. Na pauzę w muzyce pokaż jedną fiszkę i poproś, by dzieci podzieliły nazwę danego zjawiska pogodowego na sylaby, podskakując przy tym (tyle razy, ile jest sylab w nazwie zjawiska pogodowego).
6. Zagadki podsumowujące zajęcia.
Kropelka do kropelki,
i już spada wielki.
Potrafi trwać godzinami,
kałuże są jego śladami. (deszcz)
Wszystkie zagadki znajdziecie w książce dołączonej do Pudła, str. 41
7. „Deszcz i burza” - zabawa muzyczno-ruchowa
Dzieci:
Za okienkiem pada deszcz, poruszają się po kole,
za okienkiem pada deszcz.
My się nie boimy, łapią się pod boki i przecząco kręcą głowami,
w domkach się schronimy. kucają i tworzą nad głowami daszek z rąk,
Zaczekamy aż mi-nie,
zaczekamy aż mi-nie.
Pełen tekst piosenki i opis zabawy znajduje się w książce z Pudła, str.49)
Piosenka znajduje się na płycie „Piosenki” nr utworu 5
8. „Nasze uszy słyszą… „ – zagadki słuchowe (Książka z Pudła str. 36)
Środki dydaktyczne: nagranie z odgłosami: słonecznego dnia, padającego deszczu, gradu, burzy, wiatru, chodzenia po śniegu, patyczki do lodów lub szpatułki laryngologiczne – po 1 dla każdego dziecka, masa mocująca (guma), fiszki z symbolami zjawisk pogodowych (słońca, deszczu, gradu, burzy, wiatru, śniegu).
Cel: rozwijanie percepcji słuchowej.
Opis zabawy: Zaprezentuj dzieciom nagrania z odgłosami: słonecznego dnia, padającego deszczu, gradu, burzy, wiatru, chodzenia po śniegu. Po wysłuchaniu każdego z nich poproś dzieci, by zgadły, jakiego zjawiska pogodowego są to odgłosy. W razie problemów podaj nazwy prezentowanych odgłosów. Rozdaj dzieciom patyczki do lodów (szpatułki laryngologiczne) z fiszkami z symbolami pogodowymi: słońce, deszcz, grad, burza, wiatr, śnieg. Odtwórz nagranie jeszcze raz i poproś, aby dzieci – gdy rozpoznają odgłos zjawiska, którego symbol znajduje się na ich patyczku – uniosły go do góry. Zabawę możemy powtórzyć kilka razy, a dzieci w trakcie jej trwania mogą wymieniać się patyczkami z symbolami.
Nagrania można znaleźć na płycie „Inscenizacje” nr-y utworów: 26-31
Polecam także Waszej uwadze staaarą jak boberkowy świat grę "Pogodowe bingo", które znajdziecie TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz